loading
En stridsvagn gick genom isen under övningen Vintersol i Norrbotten. En person omkom i olyckan. Bilden är taget vid ett tidigare tillfälle under övningen. Foto: Jesper  Sundström /Försvarsmakten/TT
En stridsvagn gick genom isen under övningen Vintersol i Norrbotten. En person omkom i olyckan. Bilden är taget vid ett tidigare tillfälle under övningen. Foto: Jesper Sundström /Försvarsmakten/TT
Inrikes

Bandvagnen bärgad efter isolyckan – föraren avliden

Epoch Times

En 23-årig man har omkommit efter bandvagnsolyckan utanför Boden. Den militära bandvagnen gick genom isen under en övning och ytterligare fyra personer har blivit kraftigt nedkylda.

Enligt säkerhetsbestämmelser ska bandvagnen inte framföras på is eller blöt mark.

– Vi har ännu inte utrett varför vagnen körde på platsen, säger regementschefen Mikael Frisell.

Vid en pressträff i Boden berättar regementschefen och övningsledaren Mikael Frisell att man under natten fokuserat på att ta hand om de inblandade i olyckan och få kontakt med anhöriga till de drabbade. Varför vagnen körde genom isen är ännu oklart.

– Det är nästa steg i den här utredningen, säger han.

Den omkomne är en 23-årig soldat hemmahörande i södra Sverige. Han har varit deltidsanställd på regementet sedan drygt tre år tillbaka.

– Det är en väldigt tryckt stämning i dag på regementet. Det är en tung dag för alla som jobbar på I 19 och inom Försvarsmakten, säger Frisell.

Navigerat fel

Fordonet, en bärgningsbandvagn 90, gick genom isen vid 22.30-tiden på kvällen, och den kunde bärgas strax före klockan halv tre på natten.

En person kunde på egen hand ta sig ut ur bandvagnen, kraftigt nedkyld. Tre andra personer, militär personal från andra militära fordon som gjorde ett räddningsförsök, har också blivit kraftigt nedkylda.

– Vi vet att det är en stridsvagn som har navigerat fel. Försvaret säger att man har kört ner i en å och sjunkit till botten, säger Trond Olofsson, inre befäl på räddningstjänsten i Norrbotten, till TT.

Räddningsinsatsen beskrivs på pressträffen som svår och tidskrävande. Det var mörkt på platsen och isen har bildat en sorts "sörja" som försvårade arbetet. Först vid tre-tiden kunde man få upp fordonet och den nu omkomne mannen.

– Det rådde svåra förhållanden. I vanliga fall kan en förare utan problem komma ut från fordonet men i mörkt vatten och is när vatten forsar in är det svårt, säger Mikael Frisell.

Han berömmer dem som arbetat med räddningsinsatsen:

– Det finns ingen anledning att tvivla på att de gjort sitt bästa. De har gjort mer än man kan begära av dem, säger han.

Övning Vintersol

Bandvagnen deltog i övningen Vintersol där bland annat förmågan att verka under vinterförhållanden tränas. Olycksplatsen ligger vid Lule-Altervattnet några kilometer utanför Brännberg, cirka tre mil väster om Boden.

Innan den bärgades syntes överdelen av stridsvagnen från vattenytan, då den gick igenom isen i ett grunt område.

I övningen Vintersols avslutande skede deltar runt 1 200 personer från sju förband: Norrbottens regemente, Artilleriregementet, Skaraborgs regemente, Markstridsskolan, Helikopterflottiljen, Norrbottens flygflottilj och Försvarsmaktens logistik, enligt Försvarets hemsida.

Avslutningen genomförs i huvudsak på civil mark för att öva strider i okänd omgivning. Norrbottens regemente är ett av Sveriges största och har Boden som sin huvudort.

 

(TT)


Bärgningsbandvagn 90

Fordonets huvuduppgift är att dra loss stridsvagnar och andra fordon som fastnat. Den används också för att transportera skadade.

Bandvagnen väger 22,5 ton och har en dragkapacitet på 72 ton.

Den är 2,5 meter hög, 3,1 meter bred och 6,4 meter lång.

Besättningen består vanligtvis av fyra personer. En vagnchef, en förare, en skytt och en bärgningsman.

Topphastigheten är 70-75 kilometer i timmen.

