loadingGaljonsfiguren från 1400-talsskeppet Gribshunden bärgades 2015. Nu väntar nya dyk när en stor forskarskara från hela världen samlas i Ronneby. Foto: Blekinge Museum-arkivbild
Galjonsfiguren från 1400-talsskeppet Gribshunden bärgades 2015. Nu väntar nya dyk när en stor forskarskara från hela världen samlas i Ronneby. Foto: Blekinge Museum-arkivbild
Vetenskap

Unikt vrak lockar forskare till Ronneby

Epoch Times

Svaret på över 500 år gamla frågor om ett danskt kungaskepp kan vara på väg upp till ytan. På köpet hoppas forskare kunna lära sig mer om hur upptäcktsresandenas fartyg byggdes.

– Det här är det enda skeppet vi känner till av den typen som man använde vid de stora upptäcktsresorna, alltså Columbus och Vasco da Gama, säger Marcus Sandekjer, chef på Blekinge museum.

Skeppet Gribshunden är anledningen till att ett 50-tal forskare från hela världen från och med måndagen kommer att befinna sig i Ronneby för ett tre veckor långt forskningsprojekt. Skeppet, som sjönk 1495, är ingen nyhet för forskarna.

– Men det är en unik möjlighet att forska på den här typen av skepp. På den tiden gjorde man inga ritningar. Det finns inga skepp kvar. Gribshunden sjunker 1495, Columbus seglar till Amerika 1492 och Vasco da Gama till Indien 1498 så det är precis inramat i den här tiden, säger Marcus Sandekjer.

Forskare har tidigare kommit fram till att virket i Gribshunden kommer från nuvarande nordöstra Frankrike, men var skeppet byggdes är okänt. Enligt Sandekjer finns saker som pekar på iberiska inslag i konstruktionen.

Gribshunden tillhör samma typ som de skepp som användes vid de stora upptäcktsresorna. Tack vare Östersjöns vattenförhållanden är det förhållandevis väl bevarat. Foto: Johan Rönnby-arkivbild

Danskt kungaskepp

Gribshunden tillhörde den dåvarande danske kungen Hans, sedermera även svensk kung under namnet Johan II, och sjönk i närheten av Stora Ekön utanför Ronneby.

– Danske kungen använde fartyget i tio år innan det sjönk, så det är inte som Vasa som seglade i tio minuter innan hon sjönk, säger Marcus Sandekjer.

Exakt vad som fick Gribshunden att förlisa är en av frågorna forskarna hoppas få svar på under projektet. Bland annat kommer 3D-visualisering och dna-teknik att användas i undersökningarna som görs tillsammans med bland annat Lunds universitet och Södertörns högskola. Tidigare expeditioner till skeppet har gett omfattande fynd.

– Vi har väl rört oss på en yta av en kvadratmeter, och hittade då 600 föremål. Nu hoppas vi kunna arbeta igenom tolv kvadratmeter – det kan komma väldigt mycket, säger Marcus Sandekjer.

Gribshunden var danske kung Hans (1455–1513) flaggskepp och ska bland annat ha seglat till Norge och England innan det sjönk utanför Ronneby. Foto: UV film Ingemar Lundgren/Ocean Discovery-arkivbild

Långsiktigt arbete

Även om forskarna hoppas göra stora framsteg kring frågor om dåtidens skeppskonstruktion väntas det ta flera år av liknande insatser innan hela Gribshunden är genomsökt.

En del av de forskare som kommer till Ronneby under de närmsta veckorna kommer i stället fokusera på undersökningar vid järnåldersplatsen Västra Vång.

– Det är också ett intressant projekt, med många nordiska kopplingar mellan Sverige och Danmark, men Vång och Gribshunden är inte sammanlänkade – det är helt olika tidsperioder, säger Marcus Sandekjer.

(Marcus Alexandersson/TT)

Grip och hund i ett

(TT)

Namnet Gribshunden kommer från orden grip och hund. Örlogsskeppet byggdes i Europa, sannolikt Holland, på 1480-talet och förliste utanför Ronneby 1495.

Fartyget, som tillhörde den danske kungen Hans, var på väg till Kalmar för förhandlingar om Kalmarunionen, men då det låg för ankar utanför Ronneby utbröt en brand.

Vraket, som ligger på nio meters djup, har varit känt sedan 1970-talet, men först 2013 fastställdes att det var just Gribshunden.

Sommaren 2015 togs fartygets galjonsfigur i land. Den har undersökts och konserverats på Nationalmuseum i Köpenhamn.

Större delen av fartyget ligger kvar på havsbotten. Det är alltför hopfallet och skadat för att kunna bärgas i sin helhet, men förhoppningen är att kunna gräva fram och bärga föremål som sedan ska visas i det museum som planeras i Ronneby.

