loadingVar tredje nyregistrerad bil 2022 var en elbil – en ökning sedan 2021 när ungefär var femte ny bil var eldriven. Foto: Shutterstock
Var tredje nyregistrerad bil 2022 var en elbil – en ökning sedan 2021 när ungefär var femte ny bil var eldriven. Foto: Shutterstock
Inrikes

Chalmersforskare tar vara på mer ur elbilsbatterier

Eva Sagerfors

I takt med ökningen av antalet elfordon behöver återvinningen av batterierna förbättras. Chalmersforskare har nu hittat en metod för att återvinna all aluminium och 98 procent av all litium på ett sätt som gör processen mer effektiv och mer miljövänlig.

Martina Petranikova är docent vid Chalmers institution för kemi och kemiteknik och leder sedan många år forskning inom återvinning av metaller i litiumjonbatterier. Forskningsgruppen samarbetar med företag som utvecklar återvinning av elbilsbatterier. Processen är dock fortfarande under utveckling.

– Vi är bara i början av allting, innan de större volymerna kommer. Men det ser lovande ut eftersom industrin satsar mycket på utveckling av hela processen.

Litiumjonbatterier

Litiumjonbatterier innehåller olika mineraler. Ett genomsnittligt litiumjonbatteri med kapaciteten 60 kWh som användes för att driva ett elfordon och som fanns på marknaden 2020 innehöll cirka 185 kg mineraler. Av grafit behövdes 52 kg, nickel 29 kg, mangan 10 kg, stål 20 kg och järn 5 kg.

Aluminium- och kopparfolier används som kollektorer för katoden respektive anoden. 35 kg aluminium och 20 kg koppar behövdes till ett batteri 2020.

Kobolt ökar batteritiden och energitätheten. Den är dyrast av metallerna och Kongo stod 2021 för 59 procent av världsproduktionen. 8 kg per batteri behövdes 2020.

Litium utvinns främst i Australien (52 procent), Chile (25 procent) och Kina (13 procent). 6 kg litium per batteri behövdes 2020.

Litiumjonbatterier: Litiumjoner vandrar genom batteriet vid laddning och urladdning. Minuspolen (anod) består av grafitblandningar och pluspolen (katod) av litiummetalloxid. Metallerna i katoden kan vara kobolt, mangan eller nickel i olika kombinationer.

Källa: Sveriges geologiska undersökning

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingVar tredje nyregistrerad bil 2022 var en elbil – en ökning sedan 2021 när ungefär var femte ny bil var eldriven. Foto: Shutterstock
Var tredje nyregistrerad bil 2022 var en elbil – en ökning sedan 2021 när ungefär var femte ny bil var eldriven. Foto: Shutterstock
Inrikes

Chalmersforskare tar vara på mer ur elbilsbatterier

Eva Sagerfors

I takt med ökningen av antalet elfordon behöver återvinningen av batterierna förbättras. Chalmersforskare har nu hittat en metod för att återvinna all aluminium och 98 procent av all litium på ett sätt som gör processen mer effektiv och mer miljövänlig.

Martina Petranikova är docent vid Chalmers institution för kemi och kemiteknik och leder sedan många år forskning inom återvinning av metaller i litiumjonbatterier. Forskningsgruppen samarbetar med företag som utvecklar återvinning av elbilsbatterier. Processen är dock fortfarande under utveckling.

– Vi är bara i början av allting, innan de större volymerna kommer. Men det ser lovande ut eftersom industrin satsar mycket på utveckling av hela processen.

Litiumjonbatterier

Litiumjonbatterier innehåller olika mineraler. Ett genomsnittligt litiumjonbatteri med kapaciteten 60 kWh som användes för att driva ett elfordon och som fanns på marknaden 2020 innehöll cirka 185 kg mineraler. Av grafit behövdes 52 kg, nickel 29 kg, mangan 10 kg, stål 20 kg och järn 5 kg.

Aluminium- och kopparfolier används som kollektorer för katoden respektive anoden. 35 kg aluminium och 20 kg koppar behövdes till ett batteri 2020.

Kobolt ökar batteritiden och energitätheten. Den är dyrast av metallerna och Kongo stod 2021 för 59 procent av världsproduktionen. 8 kg per batteri behövdes 2020.

Litium utvinns främst i Australien (52 procent), Chile (25 procent) och Kina (13 procent). 6 kg litium per batteri behövdes 2020.

Litiumjonbatterier: Litiumjoner vandrar genom batteriet vid laddning och urladdning. Minuspolen (anod) består av grafitblandningar och pluspolen (katod) av litiummetalloxid. Metallerna i katoden kan vara kobolt, mangan eller nickel i olika kombinationer.

Källa: Sveriges geologiska undersökning

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024