loadingElbilsbatterier kan ta skada om de laddas vid för låg temperatur. För att undvika så kallad litiumplätering bör temperaturen vara över noll grader. Foto: Om fotovideo
Elbilsbatterier kan ta skada om de laddas vid för låg temperatur. För att undvika så kallad litiumplätering bör temperaturen vara över noll grader. Foto: Om fotovideo
Inrikes

Svagt intresse för kunskap om urladdade elbilar

Glenn Mattsing

Frågan om huruvida elbilar passar under skandinaviska vinterförhållanden blir åter aktuell efter att bilister blev stående på E22:an i början av januari. Hur många elbilar som blev urladdade är okänt.

I början av januari skapades ett totalstopp för all trafik på E22 mellan Hörby och Kristianstad. Vissa bilförare tvingades vänta i sina bilar i uppemot ett dygn innan de kunde evakueras ur den kilometerlånga kön.

Via sociala medier rapporterade insnöade bilister hur bandvagnar och plogbilar användes för att få loss fordon, men också att elbilsbatterier började laddas ur då ägarna hade låtit kupén värmas upp i väntan på hjälp, med minskande batterikapacitet som följd.

Räckviddstest av elbilar

Räckvidden hos en elbil mäts med standarden WLTP, Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure. Testen görs i laboratoriemiljö och enligt standarden motsvarar testen en genomsnittshastighet på 46 kilometer i timmen med en utvändig temperatur på 23 grader från full laddning till tömt batteri.

Bilen körs motsvarande 23 kilometer i en snitthastighet på 46 kilometer i timmen. Ungefär hälften av sträckan är i en miljö som efterliknar tätort och hälften landsvägskörning. Elbilen är stillastående under 13 procent av testet.

Kritiken mot testen har bland annat omfattat körstilen, där testen kan jämföras med en förare som kör väldigt lugnt i jämförelse med hur bilarna framförs i verkligheten. Då bilarna inte utsätts för luftmotstånd kan testen mest användas för jämförelser mellan olika elbilar. Den utlovade räckvidden har därför varit föremål för omfattande kritik.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingElbilsbatterier kan ta skada om de laddas vid för låg temperatur. För att undvika så kallad litiumplätering bör temperaturen vara över noll grader. Foto: Om fotovideo
Elbilsbatterier kan ta skada om de laddas vid för låg temperatur. För att undvika så kallad litiumplätering bör temperaturen vara över noll grader. Foto: Om fotovideo
Inrikes

Svagt intresse för kunskap om urladdade elbilar

Glenn Mattsing

Frågan om huruvida elbilar passar under skandinaviska vinterförhållanden blir åter aktuell efter att bilister blev stående på E22:an i början av januari. Hur många elbilar som blev urladdade är okänt.

I början av januari skapades ett totalstopp för all trafik på E22 mellan Hörby och Kristianstad. Vissa bilförare tvingades vänta i sina bilar i uppemot ett dygn innan de kunde evakueras ur den kilometerlånga kön.

Via sociala medier rapporterade insnöade bilister hur bandvagnar och plogbilar användes för att få loss fordon, men också att elbilsbatterier började laddas ur då ägarna hade låtit kupén värmas upp i väntan på hjälp, med minskande batterikapacitet som följd.

Räckviddstest av elbilar

Räckvidden hos en elbil mäts med standarden WLTP, Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure. Testen görs i laboratoriemiljö och enligt standarden motsvarar testen en genomsnittshastighet på 46 kilometer i timmen med en utvändig temperatur på 23 grader från full laddning till tömt batteri.

Bilen körs motsvarande 23 kilometer i en snitthastighet på 46 kilometer i timmen. Ungefär hälften av sträckan är i en miljö som efterliknar tätort och hälften landsvägskörning. Elbilen är stillastående under 13 procent av testet.

Kritiken mot testen har bland annat omfattat körstilen, där testen kan jämföras med en förare som kör väldigt lugnt i jämförelse med hur bilarna framförs i verkligheten. Då bilarna inte utsätts för luftmotstånd kan testen mest användas för jämförelser mellan olika elbilar. Den utlovade räckvidden har därför varit föremål för omfattande kritik.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024