loading
Telias vd Johan Dennelind kommenterar bolagets delårsrapport och köp av Bonnier Broadcasting. Foto: Lisa Johansson/TT
Telias vd Johan Dennelind kommenterar bolagets delårsrapport och köp av Bonnier Broadcasting. Foto: Lisa Johansson/TT
Ekonomi & Näringsliv

Telia köper TV4: "Följer flera års strategi"

Epoch Times

Telia, med staten som största ägare, köper Bonnier Broadcasting, med TV4, C More och finländska MTV för 9,2 miljarder kronor.

– Det vi gör i dag tror vi är värdeskapande för alla aktieägare, inkluderat staten, säger vd Johan Dennelind till TT.

Beskedet kommer i samband med delårsrapporten för årets andra kvartal där Telia levererar ett stabilt resultat med ökad lönsamhet.

– Telia mår bra. Vi har genomfört två jätteaffärer och kan ändå visa att vi sköter vår underliggande verksamhet. Jag är väldigt stolt och nöjd, säger Dennelind.

Det har lyfts en del kritik kring ägarfrågan i Telias köp av Bonnier, bland annat att staten som huvudägare i Telia blir väldigt dominant på tv-marknaden i Sverige, men vd:n Dennelind ser inga problem med affären.

– Jag har egentligen inga kommentarer kring ägandefrågan. Det här följer på en strategi vi har haft i flera år.

Nordisk strategi

Affären har dragit ut på tiden, men Dennelind vill inte kommentera hur förhandlingarna gått. Han säger att köpet går i linje med den strategi som Telia kommunicerat under många år, där innehåll är viktigt.

– Styrelsen och jag har jobbat hårt för att få till en affär där vi kan ta en offensiv satsning och det är det vi gör i dag.

Säljaren och mediehuset Bonnier med vd Tomas Franzén uttrycker glädje över avtalet.

– Det är en riktigt bra affär för oss på Bonnier. Vi får ett riktigt bra pris för en bra verksamhet och det stärker oss inför framtiden och vi får handlingsfrihet när det gäller att utveckla vår övriga verksamhet och satsa vidare.

Vidare ser han Telia som en nyttig ägare av TV4 och CMore som gör det möjligt att kombinera programinnehåll med teknik och distribution.

– Vi tror att det även i framtiden är en väldigt kompetent spelare för att möta konkurrensen från de globala jättarna.

Över gränserna

Tidigare i veckan meddelade Telia att bolaget köper GET och TDC Norge för 21 miljarder norska kronor. Köpet gör Telia till tvåa på den norska mobilmarknaden, vilket går i linje med koncernens nordiska strategi att bli ledande aktör i Norden och Baltikum. Enligt Dennelind är partnerskap över landsgränserna en nödvändighet.

– Samgåenden i den här branschen, i länder och över landsgränser, sker därför att skala är viktigt för att få upp lönsamheten. Sen är det också en stor branschförändring där global konkurrens ger sig in på lokala marknader, säger han.

Trots de två affärerna är kassan inte tom. Johan Dennelind utlovar bibehållen utdelningspolicy och att de planerade återköpen av aktier ska genomföras trots de båda storaffärerna.

Tre kvar

– De här två affärerna tillsammans stärker vår lönsamhet och balansräkning över tid, säger han och tillägger att befintliga Telia ligger bra i fas när det gäller 2018 års kostnadsbesparingsprogram på 1,1 miljarder kronor.

På frågan om hur det går med den problemtyngda verksamheten i Eurasien svarar Dennelind att avyttringen av verksamheten går enligt planerna och att man lämnat fyra länder och har kvar tre.

– De länderna som finns kvar är ganska komplexa att lämna och vi vill även säkerställa att det blir rätt pris. Vi kommer inte att springa ifrån de här länderna utan det gör vi när vi hittar en köpare som betalar rätt pris.

Teliaaktien steg svagt i den inledande handeln när Stockholmsbörsen öppnade på fredagen. Aktien ökar 0,4 procent efter att teleoperatören presenterat årets andra kvartalsrapport, som låg i linje med förväntningarna.

