Vem som äger datan som alla uppkopplade prylar skapar kommer att bli en stor stridsfråga de närmaste åren. Dina digitala avtryck är bokstavligen guld värda och till exempel biltillverkarna hävdar att datan är deras.
- Det är du som konsument som äger datan, det är ingen tvekan om det, säger Hans Dahlberg, chef för IOT-lösningar på Telia.
Fråga någon hög chef på Facebook eller Google hur mycket pengar de tjänar på användarnas data och du kommer sannolikt att titta på en rodnande människa. Det handlar helt enkelt om obegripligt mycket pengar som användarna ger bort genom att trycka på "I agree" längst ner i ett textsjok som knappt någon orkar läsa
Den snabba utvecklingen med uppkopplade prylar (Internet Of Things, sakernas internet på svenska) ökar insamlingen av data dramatiskt. Bilen skickar data till tillverkaren, prylarna hemma gör samma sak, klockan på handleden och beroende på vad du stoppar in i mobilen skickar den data till i princip hur många som helst. Det bildas hela tiden ekosystem där aktörer hittat på nya sätt att tjäna pengar på datan.
Utnyttjade och övervakade
Hans Dahlberg menar inte att vi ska säga nej till allt, men däremot att vi som användare blir mer medvetna.
- Om du har köpt bilen så äger du all data. Men i samband med köpet kan du skriva på ett kontrakt som ger bilföretaget rätt att använda datan och då är det du som tagit det beslutet. Men det är jätteviktigt att det tydligt framgår vem som får använda datan och till vilka ändamål.
- Blir inte industrin väldigt tydlig på det här området finns risken att människor känner sig utnyttjade och övervakade, fortsätter han.
Nästa år kommer en ny EU-reglering, General Data Protection Regulation (GDPR), som ska skydda konsumenterna på det här området.
Det blir svårare att exportera data till länder utanför EU, användarna ska ha rätt att få tillbaka sin data och grundinställningen (default) i alla applikationer ska vara att den personliga integriteten är skyddad.
(TT:s utsände i Barcelona)