Inspelningar från miljontals samtal till 1177 Vårdguiden har enligt en granskning legat helt öppna som ljudfiler på en oskyddad webbserver.
Samtalen är sekretessbelagda enligt lag och en expert ser uppgifterna som förbluffande.
– Det här är häpnadsväckande. Hälso- och sjukvården är en väldigt reglerad verksamhet som hanterar väldigt stora mängder känslig information. Det borde inte vara en gåta hur man skyddar den på ett effektivt sätt, säger Anne-Marie Eklund Löwinder, säkerhetschef på Internetstiftelsen i Sverige, till TT.
Materialet omfattar 2,7 miljoner samtal under totalt cirka 170 000 timmar sedan 2013 till vårdentreprenören Medicall – som tar emot samtal från regionerna Stockholm, Södermanland och Värmland – och som legat oskyddade och öppna att lyssna på eller ladda ner på nätet, avslöjar Computer Sweden (CS).
Via den öppna webbservern, helt utan lösenordsskydd eller annan kryptering, har CS lyssnat på några samtal. De innehåller väldigt känsliga uppgifter för den personliga integriteten om sjukdomar och krämpor som de vårdbehövande ber om råd kring. Där ingår berättelser om egna och anhörigas symptom, medicinering och tidigare behandlingar. I många fall uppger inringarna också sina eller anhörigas personnummer.
TT: Har du hört talas om något likande i samma omfattning?
– Inte i Sverige, säger Eklund Löwinder.
Många telefonnummer
Davide Nyblom, vd för Medicall, säger till SVT Nyheter att företaget arbetar för att utreda vad det är som hänt.
På frågan om hur det hela har kunnat uppstå svarar Nyblom:
– Jag är ingen tekniker. Vi håller på och hör efter med dem som levererar it-tjänsterna. Jag har inget svar just nu.
Vissa ljudfiler har även öppet märkts med inringarens telefonnummer. Omkring 57 000 svenska telefonnummer finns i databasen. Ljudfilerna ska enligt patientdatalagen behandlas med sekretess.
Presstjänsten hos socialminister Lena Hallengren (S) säger till TT att departementet inhämtar information om händelsen och dess omfattning.
Medicall är underleverantör till entreprenören Medhelp som tar emot patientsamtal via 1177 Vårdguiden. Det är främst under obekväma tider som samtalen skickas vidare till Medicall, med säte i Thailand.
"Arg och besviken"
Johan Bratt, chefsläkare på Region Stockholm, understryker att patienterna måste känna en trygghet när de hör av sig.
– Jag både arg och besviken över det som har hänt, säger Bratt till TT.
Medhelp har rapporterat att det är ett tekniskt fel som legat bakom att uppgifterna "under en tid" låg öppna, enligt Bratt.
TT: Hur länge var det?
– Vi har inga ytterligare uppgifter om det.
Som ett resultat av granskningen har åtkomsten till uppgifterna stängts.
Anne-Marie Eklund Löwinder säger att myndigheterna nu grundligt måste reda ut frågan. Även om driften läggs ut på entreprenad kvarstår ändå ansvaret för att informationen ska skyddas genom leden.
Vårdgivarens ansvar
TT: Var ligger ansvaret i det här fallet?
– Generellt ligger ansvaret hos den som äger informationen – så i det här fallet är det vårdgivaren. Sedan kan det ju hända att underleverantörer missköter sig och inte gör det de ska, och då får man hoppas att man har skrivit så bra avtal att det faktiskt kommer att svida i plånboken hos den leverantören, säger hon.
Johan Bratt säger att det är Medhelp som är vårdgivaren i detta fall.
TT: Hur ser avtalen ut – kan ni kräva pengar av dem för det här?
– Den typen av frågor får jag återkomma till.
(Tomas Bengtsson/TT)