loading– Ihop med flera aktörer i hela ekosystemet ska vi försöka samla kunskap om hur tekniken med V2G kan användas, säger Emanuella Wallin på Polestar. Foto: Maria Eriksson
– Ihop med flera aktörer i hela ekosystemet ska vi försöka samla kunskap om hur tekniken med V2G kan användas, säger Emanuella Wallin på Polestar. Foto: Maria Eriksson
Inrikes

Testar att låta elbilar stabilisera elnätet

Maria Eriksson

Biltillverkare erbjuder  bilägare att använda bilen som ett energilager och eventuellt tjäna pengar på bilen när den inte används, genom att sälja energi från bilen till elnätet. Nu startar de första försöken.

Tekniken gör det möjligt att ladda bilen på natten när priserna och efterfrågan på el är lägre, och om bilen inte används på dagen kan bilen skjuta till sin lagrade ström till elnätet då priserna och efterfrågan på el är högre. Det innebär att bilägare kan bidra till att stabilisera elnätet, som upplever problem med svängningar i effekt.

Enligt en beräkning från Volvo Cars förbrukas mindre än 20 kWh el vid fler än 90 procent av alla dagliga körningar, vilket innebär att en väldigt liten del av batteriets kapacitet används. Tanken är alltså att låta bilens batteri lånas ut till elnätet mot viss betalning till bilägaren.

Ett av de största pilotprojekten - V2G

V2G står för vehicleto-grid, eller fordon-tillelnät. För att bilen ska kunna användas som lagringsenhet måste laddboxen vara förberedd för dubbelriktad laddning.

PAVE-projektet
Polestars pilotprojekt med V2G-tekniken görs ihop med Svenska kraftnät, Göteborg Energi Nät, Vattenfall eldistribution, Chalmers Tekniska Högskola, laddningsföretaget Easee och finansieras av Vinnova. Projektet kallas PAVE och inkluderar ett stort antal Polestar 3 som ska anslutas till elnätet. Elbolaget får hjälp med att kapa effekttoppar och stabilisera nätet genom att låna privatpersoners bilbatterier. I testet ska ett datorprogram styra när och hur mycket el som ska levereras per bil. Projektet inleds under första halvan av 2024 och ska pågå i två år, och siktar på att bli ett av Europas största pilotprojekt för V2G.

Källa: Polestar

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading– Ihop med flera aktörer i hela ekosystemet ska vi försöka samla kunskap om hur tekniken med V2G kan användas, säger Emanuella Wallin på Polestar. Foto: Maria Eriksson
– Ihop med flera aktörer i hela ekosystemet ska vi försöka samla kunskap om hur tekniken med V2G kan användas, säger Emanuella Wallin på Polestar. Foto: Maria Eriksson
Inrikes

Testar att låta elbilar stabilisera elnätet

Maria Eriksson

Biltillverkare erbjuder  bilägare att använda bilen som ett energilager och eventuellt tjäna pengar på bilen när den inte används, genom att sälja energi från bilen till elnätet. Nu startar de första försöken.

Tekniken gör det möjligt att ladda bilen på natten när priserna och efterfrågan på el är lägre, och om bilen inte används på dagen kan bilen skjuta till sin lagrade ström till elnätet då priserna och efterfrågan på el är högre. Det innebär att bilägare kan bidra till att stabilisera elnätet, som upplever problem med svängningar i effekt.

Enligt en beräkning från Volvo Cars förbrukas mindre än 20 kWh el vid fler än 90 procent av alla dagliga körningar, vilket innebär att en väldigt liten del av batteriets kapacitet används. Tanken är alltså att låta bilens batteri lånas ut till elnätet mot viss betalning till bilägaren.

Ett av de största pilotprojekten - V2G

V2G står för vehicleto-grid, eller fordon-tillelnät. För att bilen ska kunna användas som lagringsenhet måste laddboxen vara förberedd för dubbelriktad laddning.

PAVE-projektet
Polestars pilotprojekt med V2G-tekniken görs ihop med Svenska kraftnät, Göteborg Energi Nät, Vattenfall eldistribution, Chalmers Tekniska Högskola, laddningsföretaget Easee och finansieras av Vinnova. Projektet kallas PAVE och inkluderar ett stort antal Polestar 3 som ska anslutas till elnätet. Elbolaget får hjälp med att kapa effekttoppar och stabilisera nätet genom att låna privatpersoners bilbatterier. I testet ska ett datorprogram styra när och hur mycket el som ska levereras per bil. Projektet inleds under första halvan av 2024 och ska pågå i två år, och siktar på att bli ett av Europas största pilotprojekt för V2G.

Källa: Polestar

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024