loadingIllustration: Jens Almroth
Illustration: Jens Almroth
Ledare

Inte en religion som andra

Ledarredaktionen

Mordet på aktivisten Salwan Momika har inte oväntat satt igång den slumrande men aldrig döda debatten om islam i Sverige. Exakt i vad mån religionen var avgörande för de personer som bestämde sig för att ta hans liv återstår att utreda, och något definitivt svar kanske aldrig kommer. Men hans död utlöser icke desto mindre chockvågor i islamdebatten.

Det är lite av en paradox att trosfrihet antagligen nästan bara fungerar i sekulära, materialistiska samhällen som vårt, där religionen förväntas vara en privatsak – just för att den är så totalt marginaliserad. I resten av världen ser det inte ut så. Där är religionen som regel, liksom det mesta andra, en kollektiv angelägenhet, även om den inte alltid är en explicit statsangelägenhet.

Ett vanligt tankefel hos oss sekularismens barn är att vi drar alla religioner över en kam. I själva verket är de väldigt olika, och har sina egna unika gränssnitt mot politiken och andra samhällssfärer i olika länder. Det här gör i praktiken vår doktrin om trosfrihet, där alla religioner ska betraktas och behandlas likadant, till ett luftslott. Islam kan inte i vårt samhälle betraktas och behandlas likadant som kristendom eller ens buddhism eller hinduism, och inte bara av kulturhistoriska eller etniska skäl.

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingIllustration: Jens Almroth
Illustration: Jens Almroth
Ledare

Inte en religion som andra

Ledarredaktionen

Mordet på aktivisten Salwan Momika har inte oväntat satt igång den slumrande men aldrig döda debatten om islam i Sverige. Exakt i vad mån religionen var avgörande för de personer som bestämde sig för att ta hans liv återstår att utreda, och något definitivt svar kanske aldrig kommer. Men hans död utlöser icke desto mindre chockvågor i islamdebatten.

Det är lite av en paradox att trosfrihet antagligen nästan bara fungerar i sekulära, materialistiska samhällen som vårt, där religionen förväntas vara en privatsak – just för att den är så totalt marginaliserad. I resten av världen ser det inte ut så. Där är religionen som regel, liksom det mesta andra, en kollektiv angelägenhet, även om den inte alltid är en explicit statsangelägenhet.

Ett vanligt tankefel hos oss sekularismens barn är att vi drar alla religioner över en kam. I själva verket är de väldigt olika, och har sina egna unika gränssnitt mot politiken och andra samhällssfärer i olika länder. Det här gör i praktiken vår doktrin om trosfrihet, där alla religioner ska betraktas och behandlas likadant, till ett luftslott. Islam kan inte i vårt samhälle betraktas och behandlas likadant som kristendom eller ens buddhism eller hinduism, och inte bara av kulturhistoriska eller etniska skäl.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025