Inrikes

Svenskt Näringsliv: Därför funkar inte flygskatten och nya bilskatten

Epoch Times

Visst måste skadliga utsläpp minska, men är verkligen miljöskatter den bästa metoden? Flygskatten kan bli ett slag i luften, anser Svensk Näringsliv som låtit undersöka olika miljöstyrmedel.

– Syftet med undersökningen är att få mer kunskap om hur olika styrmedel på miljöområdet fungerar, förklarar Maria Sunér Fleming, ansvarig för miljö och energifrågor på Svenskt Näringsliv.

– Vilket är det bästa sättet att styra, är det med hjälp av skatter? Det är inte säkert, säger hon, och tar flygskatten och kemikalieskatten som exempel.

Kemikalieskatten, som läggs på produkter, inte på de skadliga ämnena i sig, är ett alltför trubbigt verktyg, enligt den undersökning som gjorts, förklarar hon. Den främsta effekten är att staten får in mer pengar, konstaterar hon.

– Den slår bara mot återförsäljare i Sverige, men fler och fler beställer varor från andra länder. Dessutom finns redan ett effektivt styrsystem för kemikalier i EU. Då blir det dubbelstyrning på det här området.

Flygskatten ineffektiv

Flygskatten innebär också en dubbelstyrning, förklarar hon, i och med att koldioxidutsläppen från flyget ingår i systemet med utsläppsrätter.

– Här finns också en takkonstruktion, som innebär att om vi släpper ut mindre här i Sverige så skapas utrymmer för högre utsläpp på andra ställen. Om vi minskar vårt flygande här kan andra släppa ut mer, och då har vi inte uppnått någon effekt. De här skatterna blir mer av en symbolfråga.

Samma kritik kan riktas mot det nya systemet för beskattning av bilar som införs den 1 juli, det så kallade bonus-malussystemet, konstaterar hon. Mindre utsläpp här ger utrymme för andra att släppa ut mer, eftersom koldioxidutsläppen ska begränsas globalt. Lokala åtgärder, som skatter, rår helt enkelt inte på det problemet, enligt undersökningen.

Utsläppsrätterna fungerar

–Systemet med utsläppsrätter är däremot effektivare, enligt Svenskt Näringsliv. Trots att det finns kritik mot det av flera olika anledningar så är det effektivare, förklarar Maria Sunér Fleming.

– Syftet är att styra mot lägre utsläpp, och det målet har också uppnåtts. Men sedan kan målen vara för lågt satta, men det är en helt annan diskussion.

Rapporten som Svenskt Näringsliv låtit ta fram pekar på att skatter ofta är ett rätt ineffektivt sätt att värna miljön. Andra sätt, som rena förbud, eller villkor i miljötillstånd för olika verksamheter, är effektivare.

(Johanna Cederblad/TT)

Stora skuggor simmar in mot stranden – men vad är det för underliga varelser?

Slav under kommunismen

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

Inrikes

Svenskt Näringsliv: Därför funkar inte flygskatten och nya bilskatten

Epoch Times

Visst måste skadliga utsläpp minska, men är verkligen miljöskatter den bästa metoden? Flygskatten kan bli ett slag i luften, anser Svensk Näringsliv som låtit undersöka olika miljöstyrmedel.

– Syftet med undersökningen är att få mer kunskap om hur olika styrmedel på miljöområdet fungerar, förklarar Maria Sunér Fleming, ansvarig för miljö och energifrågor på Svenskt Näringsliv.

– Vilket är det bästa sättet att styra, är det med hjälp av skatter? Det är inte säkert, säger hon, och tar flygskatten och kemikalieskatten som exempel.

Kemikalieskatten, som läggs på produkter, inte på de skadliga ämnena i sig, är ett alltför trubbigt verktyg, enligt den undersökning som gjorts, förklarar hon. Den främsta effekten är att staten får in mer pengar, konstaterar hon.

– Den slår bara mot återförsäljare i Sverige, men fler och fler beställer varor från andra länder. Dessutom finns redan ett effektivt styrsystem för kemikalier i EU. Då blir det dubbelstyrning på det här området.

Flygskatten ineffektiv

Flygskatten innebär också en dubbelstyrning, förklarar hon, i och med att koldioxidutsläppen från flyget ingår i systemet med utsläppsrätter.

– Här finns också en takkonstruktion, som innebär att om vi släpper ut mindre här i Sverige så skapas utrymmer för högre utsläpp på andra ställen. Om vi minskar vårt flygande här kan andra släppa ut mer, och då har vi inte uppnått någon effekt. De här skatterna blir mer av en symbolfråga.

Samma kritik kan riktas mot det nya systemet för beskattning av bilar som införs den 1 juli, det så kallade bonus-malussystemet, konstaterar hon. Mindre utsläpp här ger utrymme för andra att släppa ut mer, eftersom koldioxidutsläppen ska begränsas globalt. Lokala åtgärder, som skatter, rår helt enkelt inte på det problemet, enligt undersökningen.

Utsläppsrätterna fungerar

–Systemet med utsläppsrätter är däremot effektivare, enligt Svenskt Näringsliv. Trots att det finns kritik mot det av flera olika anledningar så är det effektivare, förklarar Maria Sunér Fleming.

– Syftet är att styra mot lägre utsläpp, och det målet har också uppnåtts. Men sedan kan målen vara för lågt satta, men det är en helt annan diskussion.

Rapporten som Svenskt Näringsliv låtit ta fram pekar på att skatter ofta är ett rätt ineffektivt sätt att värna miljön. Andra sätt, som rena förbud, eller villkor i miljötillstånd för olika verksamheter, är effektivare.

(Johanna Cederblad/TT)

Stora skuggor simmar in mot stranden – men vad är det för underliga varelser?

Slav under kommunismen

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024