Källa: Blekinge museum

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingGaljonsfiguren från 1400-talsskeppet Gribshunden bärgades 2015. Nu väntar nya dyk när en stor forskarskara från hela världen samlas i Ronneby. Foto: Blekinge Museum-arkivbild
Galjonsfiguren från 1400-talsskeppet Gribshunden bärgades 2015. Nu väntar nya dyk när en stor forskarskara från hela världen samlas i Ronneby. Foto: Blekinge Museum-arkivbild
Vetenskap

Unikt vrak lockar forskare till Ronneby

Epoch Times

Svaret på över 500 år gamla frågor om ett danskt kungaskepp kan vara på väg upp till ytan. På köpet hoppas forskare kunna lära sig mer om hur upptäcktsresandenas fartyg byggdes.

– Det här är det enda skeppet vi känner till av den typen som man använde vid de stora upptäcktsresorna, alltså Columbus och Vasco da Gama, säger Marcus Sandekjer, chef på Blekinge museum.

Skeppet Gribshunden är anledningen till att ett 50-tal forskare från hela världen från och med måndagen kommer att befinna sig i Ronneby för ett tre veckor långt forskningsprojekt. Skeppet, som sjönk 1495, är ingen nyhet för forskarna.

– Men det är en unik möjlighet att forska på den här typen av skepp. På den tiden gjorde man inga ritningar. Det finns inga skepp kvar. Gribshunden sjunker 1495, Columbus seglar till Amerika 1492 och Vasco da Gama till Indien 1498 så det är precis inramat i den här tiden, säger Marcus Sandekjer.

Forskare har tidigare kommit fram till att virket i Gribshunden kommer från nuvarande nordöstra Frankrike, men var skeppet byggdes är okänt. Enligt Sandekjer finns saker som pekar på iberiska inslag i konstruktionen.

Gribshunden tillhör samma typ som de skepp som användes vid de stora upptäcktsresorna. Tack vare Östersjöns vattenförhållanden är det förhållandevis väl bevarat. Foto: Johan Rönnby-arkivbild

Danskt kungaskepp

Gribshunden tillhörde den dåvarande danske kungen Hans, sedermera även svensk kung under namnet Johan II, och sjönk i närheten av Stora Ekön utanför Ronneby.

– Danske kungen använde fartyget i tio år innan det sjönk, så det är inte som Vasa som seglade i tio minuter innan hon sjönk, säger Marcus Sandekjer.

Exakt vad som fick Gribshunden att förlisa är en av frågorna forskarna hoppas få svar på under projektet. Bland annat kommer 3D-visualisering och dna-teknik att användas i undersökningarna som görs tillsammans med bland annat Lunds universitet och Södertörns högskola. Tidigare expeditioner till skeppet har gett omfattande fynd.

– Vi har väl rört oss på en yta av en kvadratmeter, och hittade då 600 föremål. Nu hoppas vi kunna arbeta igenom tolv kvadratmeter – det kan komma väldigt mycket, säger Marcus Sandekjer.

Gribshunden var danske kung Hans (1455–1513) flaggskepp och ska bland annat ha seglat till Norge och England innan det sjönk utanför Ronneby. Foto: UV film Ingemar Lundgren/Ocean Discovery-arkivbild

Långsiktigt arbete

Även om forskarna hoppas göra stora framsteg kring frågor om dåtidens skeppskonstruktion väntas det ta flera år av liknande insatser innan hela Gribshunden är genomsökt.

En del av de forskare som kommer till Ronneby under de närmsta veckorna kommer i stället fokusera på undersökningar vid järnåldersplatsen Västra Vång.

– Det är också ett intressant projekt, med många nordiska kopplingar mellan Sverige och Danmark, men Vång och Gribshunden är inte sammanlänkade – det är helt olika tidsperioder, säger Marcus Sandekjer.

(Marcus Alexandersson/TT)

Grip och hund i ett

(TT)

Namnet Gribshunden kommer från orden grip och hund. Örlogsskeppet byggdes i Europa, sannolikt Holland, på 1480-talet och förliste utanför Ronneby 1495.

Fartyget, som tillhörde den danske kungen Hans, var på väg till Kalmar för förhandlingar om Kalmarunionen, men då det låg för ankar utanför Ronneby utbröt en brand.

Vraket, som ligger på nio meters djup, har varit känt sedan 1970-talet, men först 2013 fastställdes att det var just Gribshunden.

Sommaren 2015 togs fartygets galjonsfigur i land. Den har undersökts och konserverats på Nationalmuseum i Köpenhamn.

Större delen av fartyget ligger kvar på havsbotten. Det är alltför hopfallet och skadat för att kunna bärgas i sin helhet, men förhoppningen är att kunna gräva fram och bärga föremål som sedan ska visas i det museum som planeras i Ronneby.

Källa: Blekinge museum

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024