Chauffören som körde olycksbussen i Härjedalen för två år sedan frias nu i en dom. Borås tingsrätt anser det bevisat att olyckan berodde på att bussföraren var trött. Men han var inte oaktsam på ett sätt som är straffbart, enligt domstolen.
Tingsrätten finner det klarlagt att olyckan inträffade när chauffören tappade kontrollen över bussen, vilket i sin tur berodde på att han hade nedsatt koncentration till följd av trötthet. Men det är inte bevisat att föraren borde ha förstått att han var för sömnig för att köra trafiksäkert, resonerar rätten.
Tre ungdomar omkom och 38 personer skadades när olycksbussen åkte av vägen nära Sveg i april 2017. Den hade hyrts av idrottsföreningen på en skola i Skene i Västergötland, som gjorde sin årliga skidresa.
En man i 60-årsåldern var ensam chaufför på resan. När olyckan hände klockan sju på morgonen hade han arbetat i ungefär åtta timmar sedan avresan kvällen före, men inte ätit något under tiden.
Yrkade på dagsböter
Chauffören, som arbetar på ett stort bussföretag, åtalades för vårdslöshet i trafik, vållande till annans död och vållande till kroppsskada. Under rättegången yrkade åklagaren på villkorlig dom och dagsböter. Föraren nekar till brotten, och får nu alltså medhåll av Borås tingsrätt.
Domstolen framhåller att föraren hållit sig till färdplanen som hans arbetsgivare gjort upp, en färdplan som andra bussförare före honom har kört efter i 15 år. Därför kan han inte anses ha agerat oaktsamt på ett straffbart sätt när han påbörjade resan, och han har inte heller varit straffbart oaktsam under resans gång, enligt tingsrätten.
Bussföraren är lättad över den friande domen. Under rättsprocessens gång har han upplevt ett starkt stöd från kollegor.
– Det har varit bussförare från hela landet som hört av sig. Det har betytt mycket, säger den nu friade mannen till Kommunalarbetaren.
Vill överklaga
Men bland de skadade, och dödsoffrens anhöriga, finns en viss besvikelse.
– Trots att chauffören inte ätit eller druckit, så menar tingsrätten att det inte räcker till ett straffrättsligt ansvar. Det tycker jag att det gör, och då menar jag att det är ett felaktigt domslut. Jag tycker att det här bör prövas i hovrätten, säger Lars Engstrand, som är målsägandebiträde för två av de drabbade.
Åklagarmyndigheten ska nu fundera på om man vill överklaga tingsrättens dom.
– Med tanke på materialets omfattning kommer det att ta tid, säger chefsåklagare Stefan Ekeroth.
– Regelverket kring oaktsamhet är en glidande skala. Det finns oaktsamhet som inte är straffbar, tillägger Ekeroth.
Mack var stängd
Bussföraren stannade till längs vägen på en bensinmack i Filipstad, för att dricka kaffe. Då hade han kört cirka 30 av de ungefär 70 milen från Skene till Klövsjö, som var resans mål. Men det var efter midnatt, och macken var stängd.
På en rastplats lite senare fanns heller inget att köpa. Chaufförens plan blev då att stanna och fika i Sveg på morgonen. Men två mil före Sveg inträffade olyckan. Dubbeldäckaren kom utanför vägkanten. Föraren försökte styra upp igen, men fordonet välte.
Han arbetade normalt på dagtid, men hade fått körningen till Klövsjö dagen före avresan då den planerade föraren redan fått för mycket körtid.
(Micke Larsson/TT)
(Jonas Dagson/TT)