loading
Övningsköra privat riskerar bli dyrare med fler obligatoriska moment. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Övningsköra privat riskerar bli dyrare med fler obligatoriska moment. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Inrikes

Körkortet kan bli tusentals kronor dyrare

Epoch Times

Ett redan dyrt körkort riskerar bli flera tusenlappar dyrare när kraven stramas upp. Bland annat väntar längre förarprov och fler obligatoriska övningar. Men förhoppningen är att färre ska kuggas.

I december lade Trafikverket och Transportstyrelsen fram sina förslag på förnyade regler kring körkortet. Bakgrunden är att allt fler blir kuggade på körkortsprovet, enligt Trafikverkets statistik. Förslaget innehåller flera nya obligatoriska inslag. Nu finns också en konsekvensbeskrivning. Och den pekar på att lappen riskerar bli flera tusenlappar dyrare.

Dels handlar det om två så kallade vägledningstillfällen, till en beräknad extra kostnad på 1 100 kronor. Riskutbildning 2, som i dag inkluderar halkbanekörning, byggs ut. Extrakostnaden: 667 kronor, enligt Trafikverkets analys. Längre körkortsprov lär också leda till högre avgift. Dessutom kan själva körkortet bli dyrare, enligt myndigheten.

De som framför allt kommer märka fördyringarna är privatister som ändå skulle klara provet på första försöket.

Syftet är färre prov

Men Kristina Hagberg, chef för förarprov på Trafikverket, tror att det i själva verket blir tvärtom – billigare eller ett nollsummespel.

– Eftersom syftet är att det ska leda till färre omprov i stället, säger hon.

Och det är onödigt många som misslyckas med proven, enligt Kristina Hagberg. Det är bara runt 40 procent av alla som tar vanligt bilkörkort som klarar båda proven vid första försöket, visar Trafikverkets siffror. Många tvingas köra upp både tre, fyra och fem gånger. Och det blir dyrt.

Men att antalet prov ska minska är en from förhoppning. I vilken omfattning är inte möjligt att uppskatta, skriver myndigheterna i sin analys. Samtidigt bedöms körskolorna kunna få ökade intäkter, enligt analysen, något som eleverna lär få betala.

Ett omprov kostar cirka 1 200 kronor, 800 för själva provet och 400 kronor för den extrautrustade bilen med dubbelkommando som krävs för uppkörningen. Teoriprovet kostar 325 kronor per gång.

– Det behövs mer struktur och kontroll, säger Kristina Hagberg om syftet bakom omgörningen.

Det gäller att hålla reda på pedalerna. Foto: Henrik Montgomery/TT-arkivbild

Prövar för tidigt

Tanken är att körkortseleven, oavsett om man kör upp privat, eller via körskola, ska få bättre underlag för när man är mogen att ta sig an provet. Nu kommer för många för tidigt till Trafikverkets provförrättare, enligt Kristina Hagberg som får indirekt medhåll från trafikskolornas branschförbund STR:s ordförande Berit Johansson.

– Känslan för när du klarar provet är bättre hos körskoleläraren, säger hon.

Det är också stor skillnad på andelen kuggningar. Två av tre som gått på körskola klarar det praktiska förarprovet på första försöket. För de som kör upp privat är andelen bara en av tre.

– Och det gapet har blivit större med tiden, säger Berit Johansson.

De som spekulerar i att Trafikverkets inspektörer är hårdare mot privatister, är fel ute enligt Kristina Hagberg.

– Den skrönan finns det inget belägg för, säger Hagberg.

Politikerna avgör

Det lär dock dröja innan de nya körkortsreglerna finns på plats. En del kan myndigheterna själva skruva på med förordningar. Men i många fall behövs lagändringar och den makten sitter politikerna i riksdagen på.

I andra änden försvinner introduktionsutbildningen, men då blir i stället handledarutbildningen dyrare när den byggs ut, något som kan leda till att färre utbildar sig, vilket i sin tur innebär att färre kan övningsköra privat, spekulerar Trafikverket. När handledarutbildningen infördes i mitten av 2000-talet rasade antalet handledare drastiskt.

Berit Johansson välkomnar på det stora hela översynen av hela körkortssystemet.

– Men jag saknar åtgärder mot det växande problemet med svarta trafikskolor, säger hon.

(Olle Lindström/TT)

Så mycket kostar körkortet

(TT)

Som lägst ligger kostnaden i dagsläget för ett körkort på runt 4 000–5 000 kronor. Det inkluderar alla obligatoriska utgifter som körning på halkbana, fotografering, tillstånd, körkort, handledningsutbildning med mera. Då sköter eleven och handledaren (ofta föräldern) allt själv fram till provet.

Den som väljer att ta körkort via en körskola får räkna med en kostnad på cirka 15 000 kronor. Det beror förstås helt på hur många körlektioner man behöver ta. Exemplet baseras på drygt tio lektioner.

En vanlig mittenvariant är en blandning av privat övningskörning, kryddad med ett mindre antal lektioner på trafikskola innan det är dags att köra upp.

