loadingAllmänna reklamationsnämnden fick in fler anmälningar i fjol. Bland annat bidrog förra vårens flygstrejk med SAS att antalet anmälningar ökade. Foto: Johan Nilsson/TT-arkivbild
Allmänna reklamationsnämnden fick in fler anmälningar i fjol. Bland annat bidrog förra vårens flygstrejk med SAS att antalet anmälningar ökade. Foto: Johan Nilsson/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Allt fler anmäler till ARN

Epoch Times

I fjol kom det in 20 713 ärenden till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Det är en ökning med 18 procent jämfört med året innan, skriver Dagens Nyheter.

– Kännedomen om reklamationsnämnden har blivit större genom att företagen numera är skyldiga enligt lag att informera konsumenter om att vi finns i de fall som man inte kommit överens, sade Marcus Isgren, ordförande och chef för ARN, till TT i december i fjol.

En annan förklaring till ökningen är att fler konsumenter blivit medvetna om sina rättigheter, enligt Isgren.

Resor är det område där det kommer in flest anmälningar, 5 346. Därefter följer motor och allmänna ärenden.

(TT)

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingAllmänna reklamationsnämnden fick in fler anmälningar i fjol. Bland annat bidrog förra vårens flygstrejk med SAS att antalet anmälningar ökade. Foto: Johan Nilsson/TT-arkivbild
Allmänna reklamationsnämnden fick in fler anmälningar i fjol. Bland annat bidrog förra vårens flygstrejk med SAS att antalet anmälningar ökade. Foto: Johan Nilsson/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Allt fler anmäler till ARN

Epoch Times

I fjol kom det in 20 713 ärenden till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Det är en ökning med 18 procent jämfört med året innan, skriver Dagens Nyheter.

– Kännedomen om reklamationsnämnden har blivit större genom att företagen numera är skyldiga enligt lag att informera konsumenter om att vi finns i de fall som man inte kommit överens, sade Marcus Isgren, ordförande och chef för ARN, till TT i december i fjol.

En annan förklaring till ökningen är att fler konsumenter blivit medvetna om sina rättigheter, enligt Isgren.

Resor är det område där det kommer in flest anmälningar, 5 346. Därefter följer motor och allmänna ärenden.

(TT)

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024