Källa: Försvarsmakten

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
En stridsvagn gick genom isen under övningen Vintersol i Norrbotten. En person omkom i olyckan. Bilden är taget vid ett tidigare tillfälle under övningen. Foto: Jesper  Sundström /Försvarsmakten/TT
En stridsvagn gick genom isen under övningen Vintersol i Norrbotten. En person omkom i olyckan. Bilden är taget vid ett tidigare tillfälle under övningen. Foto: Jesper Sundström /Försvarsmakten/TT
Inrikes

Bandvagnen bärgad efter isolyckan – föraren avliden

Epoch Times

En 23-årig man har omkommit efter bandvagnsolyckan utanför Boden. Den militära bandvagnen gick genom isen under en övning och ytterligare fyra personer har blivit kraftigt nedkylda.

Enligt säkerhetsbestämmelser ska bandvagnen inte framföras på is eller blöt mark.

– Vi har ännu inte utrett varför vagnen körde på platsen, säger regementschefen Mikael Frisell.

Vid en pressträff i Boden berättar regementschefen och övningsledaren Mikael Frisell att man under natten fokuserat på att ta hand om de inblandade i olyckan och få kontakt med anhöriga till de drabbade. Varför vagnen körde genom isen är ännu oklart.

– Det är nästa steg i den här utredningen, säger han.

Den omkomne är en 23-årig soldat hemmahörande i södra Sverige. Han har varit deltidsanställd på regementet sedan drygt tre år tillbaka.

– Det är en väldigt tryckt stämning i dag på regementet. Det är en tung dag för alla som jobbar på I 19 och inom Försvarsmakten, säger Frisell.

Navigerat fel

Fordonet, en bärgningsbandvagn 90, gick genom isen vid 22.30-tiden på kvällen, och den kunde bärgas strax före klockan halv tre på natten.

En person kunde på egen hand ta sig ut ur bandvagnen, kraftigt nedkyld. Tre andra personer, militär personal från andra militära fordon som gjorde ett räddningsförsök, har också blivit kraftigt nedkylda.

– Vi vet att det är en stridsvagn som har navigerat fel. Försvaret säger att man har kört ner i en å och sjunkit till botten, säger Trond Olofsson, inre befäl på räddningstjänsten i Norrbotten, till TT.

Räddningsinsatsen beskrivs på pressträffen som svår och tidskrävande. Det var mörkt på platsen och isen har bildat en sorts "sörja" som försvårade arbetet. Först vid tre-tiden kunde man få upp fordonet och den nu omkomne mannen.

– Det rådde svåra förhållanden. I vanliga fall kan en förare utan problem komma ut från fordonet men i mörkt vatten och is när vatten forsar in är det svårt, säger Mikael Frisell.

Han berömmer dem som arbetat med räddningsinsatsen:

– Det finns ingen anledning att tvivla på att de gjort sitt bästa. De har gjort mer än man kan begära av dem, säger han.

Övning Vintersol

Bandvagnen deltog i övningen Vintersol där bland annat förmågan att verka under vinterförhållanden tränas. Olycksplatsen ligger vid Lule-Altervattnet några kilometer utanför Brännberg, cirka tre mil väster om Boden.

Innan den bärgades syntes överdelen av stridsvagnen från vattenytan, då den gick igenom isen i ett grunt område.

I övningen Vintersols avslutande skede deltar runt 1 200 personer från sju förband: Norrbottens regemente, Artilleriregementet, Skaraborgs regemente, Markstridsskolan, Helikopterflottiljen, Norrbottens flygflottilj och Försvarsmaktens logistik, enligt Försvarets hemsida.

Avslutningen genomförs i huvudsak på civil mark för att öva strider i okänd omgivning. Norrbottens regemente är ett av Sveriges största och har Boden som sin huvudort.

 

(TT)


Bärgningsbandvagn 90

Fordonets huvuduppgift är att dra loss stridsvagnar och andra fordon som fastnat. Den används också för att transportera skadade.

Bandvagnen väger 22,5 ton och har en dragkapacitet på 72 ton.

Den är 2,5 meter hög, 3,1 meter bred och 6,4 meter lång.

Besättningen består vanligtvis av fyra personer. En vagnchef, en förare, en skytt och en bärgningsman.

Topphastigheten är 70-75 kilometer i timmen.

Källa: Försvarsmakten

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024