SAS tog bort reklamfilm – ”en samordnad attack”
SAS har tagit bort en kritiserad reklamfilm på Youtube. Foto: Epoch Times-arkivbild


SAS har tagit bort en reklamfilm från Youtube efter omfattande kritik på sociala medier. Flygbolaget säger att man har blivit utsatt för en attack. Senare under onsdagen återpublicerade man filmen.

I filmen, som stoppades redan efter ett dygn, slår man fast att ”ingenting är skandinaviskt – allt är kopierat”.

Jomshof: ”Aldrig mer”

I ett pressmeddelande skriver SAS att man tog bort filmen eftersom bolaget misstänker att man blev utsatt för en attack.

”När vi tittar på mönstret och antalet reaktioner på vår film finns det anledning att misstänka en attack och att vår kampanj har blivit kidnappad. Vi vill inte riskera att bli en plattform för någon annans värderingar som vi inte står för. För tillfället har vi därför tagit ner filmerna från våra kanaler och överväger nu nästa steg.”

Reklamfilmen fick mycket kritik på sociala medier. Bland annat skriver Richard Jomshof, partisekreterare för Sverigedemokraterna, i ett inlägg på Facebook att SAS kommer med ”nonsens och självhat”.

”Har alltid försökt flyga med SAS, men aldrig mer. Det är ett löfte.”

”Skjutit sig i foten”

Enligt Expressen har SAS-ledningen planer på att introducera ett lågprisbolag i Skandinavien, vilket innebär att flygningar från vanliga SAS försvinner. Företaget har ett liknande upplägg i form av SAS Ireland som har flygningar mellan London och Spanien. Man flyger bland annat till Stockholm, Köpenhamn och Oslo där det ingår utländska besättningar till en lägre lönekostnad.

– Vi ser filmen som ett sätt från SAS att vänja passagerarna vid att det inte längre alltid är skandinavisk personal på flygningar inom Skandinavien. Men den här gången har de skjutit sig i foten, säger en anonym SAS-pilot till tidningen.

Ytterligare en pilot säger till Expressen att han ”uppfattar filmen som ett subtilt sätt att få passagerarna att tänka bort det skandinaviska”.

Efter att filmen åter har lagts upp på Youtube har den fått 712 tummen upp och 23 171 tummen ned. I skrivande stund har videon åter tagits bort. 

Uppdatering:

SAS skriver i ett nytt pressmeddelande att man ”nu fortsätter den planerade kampanjen genom att publicera en kortare och klarare version”.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.