(TT)

Mannen köpte ett hus – visste inte att han fick en hund på köpet

Slav under kommunismen

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Telias vd Johan Dennelind kommenterar bolagets delårsrapport och köp av Bonnier Broadcasting. Foto: Lisa Johansson/TT
Telias vd Johan Dennelind kommenterar bolagets delårsrapport och köp av Bonnier Broadcasting. Foto: Lisa Johansson/TT
Ekonomi & Näringsliv

Telia köper TV4: "Följer flera års strategi"

Epoch Times

Telia, med staten som största ägare, köper Bonnier Broadcasting, med TV4, C More och finländska MTV för 9,2 miljarder kronor.

– Det vi gör i dag tror vi är värdeskapande för alla aktieägare, inkluderat staten, säger vd Johan Dennelind till TT.

Beskedet kommer i samband med delårsrapporten för årets andra kvartal där Telia levererar ett stabilt resultat med ökad lönsamhet.

– Telia mår bra. Vi har genomfört två jätteaffärer och kan ändå visa att vi sköter vår underliggande verksamhet. Jag är väldigt stolt och nöjd, säger Dennelind.

Det har lyfts en del kritik kring ägarfrågan i Telias köp av Bonnier, bland annat att staten som huvudägare i Telia blir väldigt dominant på tv-marknaden i Sverige, men vd:n Dennelind ser inga problem med affären.

– Jag har egentligen inga kommentarer kring ägandefrågan. Det här följer på en strategi vi har haft i flera år.

Nordisk strategi

Affären har dragit ut på tiden, men Dennelind vill inte kommentera hur förhandlingarna gått. Han säger att köpet går i linje med den strategi som Telia kommunicerat under många år, där innehåll är viktigt.

– Styrelsen och jag har jobbat hårt för att få till en affär där vi kan ta en offensiv satsning och det är det vi gör i dag.

Säljaren och mediehuset Bonnier med vd Tomas Franzén uttrycker glädje över avtalet.

– Det är en riktigt bra affär för oss på Bonnier. Vi får ett riktigt bra pris för en bra verksamhet och det stärker oss inför framtiden och vi får handlingsfrihet när det gäller att utveckla vår övriga verksamhet och satsa vidare.

Vidare ser han Telia som en nyttig ägare av TV4 och CMore som gör det möjligt att kombinera programinnehåll med teknik och distribution.

– Vi tror att det även i framtiden är en väldigt kompetent spelare för att möta konkurrensen från de globala jättarna.

Över gränserna

Tidigare i veckan meddelade Telia att bolaget köper GET och TDC Norge för 21 miljarder norska kronor. Köpet gör Telia till tvåa på den norska mobilmarknaden, vilket går i linje med koncernens nordiska strategi att bli ledande aktör i Norden och Baltikum. Enligt Dennelind är partnerskap över landsgränserna en nödvändighet.

– Samgåenden i den här branschen, i länder och över landsgränser, sker därför att skala är viktigt för att få upp lönsamheten. Sen är det också en stor branschförändring där global konkurrens ger sig in på lokala marknader, säger han.

Trots de två affärerna är kassan inte tom. Johan Dennelind utlovar bibehållen utdelningspolicy och att de planerade återköpen av aktier ska genomföras trots de båda storaffärerna.

Tre kvar

– De här två affärerna tillsammans stärker vår lönsamhet och balansräkning över tid, säger han och tillägger att befintliga Telia ligger bra i fas när det gäller 2018 års kostnadsbesparingsprogram på 1,1 miljarder kronor.

På frågan om hur det går med den problemtyngda verksamheten i Eurasien svarar Dennelind att avyttringen av verksamheten går enligt planerna och att man lämnat fyra länder och har kvar tre.

– De länderna som finns kvar är ganska komplexa att lämna och vi vill även säkerställa att det blir rätt pris. Vi kommer inte att springa ifrån de här länderna utan det gör vi när vi hittar en köpare som betalar rätt pris.

Teliaaktien steg svagt i den inledande handeln när Stockholmsbörsen öppnade på fredagen. Aktien ökar 0,4 procent efter att teleoperatören presenterat årets andra kvartalsrapport, som låg i linje med förväntningarna.

(TT)

Mannen köpte ett hus – visste inte att han fick en hund på köpet

Slav under kommunismen

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024