loadingÖverallt möter oss en värld som vill något av oss – och som samtidigt tycks strunta i oss. Foto: Göran Adamson
Överallt möter oss en värld som vill något av oss – och som samtidigt tycks strunta i oss. Foto: Göran Adamson
Krönika

Välkommen till Big Brother Business

Göran Adamson

Krönikören reser världen över och möter överallt samma ansikten i reklamen och bakom diskarna – samtidens ansikten. Vad är det för ansikten? Ler de, eller är det grimaser? Finns det någon mänsklighet där inne, eller rör det sig om maskiner?

Hon stod där under den stora reklampelaren och kurade. En äldre kvinna som ibland kallas tant. Hon var klädd i en grå kappa som satt ganska tajt, men bra var det kanske för i kväll regnade det och blåste i Värnamo. Det enda som talade om för mig att hon faktiskt levde var att hon ibland tittade efter bussen. Mina tankar gick till en pingvin som gör bäst i att inte röra sig ur fläcken för att uthärda den långa arktiska vintern. Jag såg framför mig en hyreslägenhet i någon förort – hon skulle ju ta bussen, en make som gått bort, några barn som bor här och där. En mager pension efter ett långt arbetsliv – kanske som sjuksköterska eller kassörska. Kanske låter det fördomsfullt men något sade mig att den äldre damen där i halvdunklet hade levt ett anspråkslöst liv. En av dem som levde och dog utan att göra något väsen av sig.

Hon stod alltså under en reklampelare som ville att hon skulle köpa en ny Samsungmobil. Modell ”Galaxy Z Fold5”, eller modell ”Z Flip5”, om jag nu fick allt rätt. För att riktigt fresta den gamla damen bad man henne att ”Öppna din värld”, och på vägen måste hon också öppna sin plånbok.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingÖverallt möter oss en värld som vill något av oss – och som samtidigt tycks strunta i oss. Foto: Göran Adamson
Överallt möter oss en värld som vill något av oss – och som samtidigt tycks strunta i oss. Foto: Göran Adamson
Krönika

Välkommen till Big Brother Business

Göran Adamson

Krönikören reser världen över och möter överallt samma ansikten i reklamen och bakom diskarna – samtidens ansikten. Vad är det för ansikten? Ler de, eller är det grimaser? Finns det någon mänsklighet där inne, eller rör det sig om maskiner?

Hon stod där under den stora reklampelaren och kurade. En äldre kvinna som ibland kallas tant. Hon var klädd i en grå kappa som satt ganska tajt, men bra var det kanske för i kväll regnade det och blåste i Värnamo. Det enda som talade om för mig att hon faktiskt levde var att hon ibland tittade efter bussen. Mina tankar gick till en pingvin som gör bäst i att inte röra sig ur fläcken för att uthärda den långa arktiska vintern. Jag såg framför mig en hyreslägenhet i någon förort – hon skulle ju ta bussen, en make som gått bort, några barn som bor här och där. En mager pension efter ett långt arbetsliv – kanske som sjuksköterska eller kassörska. Kanske låter det fördomsfullt men något sade mig att den äldre damen där i halvdunklet hade levt ett anspråkslöst liv. En av dem som levde och dog utan att göra något väsen av sig.

Hon stod alltså under en reklampelare som ville att hon skulle köpa en ny Samsungmobil. Modell ”Galaxy Z Fold5”, eller modell ”Z Flip5”, om jag nu fick allt rätt. För att riktigt fresta den gamla damen bad man henne att ”Öppna din värld”, och på vägen måste hon också öppna sin plånbok.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024