loading
Kollektivtrafiken har drabbats hårt ekonomiskt av det minskade resandet på grund av coronapandemin. Foto: TT
Kollektivtrafiken har drabbats hårt ekonomiskt av det minskade resandet på grund av coronapandemin. Foto: TT
Inrikes

Varning för kris i kollektivtrafiken i höst

TT

Miljardförluster väntar kollektivtrafiken i pandemins spår. Och de utlovade stödpengarna är slut innan de hunnit fram.

– Statsbidraget räckte till mitten av juni, säger Linus Eriksson, trafikdirektör vid Skånetrafiken.

Kollektivtrafiken har varit i fokus en hel del den senaste tiden. Med skolstart och jobbstart i dagarna för många efter en väldigt speciell sommar är oron stor för att en ny våg av smitta ska följa tätare resande.

– Det finns så många osäkerheter. Hur länge kommer det här att pågå? Kommer det en andra våg? Det är så mycket vi inte vet än, säger Linus Eriksson.

Den pågående pandemin har medfört drastisk minskning i resandet över hela landet. Busslinjer, tåg och spårvagnar har ekat tomma, eller endast rullat med ett fåtal passagerare efter rekommendationer till allmänheten att resa på andra sätt.

– Det finns inga trängselproblem, i alla fall inte här hos oss. Snarare är problemet att kunderna inte åker, säger Linus Eriksson.

5 miljoner om dagen

Skånetrafiken har fått in 536 miljoner kronor mindre i biljettintäkter jämfört vad man budgeterat för årets sex första månader. Enligt Eriksson har man under sommaren förlorat cirka 5 miljoner kronor om dagen.

– Jag roade mig med att räkna ut att vi i juli månad förlorade 41 kronor per sekund, säger han.

Kraftigt minskade biljettintäkter har även rapporterats från bland andra Västtrafik och SL. Västtrafik befarar att man i år riskerar förlora en miljard kronor på grund av pandemin. Siffran för Stockholmsregionen är än högre.

– Här körs ju mer än hälften av all kollektivttrafik i Sverige så i reella kronor blir vi hårdare drabbade. Men det här påverkar hela Sverige, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd i Stockholm.

"Ett stålbad"

Tamsons uppger att SL sedan i mars har tappat i snitt 100 miljoner kronor i veckan på grund av uteblivet resande.

– Vi räknar på att vi åker på en ekonomisk smäll vid det här årets slut på upp mot 4 miljarder kronor i förlorade biljettintäkter.

TT: 4 miljarder kronor låter som enormt mycket pengar. Hur påverkar det nu och framöver?

– Det är väldigt svårt att veta. Staten lovade ju i våras att man skulle kompensera kollektivtrafiken för sin samhällsinsats. Och det är klart att om den kompensationen kommer fullt ut då kommer vi kunna ta oss igenom det. Än så länge har vi inte fått betalt för vårens insatser, än mindre för sommarens och har inga konkreta besked för hösten eller nästa år. Kommer inte det, och ganska snart, då kommer kollektivtrafiken runtom i Sverige att ställas inför att behöva genomföra ett stålbad av verksamheten.

(Marcus Alexandersson/TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Kollektivtrafiken har drabbats hårt ekonomiskt av det minskade resandet på grund av coronapandemin. Foto: TT
Kollektivtrafiken har drabbats hårt ekonomiskt av det minskade resandet på grund av coronapandemin. Foto: TT
Inrikes

Varning för kris i kollektivtrafiken i höst

TT

Miljardförluster väntar kollektivtrafiken i pandemins spår. Och de utlovade stödpengarna är slut innan de hunnit fram.

– Statsbidraget räckte till mitten av juni, säger Linus Eriksson, trafikdirektör vid Skånetrafiken.

Kollektivtrafiken har varit i fokus en hel del den senaste tiden. Med skolstart och jobbstart i dagarna för många efter en väldigt speciell sommar är oron stor för att en ny våg av smitta ska följa tätare resande.

– Det finns så många osäkerheter. Hur länge kommer det här att pågå? Kommer det en andra våg? Det är så mycket vi inte vet än, säger Linus Eriksson.

Den pågående pandemin har medfört drastisk minskning i resandet över hela landet. Busslinjer, tåg och spårvagnar har ekat tomma, eller endast rullat med ett fåtal passagerare efter rekommendationer till allmänheten att resa på andra sätt.

– Det finns inga trängselproblem, i alla fall inte här hos oss. Snarare är problemet att kunderna inte åker, säger Linus Eriksson.

5 miljoner om dagen

Skånetrafiken har fått in 536 miljoner kronor mindre i biljettintäkter jämfört vad man budgeterat för årets sex första månader. Enligt Eriksson har man under sommaren förlorat cirka 5 miljoner kronor om dagen.

– Jag roade mig med att räkna ut att vi i juli månad förlorade 41 kronor per sekund, säger han.

Kraftigt minskade biljettintäkter har även rapporterats från bland andra Västtrafik och SL. Västtrafik befarar att man i år riskerar förlora en miljard kronor på grund av pandemin. Siffran för Stockholmsregionen är än högre.

– Här körs ju mer än hälften av all kollektivttrafik i Sverige så i reella kronor blir vi hårdare drabbade. Men det här påverkar hela Sverige, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd i Stockholm.

"Ett stålbad"

Tamsons uppger att SL sedan i mars har tappat i snitt 100 miljoner kronor i veckan på grund av uteblivet resande.

– Vi räknar på att vi åker på en ekonomisk smäll vid det här årets slut på upp mot 4 miljarder kronor i förlorade biljettintäkter.

TT: 4 miljarder kronor låter som enormt mycket pengar. Hur påverkar det nu och framöver?

– Det är väldigt svårt att veta. Staten lovade ju i våras att man skulle kompensera kollektivtrafiken för sin samhällsinsats. Och det är klart att om den kompensationen kommer fullt ut då kommer vi kunna ta oss igenom det. Än så länge har vi inte fått betalt för vårens insatser, än mindre för sommarens och har inga konkreta besked för hösten eller nästa år. Kommer inte det, och ganska snart, då kommer kollektivtrafiken runtom i Sverige att ställas inför att behöva genomföra ett stålbad av verksamheten.

(Marcus Alexandersson/TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024