loadingRäddningstjänst, polis och ambulans vid olycksplatsen nära Sveg, där en buss på skidresa välte en morgon i början av april 2017. Foto: Nisse Schmidt/TT
Räddningstjänst, polis och ambulans vid olycksplatsen nära Sveg, där en buss på skidresa välte en morgon i början av april 2017. Foto: Nisse Schmidt/TT
Inrikes

Bussföraren frias efter dödsolycka

Epoch Times

Chauffören som körde olycksbussen i Härjedalen för två år sedan frias nu i en dom. Borås tingsrätt anser det bevisat att olyckan berodde på att bussföraren var trött. Men han var inte oaktsam på ett sätt som är straffbart, enligt domstolen.

Tingsrätten finner det klarlagt att olyckan inträffade när chauffören tappade kontrollen över bussen, vilket i sin tur berodde på att han hade nedsatt koncentration till följd av trötthet. Men det är inte bevisat att föraren borde ha förstått att han var för sömnig för att köra trafiksäkert, resonerar rätten.

Tre ungdomar omkom och 38 personer skadades när olycksbussen åkte av vägen nära Sveg i april 2017. Den hade hyrts av idrottsföreningen på en skola i Skene i Västergötland, som gjorde sin årliga skidresa.

En man i 60-årsåldern var ensam chaufför på resan. När olyckan hände klockan sju på morgonen hade han arbetat i ungefär åtta timmar sedan avresan kvällen före, men inte ätit något under tiden.

Yrkade på dagsböter

Chauffören, som arbetar på ett stort bussföretag, åtalades för vårdslöshet i trafik, vållande till annans död och vållande till kroppsskada. Under rättegången yrkade åklagaren på villkorlig dom och dagsböter. Föraren nekar till brotten, och får nu alltså medhåll av Borås tingsrätt.

Domstolen framhåller att föraren hållit sig till färdplanen som hans arbetsgivare gjort upp, en färdplan som andra bussförare före honom har kört efter i 15 år. Därför kan han inte anses ha agerat oaktsamt på ett straffbart sätt när han påbörjade resan, och han har inte heller varit straffbart oaktsam under resans gång, enligt tingsrätten.

Bussföraren är lättad över den friande domen. Under rättsprocessens gång har han upplevt ett starkt stöd från kollegor.

– Det har varit bussförare från hela landet som hört av sig. Det har betytt mycket, säger den nu friade mannen till Kommunalarbetaren.

Vill överklaga

Men bland de skadade, och dödsoffrens anhöriga, finns en viss besvikelse.

– Trots att chauffören inte ätit eller druckit, så menar tingsrätten att det inte räcker till ett straffrättsligt ansvar. Det tycker jag att det gör, och då menar jag att det är ett felaktigt domslut. Jag tycker att det här bör prövas i hovrätten, säger Lars Engstrand, som är målsägandebiträde för två av de drabbade.

Åklagarmyndigheten ska nu fundera på om man vill överklaga tingsrättens dom.

– Med tanke på materialets omfattning kommer det att ta tid, säger chefsåklagare Stefan Ekeroth.

– Regelverket kring oaktsamhet är en glidande skala. Det finns oaktsamhet som inte är straffbar, tillägger Ekeroth.

Mack var stängd

Bussföraren stannade till längs vägen på en bensinmack i Filipstad, för att dricka kaffe. Då hade han kört cirka 30 av de ungefär 70 milen från Skene till Klövsjö, som var resans mål. Men det var efter midnatt, och macken var stängd.

På en rastplats lite senare fanns heller inget att köpa. Chaufförens plan blev då att stanna och fika i Sveg på morgonen. Men två mil före Sveg inträffade olyckan. Dubbeldäckaren kom utanför vägkanten. Föraren försökte styra upp igen, men fordonet välte.

Han arbetade normalt på dagtid, men hade fått körningen till Klövsjö dagen före avresan då den planerade föraren redan fått för mycket körtid.

(Micke Larsson/TT)
(Jonas Dagson/TT)

Bussolyckan vid Sveg

(TT)

Olyckan inträffade vid sjutiden på morgonen den 2 april 2017, strax söder om Sveg i Härjedalen.

58 passagerare fanns ombord. Tre ungdomar omkom. Fem personer blev allvarligt skadade. 33 personer fick medelsvåra eller lindriga skador.

Bussen var på väg från Skene i södra Västergötland till Klövsjö i Jämtland. Det fanns bara en förare.

Man hade kört cirka 60 av resans totalt 70 mil när olyckan hände.

Bussen kom utanför vägen, ner på en brant slänt. När chauffören försökte styra upp på vägen igen välte dubbeldäckaren.

Mindre än en tredjedel av passagerna satt bältade.

