Riksrevisionen har granskat hur de mål som sattes upp när besluten togs om bolagisering av Vägverkets och Banverkets produktionsavdelningar. Riksrevisionen menar att riksdagens intention delvis har infriats, men att mer kan göras.
Syftet med bolagiseringen av den produktion som de båda statliga verken genomförde i egen regi var i huvudsak att öka konkurrensen på marknaden för anläggning och underhåll av infrastruktur. Man ville också skapa incitament till ökad effektivitet i verksamheterna samt utveckla den så kallade ”beställarkompetensen” hos det nya Trafikverket, som bildades genom att Banverket och Vägverket slogs ihop 2010. Den nya ”beställarorganisationen” skulle göra upphandlingar effektivare och pressa priserna för arbetet med anläggning och underhåll av trafikslagens infrastruktur.
Riksrevisionen konstaterar inledningsvis att några delar av de båda bolagens verksamhet har uppvisat en produktivitetsökning och att konkurrensen ökat något på några av de olika marknadssegment som bolagen är verksamma i. Man menar också att Trafikverket har utvecklat en något bättre kvalitet på sina förfrågningsunderlag. Så långt den positiva effekten av bolagiseringen.