loadingTeliakunder förlorar flera kanaler, bland annat Kanal 5 och Kanal 9, efter att Telia och Discovery inte lyckats komma överens om ett nytt distributionsavtal. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Teliakunder förlorar flera kanaler, bland annat Kanal 5 och Kanal 9, efter att Telia och Discovery inte lyckats komma överens om ett nytt distributionsavtal. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Teliakunder förlorar Kanal 5: "Beklagar"

Epoch Times

Discovery Networks och Telia har inte lyckats komma överens om ett nytt distributionsavtal. Det innebär att cirka 770 000 Teliakunder i Sverige inte kan se Kanal 5 och nio andra kanaler.

– Det är en jättetråkig situation och vi beklagar att våra kunder kommer i kläm, säger Telias presschef Irene Krohn till TT.

Parterna har suttit i förhandlingar större delen av natten utan att komma fram till en lösning, enligt Irene Krohn. Från Telias sida hävdar man att grunden i konflikten bland annat rör frågan om att få sända herrallsvenskan i fotboll via linjär tv.

– Ja, det handlar om att kunna visa allsvenskan på vanlig tv, där vi vet att största delen av tittandet görs och särskilt sport är uppskattat, säger Irene Krohn.

För lite ersättning

Hon menar att det är viktigt för kunderna att kunna välja hur de ska titta på tv – i synnerhet för de äldre som inte alltid har tillgång till digitala alternativ.

Discovery hävdar i sin tur att man inte är överens om ersättningen Telia ska betala för Discoverys innehåll.

"Vi har nyligen nått överenskommelser med flera stora tv-distributörer som Telenor och Viasat och hade så klart hoppats att även kunna komma överens med Telia. Men de kräver att få betala mindre för vårt innehåll än resten av marknaden och det är något vi inte kan gå med på", säger Daniel Lagerqvist, kommunikationsdirektör på Discovery Sweden, i en kommentar.

"Väldigt uppskattade"

Förändringen gäller från tisdag klockan 8, enligt ett pressmeddelande från Discovery. Som kompensation för att Telias kunder inte kan se Kanal 5 och en rad andra kanaler har telebolaget erbjudit obegränsat tittande på C More.

Irene Krohn vill inte förutspå när, eller om, en lösning mellan Telia och Discovery kan nås men öppnar för fortsatta diskussioner.

– Vi vet att Discoverys kanaler är väldigt uppskattade och vår förhoppning är att hitta en lösning, säger hon.

(TT)

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingTeliakunder förlorar flera kanaler, bland annat Kanal 5 och Kanal 9, efter att Telia och Discovery inte lyckats komma överens om ett nytt distributionsavtal. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Teliakunder förlorar flera kanaler, bland annat Kanal 5 och Kanal 9, efter att Telia och Discovery inte lyckats komma överens om ett nytt distributionsavtal. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Teliakunder förlorar Kanal 5: "Beklagar"

Epoch Times

Discovery Networks och Telia har inte lyckats komma överens om ett nytt distributionsavtal. Det innebär att cirka 770 000 Teliakunder i Sverige inte kan se Kanal 5 och nio andra kanaler.

– Det är en jättetråkig situation och vi beklagar att våra kunder kommer i kläm, säger Telias presschef Irene Krohn till TT.

Parterna har suttit i förhandlingar större delen av natten utan att komma fram till en lösning, enligt Irene Krohn. Från Telias sida hävdar man att grunden i konflikten bland annat rör frågan om att få sända herrallsvenskan i fotboll via linjär tv.

– Ja, det handlar om att kunna visa allsvenskan på vanlig tv, där vi vet att största delen av tittandet görs och särskilt sport är uppskattat, säger Irene Krohn.

För lite ersättning

Hon menar att det är viktigt för kunderna att kunna välja hur de ska titta på tv – i synnerhet för de äldre som inte alltid har tillgång till digitala alternativ.

Discovery hävdar i sin tur att man inte är överens om ersättningen Telia ska betala för Discoverys innehåll.

"Vi har nyligen nått överenskommelser med flera stora tv-distributörer som Telenor och Viasat och hade så klart hoppats att även kunna komma överens med Telia. Men de kräver att få betala mindre för vårt innehåll än resten av marknaden och det är något vi inte kan gå med på", säger Daniel Lagerqvist, kommunikationsdirektör på Discovery Sweden, i en kommentar.

"Väldigt uppskattade"

Förändringen gäller från tisdag klockan 8, enligt ett pressmeddelande från Discovery. Som kompensation för att Telias kunder inte kan se Kanal 5 och en rad andra kanaler har telebolaget erbjudit obegränsat tittande på C More.

Irene Krohn vill inte förutspå när, eller om, en lösning mellan Telia och Discovery kan nås men öppnar för fortsatta diskussioner.

– Vi vet att Discoverys kanaler är väldigt uppskattade och vår förhoppning är att hitta en lösning, säger hon.

(TT)

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024