loading
Arbetsmiljöverket ska i dag inspektera olycksplatsen i Ludvika. Foto: TT
Arbetsmiljöverket ska i dag inspektera olycksplatsen i Ludvika. Foto: TT
Inrikes

Utredning om broraset i Ludvika

Epoch Times

Tolv byggarbetare skadades när en gjutform med betong kollapsade vid ett brobygge i Ludvika. Händelsen utreds som en arbetsplatsolycka och i dag ska Arbetsmiljöverket och Trafikverket göra en översyn av olycksplatsen.

Larmet om olyckan vid brobygget intill Ulrikakyrkans kyrkogård kom strax efter klockan 14 i går och en stor räddningsinsats drog i gång.

Under gjutningen av brobanan över järnvägen var det något som gick fel. Formen med betongen rasade ner på spåren när ställningen den vilade på vek sig.

Tolv personer skadades och fördes till sjukhus. Enligt landstinget i Dalarna var sex av dem allvarligt skadade. Det handlar om krosskador, klämskador och trauma. Ingen av de drabbade har livshotande skador.

Avvaktar rapport

Polisen bevakar nu olycksplatsen som är avspärrad.

– Vi väntar på att Arbetsmiljöverket ska komma och göra sin inspektion. Deras rapport avgör hur vi sedan går vidare. Framkommer det sådana brister att det är fråga om brott kommer vi in i bilden men om det är en ren olyckshändelse är det inget mer för oss att göra, säger Stefan Wickberg, pressinformatör hos polisen Region Bergslagen.

Aftonbladet har talat med betongföretagets platschef, Lukasz, som säger att det måste ha varit något fel på byggnadsställningen som höll uppe formen som man gjuter betong i.

– Kollar man på byggnadsställningen så höll den helt enkelt inte emot betongen. Vi hade hällt i 75 procent av all betong, vilket innebär att det inte handlade om några jättestora mängder, säger Lukasz till tidningen.

Föll i betongen

Han berättar också att byggnadsarbetare föll rakt ner i betongen när ställningen rasade.

– Alla hamnade under betongen och vi hade stora problem med att dra upp alla våra arbetare ur betongen för de sjönk ner i den och några kantbalkar höll dem uppe. Det var en galen situation.

Tågtrafiken genom Ludvika är stoppad efter olyckan, vilket orsakar störningar på sträckorna Hallsberg/Örebro-Borlänge/Gävle och Hallsberg/Örebro-Fagersta/Västerås. Det finns i nuläget ingen prognos för när tågtrafiken kan öppna igen.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Arbetsmiljöverket ska i dag inspektera olycksplatsen i Ludvika. Foto: TT
Arbetsmiljöverket ska i dag inspektera olycksplatsen i Ludvika. Foto: TT
Inrikes

Utredning om broraset i Ludvika

Epoch Times

Tolv byggarbetare skadades när en gjutform med betong kollapsade vid ett brobygge i Ludvika. Händelsen utreds som en arbetsplatsolycka och i dag ska Arbetsmiljöverket och Trafikverket göra en översyn av olycksplatsen.

Larmet om olyckan vid brobygget intill Ulrikakyrkans kyrkogård kom strax efter klockan 14 i går och en stor räddningsinsats drog i gång.

Under gjutningen av brobanan över järnvägen var det något som gick fel. Formen med betongen rasade ner på spåren när ställningen den vilade på vek sig.

Tolv personer skadades och fördes till sjukhus. Enligt landstinget i Dalarna var sex av dem allvarligt skadade. Det handlar om krosskador, klämskador och trauma. Ingen av de drabbade har livshotande skador.

Avvaktar rapport

Polisen bevakar nu olycksplatsen som är avspärrad.

– Vi väntar på att Arbetsmiljöverket ska komma och göra sin inspektion. Deras rapport avgör hur vi sedan går vidare. Framkommer det sådana brister att det är fråga om brott kommer vi in i bilden men om det är en ren olyckshändelse är det inget mer för oss att göra, säger Stefan Wickberg, pressinformatör hos polisen Region Bergslagen.

Aftonbladet har talat med betongföretagets platschef, Lukasz, som säger att det måste ha varit något fel på byggnadsställningen som höll uppe formen som man gjuter betong i.

– Kollar man på byggnadsställningen så höll den helt enkelt inte emot betongen. Vi hade hällt i 75 procent av all betong, vilket innebär att det inte handlade om några jättestora mängder, säger Lukasz till tidningen.

Föll i betongen

Han berättar också att byggnadsarbetare föll rakt ner i betongen när ställningen rasade.

– Alla hamnade under betongen och vi hade stora problem med att dra upp alla våra arbetare ur betongen för de sjönk ner i den och några kantbalkar höll dem uppe. Det var en galen situation.

Tågtrafiken genom Ludvika är stoppad efter olyckan, vilket orsakar störningar på sträckorna Hallsberg/Örebro-Borlänge/Gävle och Hallsberg/Örebro-Fagersta/Västerås. Det finns i nuläget ingen prognos för när tågtrafiken kan öppna igen.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024