loadingInstitutionen för sociologi och arbetsvetenskap vid Göteborgs universitet ska leda ett större forskningsprojekt om grön omställning. Foto: Pressfoto
Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap vid Göteborgs universitet ska leda ett större forskningsprojekt om grön omställning. Foto: Pressfoto
Inrikes

Gröna omställningens pris och vinst kartläggs

Maria Eriksson

Vad händer i ett samhälle som genomgår en grön omställning? Vilka blir vinnare och förlorare? Det ska forskare vid Göteborgs universitet ta reda på genom att studera Volvos omställning av produktionen till elektriska person- och lastbilar.

Tomas Berglund är professor i sociologi och har fått 24 miljoner kronor av det statliga forskningsrådet Forte (Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd) för att studera hur den gröna omställningen i Västra Götalandsregionen påverkar jobb, samhälle och miljö.

Det ska bland annat göras genom att studera hur Volvo Cars och Volvo Lastvagnar ställer om till elektrifierade fordon.

Viktiga frågor i forskningen

Vad elektrifieringen av fordonsindustrin innebär för arbete och sysselsättning och hur yrkesstrukturen förändras.

Vilka krav som kommer att ställas på nya kompetenser.

Hur andra aktörer kring fordonsindustrin påverkas, exempelvis lokala myndigheter, aktörer inom utbildning och arbetsmarknad.

Om omställningen leder till sidoeffekter när det gäller social hållbarhet.

Vilka strategier som Volvo Cars och Volvo Lastvagnar tillämpar för tillverkningen av elfordon samt hur underleverantörerna anpassar sig till den förändrade situationen.

Den förändrade kompetensen och hur den påverkar yrkesstrukturen i stort i västra Sverige.

Hur utbildnings- och omskolningssystemet påverkas i regionen i syfte att förse industrin med den nödvändiga kompetensen.

Vilka effekter man kan se av en förväntad strukturomvandling när det gäller invånarnas levnadsvillkor och möjligheter till sysselsättning, samt hur kommunerna kommer agera för att mildra eventuella negativa effekter av omställningen.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingInstitutionen för sociologi och arbetsvetenskap vid Göteborgs universitet ska leda ett större forskningsprojekt om grön omställning. Foto: Pressfoto
Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap vid Göteborgs universitet ska leda ett större forskningsprojekt om grön omställning. Foto: Pressfoto
Inrikes

Gröna omställningens pris och vinst kartläggs

Maria Eriksson

Vad händer i ett samhälle som genomgår en grön omställning? Vilka blir vinnare och förlorare? Det ska forskare vid Göteborgs universitet ta reda på genom att studera Volvos omställning av produktionen till elektriska person- och lastbilar.

Tomas Berglund är professor i sociologi och har fått 24 miljoner kronor av det statliga forskningsrådet Forte (Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd) för att studera hur den gröna omställningen i Västra Götalandsregionen påverkar jobb, samhälle och miljö.

Det ska bland annat göras genom att studera hur Volvo Cars och Volvo Lastvagnar ställer om till elektrifierade fordon.

Viktiga frågor i forskningen

Vad elektrifieringen av fordonsindustrin innebär för arbete och sysselsättning och hur yrkesstrukturen förändras.

Vilka krav som kommer att ställas på nya kompetenser.

Hur andra aktörer kring fordonsindustrin påverkas, exempelvis lokala myndigheter, aktörer inom utbildning och arbetsmarknad.

Om omställningen leder till sidoeffekter när det gäller social hållbarhet.

Vilka strategier som Volvo Cars och Volvo Lastvagnar tillämpar för tillverkningen av elfordon samt hur underleverantörerna anpassar sig till den förändrade situationen.

Den förändrade kompetensen och hur den påverkar yrkesstrukturen i stort i västra Sverige.

Hur utbildnings- och omskolningssystemet påverkas i regionen i syfte att förse industrin med den nödvändiga kompetensen.

Vilka effekter man kan se av en förväntad strukturomvandling när det gäller invånarnas levnadsvillkor och möjligheter till sysselsättning, samt hur kommunerna kommer agera för att mildra eventuella negativa effekter av omställningen.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024