Myndigheternas förslag på nya obligatoriska moment leder till ökade kostnader på sammanlagt 1 371 kronor, enligt Trafikverkets och Transportstyrelsens analys. Dessutom nämns flera avgifter som kan bli dyrare men som inte kvantifieras i det här läget.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Övningsköra privat riskerar bli dyrare med fler obligatoriska moment. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Övningsköra privat riskerar bli dyrare med fler obligatoriska moment. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Inrikes

Körkortet kan bli tusentals kronor dyrare

Epoch Times

Ett redan dyrt körkort riskerar bli flera tusenlappar dyrare när kraven stramas upp. Bland annat väntar längre förarprov och fler obligatoriska övningar. Men förhoppningen är att färre ska kuggas.

I december lade Trafikverket och Transportstyrelsen fram sina förslag på förnyade regler kring körkortet. Bakgrunden är att allt fler blir kuggade på körkortsprovet, enligt Trafikverkets statistik. Förslaget innehåller flera nya obligatoriska inslag. Nu finns också en konsekvensbeskrivning. Och den pekar på att lappen riskerar bli flera tusenlappar dyrare.

Dels handlar det om två så kallade vägledningstillfällen, till en beräknad extra kostnad på 1 100 kronor. Riskutbildning 2, som i dag inkluderar halkbanekörning, byggs ut. Extrakostnaden: 667 kronor, enligt Trafikverkets analys. Längre körkortsprov lär också leda till högre avgift. Dessutom kan själva körkortet bli dyrare, enligt myndigheten.

De som framför allt kommer märka fördyringarna är privatister som ändå skulle klara provet på första försöket.

Syftet är färre prov

Men Kristina Hagberg, chef för förarprov på Trafikverket, tror att det i själva verket blir tvärtom – billigare eller ett nollsummespel.

– Eftersom syftet är att det ska leda till färre omprov i stället, säger hon.

Och det är onödigt många som misslyckas med proven, enligt Kristina Hagberg. Det är bara runt 40 procent av alla som tar vanligt bilkörkort som klarar båda proven vid första försöket, visar Trafikverkets siffror. Många tvingas köra upp både tre, fyra och fem gånger. Och det blir dyrt.

Men att antalet prov ska minska är en from förhoppning. I vilken omfattning är inte möjligt att uppskatta, skriver myndigheterna i sin analys. Samtidigt bedöms körskolorna kunna få ökade intäkter, enligt analysen, något som eleverna lär få betala.

Ett omprov kostar cirka 1 200 kronor, 800 för själva provet och 400 kronor för den extrautrustade bilen med dubbelkommando som krävs för uppkörningen. Teoriprovet kostar 325 kronor per gång.

– Det behövs mer struktur och kontroll, säger Kristina Hagberg om syftet bakom omgörningen.

Det gäller att hålla reda på pedalerna. Foto: Henrik Montgomery/TT-arkivbild

Prövar för tidigt

Tanken är att körkortseleven, oavsett om man kör upp privat, eller via körskola, ska få bättre underlag för när man är mogen att ta sig an provet. Nu kommer för många för tidigt till Trafikverkets provförrättare, enligt Kristina Hagberg som får indirekt medhåll från trafikskolornas branschförbund STR:s ordförande Berit Johansson.

– Känslan för när du klarar provet är bättre hos körskoleläraren, säger hon.

Det är också stor skillnad på andelen kuggningar. Två av tre som gått på körskola klarar det praktiska förarprovet på första försöket. För de som kör upp privat är andelen bara en av tre.

– Och det gapet har blivit större med tiden, säger Berit Johansson.

De som spekulerar i att Trafikverkets inspektörer är hårdare mot privatister, är fel ute enligt Kristina Hagberg.

– Den skrönan finns det inget belägg för, säger Hagberg.

Politikerna avgör

Det lär dock dröja innan de nya körkortsreglerna finns på plats. En del kan myndigheterna själva skruva på med förordningar. Men i många fall behövs lagändringar och den makten sitter politikerna i riksdagen på.

I andra änden försvinner introduktionsutbildningen, men då blir i stället handledarutbildningen dyrare när den byggs ut, något som kan leda till att färre utbildar sig, vilket i sin tur innebär att färre kan övningsköra privat, spekulerar Trafikverket. När handledarutbildningen infördes i mitten av 2000-talet rasade antalet handledare drastiskt.

Berit Johansson välkomnar på det stora hela översynen av hela körkortssystemet.

– Men jag saknar åtgärder mot det växande problemet med svarta trafikskolor, säger hon.

(Olle Lindström/TT)

Så mycket kostar körkortet

(TT)

Som lägst ligger kostnaden i dagsläget för ett körkort på runt 4 000–5 000 kronor. Det inkluderar alla obligatoriska utgifter som körning på halkbana, fotografering, tillstånd, körkort, handledningsutbildning med mera. Då sköter eleven och handledaren (ofta föräldern) allt själv fram till provet.

Den som väljer att ta körkort via en körskola får räkna med en kostnad på cirka 15 000 kronor. Det beror förstås helt på hur många körlektioner man behöver ta. Exemplet baseras på drygt tio lektioner.

En vanlig mittenvariant är en blandning av privat övningskörning, kryddad med ett mindre antal lektioner på trafikskola innan det är dags att köra upp.

Myndigheternas förslag på nya obligatoriska moment leder till ökade kostnader på sammanlagt 1 371 kronor, enligt Trafikverkets och Transportstyrelsens analys. Dessutom nämns flera avgifter som kan bli dyrare men som inte kvantifieras i det här läget.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024