Källa: Statens haverikommission

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingRäddningstjänst, polis och ambulans vid olycksplatsen nära Sveg, där en buss på skidresa välte en morgon i början av april 2017. Foto: Nisse Schmidt/TT
Räddningstjänst, polis och ambulans vid olycksplatsen nära Sveg, där en buss på skidresa välte en morgon i början av april 2017. Foto: Nisse Schmidt/TT
Inrikes

Bussföraren frias efter dödsolycka

Epoch Times

Chauffören som körde olycksbussen i Härjedalen för två år sedan frias nu i en dom. Borås tingsrätt anser det bevisat att olyckan berodde på att bussföraren var trött. Men han var inte oaktsam på ett sätt som är straffbart, enligt domstolen.

Tingsrätten finner det klarlagt att olyckan inträffade när chauffören tappade kontrollen över bussen, vilket i sin tur berodde på att han hade nedsatt koncentration till följd av trötthet. Men det är inte bevisat att föraren borde ha förstått att han var för sömnig för att köra trafiksäkert, resonerar rätten.

Tre ungdomar omkom och 38 personer skadades när olycksbussen åkte av vägen nära Sveg i april 2017. Den hade hyrts av idrottsföreningen på en skola i Skene i Västergötland, som gjorde sin årliga skidresa.

En man i 60-årsåldern var ensam chaufför på resan. När olyckan hände klockan sju på morgonen hade han arbetat i ungefär åtta timmar sedan avresan kvällen före, men inte ätit något under tiden.

Yrkade på dagsböter

Chauffören, som arbetar på ett stort bussföretag, åtalades för vårdslöshet i trafik, vållande till annans död och vållande till kroppsskada. Under rättegången yrkade åklagaren på villkorlig dom och dagsböter. Föraren nekar till brotten, och får nu alltså medhåll av Borås tingsrätt.

Domstolen framhåller att föraren hållit sig till färdplanen som hans arbetsgivare gjort upp, en färdplan som andra bussförare före honom har kört efter i 15 år. Därför kan han inte anses ha agerat oaktsamt på ett straffbart sätt när han påbörjade resan, och han har inte heller varit straffbart oaktsam under resans gång, enligt tingsrätten.

Bussföraren är lättad över den friande domen. Under rättsprocessens gång har han upplevt ett starkt stöd från kollegor.

– Det har varit bussförare från hela landet som hört av sig. Det har betytt mycket, säger den nu friade mannen till Kommunalarbetaren.

Vill överklaga

Men bland de skadade, och dödsoffrens anhöriga, finns en viss besvikelse.

– Trots att chauffören inte ätit eller druckit, så menar tingsrätten att det inte räcker till ett straffrättsligt ansvar. Det tycker jag att det gör, och då menar jag att det är ett felaktigt domslut. Jag tycker att det här bör prövas i hovrätten, säger Lars Engstrand, som är målsägandebiträde för två av de drabbade.

Åklagarmyndigheten ska nu fundera på om man vill överklaga tingsrättens dom.

– Med tanke på materialets omfattning kommer det att ta tid, säger chefsåklagare Stefan Ekeroth.

– Regelverket kring oaktsamhet är en glidande skala. Det finns oaktsamhet som inte är straffbar, tillägger Ekeroth.

Mack var stängd

Bussföraren stannade till längs vägen på en bensinmack i Filipstad, för att dricka kaffe. Då hade han kört cirka 30 av de ungefär 70 milen från Skene till Klövsjö, som var resans mål. Men det var efter midnatt, och macken var stängd.

På en rastplats lite senare fanns heller inget att köpa. Chaufförens plan blev då att stanna och fika i Sveg på morgonen. Men två mil före Sveg inträffade olyckan. Dubbeldäckaren kom utanför vägkanten. Föraren försökte styra upp igen, men fordonet välte.

Han arbetade normalt på dagtid, men hade fått körningen till Klövsjö dagen före avresan då den planerade föraren redan fått för mycket körtid.

(Micke Larsson/TT)
(Jonas Dagson/TT)

Bussolyckan vid Sveg

(TT)

Olyckan inträffade vid sjutiden på morgonen den 2 april 2017, strax söder om Sveg i Härjedalen.

58 passagerare fanns ombord. Tre ungdomar omkom. Fem personer blev allvarligt skadade. 33 personer fick medelsvåra eller lindriga skador.

Bussen var på väg från Skene i södra Västergötland till Klövsjö i Jämtland. Det fanns bara en förare.

Man hade kört cirka 60 av resans totalt 70 mil när olyckan hände.

Bussen kom utanför vägen, ner på en brant slänt. När chauffören försökte styra upp på vägen igen välte dubbeldäckaren.

Mindre än en tredjedel av passagerna satt bältade.

Källa: Statens haverikommission

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024