Nationella provet i årskurs 3 i grundskolan borde avskaffas, enligt ett delbetänkande. Anledningen är att provet hålls för sent för att man ska kunna bedöma elevernas stödbehov, säger den särskilda utredaren Åsa Lundkvist.
Förslaget framförs i delbetänkandet från utredningen om en förbättrad elevhälsa som överlämnats till skolminister Lotta Edholm (L) under torsdagen. Även det nationella provet för specialskolans årskurs 4 ska avskaffas, enligt delbetänkandet.
I stället föreslås det att standardiserade tester införs för att se om elever inte hänger med i undervisningen.
– Det ska vara tester som ska utvecklas för att testa läs-, skriv- och matematikutvecklingen. Vi har valt just det för att vi vet att om man inte kan läsa och skriva eller inte kan följa matematikutvecklingen, kan man inte följa undervisningen i andra ämnen, säger Åsa Lundkvist på en pressträff.
Testerna ska göras i alla årskurser i lågstadiet samt i årskurs 4 och 7, för att det ska identifieras om eleverna har stödbehov i samband med att man börjat i mellan- eller högstadiet.
– De här förslagen är en väldigt viktig del i vårt arbete att förbättra skolans förutsättningar och möjligheter att sätta in relevant och tidigt stöd, säger skolminister Lotta Edholm.