Antalet svarta körskolor i Sverige har blivit så många att de ofta konkurrerar ut laglig verksamhet.
Och läget har förvärrats under senare år.
– Det har spridit sig, infekterat allt och alla. Det är som en cancer, säger en av trafiklärarna som TT har pratat med.
Mycket pekar på att omfattningen av den svarta verksamheten ökar. Sveriges trafikutbildares riksförbund (STR) har via undersökningar visat att runt 90 procent av medlemmarna ser illegal trafikskoleverksamhet på sin ort, och Statens väg- och transportforskningsinstitut konstaterar i en rapport från 2018 att den illegala verksamheten har vuxit i många år utan att bli motad.
– Det är allvarligt eftersom vi ser tecken på att vissa delar är organiserad brottslighet, det finns också ett våldskapital ibland. Det har hänt att seriösa trafikskolor har fått påtryckningar och hot efter att man tipsat myndigheter, säger Stefan Lundberg vid Ekobrottsmyndigheten.
Den svarta verksamheten kan bland annat vara att icke utbildade förare tar betalt för lektioner, att man assisterar vid fusk med teoriprov eller att man utfärdar falska intyg för en godkänd halkkörning. Den illegala verksamheten leder dessutom till osund konkurrens.
– Det förekommer konkurser inom seriösa trafikskolors verksamhet där vi på goda grunder tror att en av orsakerna är för att de får svårt att konkurrera med den svarta verksamheten, säger Lundberg.
Polisen slog till mot olagliga körskolor
"Inte hållbart"
Trafikläraren Maria heter egentligen något annat, men av rädsla för de illegala aktörerna vill hon vara anonym. Hon är en av dem som möter den svarta verksamheten dagligen. Den trafikskola hon arbetar på, i Stockholms län, har fått göra sig av med nästan alla trafiklärare, främst på grund av konkurrensen från den svarta verksamheten.
– De legala skolorna har försvagats rejält, jag vet en som har lag ned och de flesta har bara några få lärare kvar. Det gör också att man måste dumpa priserna. Det är inte hållbart.
Annonseringen för de svarta trafikskolorna görs helt öppet, enligt Maria.
– Det görs via föreningar, i kyrkor, mellan bekanta. Tyvärr verkar det också ha blivit så att riktiga trafikskolor dras med i detta, och erbjuder körning med trafiklärare till ett visst pris, och lektioner med en ”vanlig handledare” till ett lägre pris, säger hon.
– Så skolorna har också bilar som rullar svart, hur ska jag kunna konkurrera med det? Jag har ett riktigt bokningssystem, jag måste skatta och betala moms.
Körkortet kan bli tusentals kronor dyrare
Eskalerande problematik
Problemen med svarta trafikskolor är inte något nytt, påpekar en annan trafiklärare som TT har pratat med. Det har funnits och vuxit under 20 år i Skåne där Paul, som egentligen heter någonting annat, arbetar. Men det har eskalerat de senaste tre, fyra åren, säger han.
– Många trafikskolor är besvikna. Ingen har lyssnat och tagit dem på allvar när de har klagat. I dag kan de bli tvungna att samarbeta med de illegala trafikskolorna i stället, för de har blivit en sådan stor del av marknaden. De har fått en sådan makt.
Juridiskt är det svårt att komma åt problemet. Brott mot trafikskolelagen ger endast dagsböter, för att nå kännbara straff behöver det i dag prövas som ekobrott. Men sådana utredningar kräver stora resurser.
Trafikläraren Maria vill framför allt se bättre kontroll av de personer som har 15 handledartillstånd, det maximalt tillåtna antalet.
– Och man borde ha ett system där även privata handledare registrerar vilka moment man har gått igenom med eleven. Som trafiklärare är jag skyldig att godkänna varje övning, varför ska inte privata handledare behöva det?
Sverige har agerat alldeles för saktfärdigt mot problemet, tycker Paul.
– För tolv år sedan tog vi upp problemet med fusk på teoriproven med Trafikverket. Först förra året ändrade man systemet för att åtgärda det. Då hade vi larmat i tolv år, hur många har gjort sitt prov under den tiden? Hur många illegala aktörer har kunnat få betalt för sina tjänster under den tiden?
(Marc Skogelin/TT)