loadingI mitten av mars var det stundvis tomt på butikshyllorna, men nu har vi hamstrat färdigt. Foto: Johan Nilsson/TT-arkivbild
I mitten av mars var det stundvis tomt på butikshyllorna, men nu har vi hamstrat färdigt. Foto: Johan Nilsson/TT-arkivbild
Inrikes

Slut på hamstrandet – fullt på hyllorna

TT

I mitten av mars gapade hyllorna plötsligt tomma i butikerna. Pasta, jäst och toalettpapper gick knappt att uppbåda. Men en månad senare är ordningen i stort sett återställd.

Magnus Törnblom, presschef på Axfood, där bland annat Willys, Hemköp och Tempo ingår, bekräftar att svenskarnas inköpsmönster gått från stora inköp av torrvaror, konserver och hygienprodukter till mer normala mängder.

Försäljningen är fortsatt hög, men nu speglar inköpen hemmasittande till följd av sjukdom eller restriktioner. Många jobbar hemma och få går ut och äter på restaurang.

Torrjäst och kryddor hör till varorna som säljer bra, meddelar Kim Rydeheim, pressekreterare på Coop. Men då handlar det inte om att man köper lager på lager utan snarare för att man äter hemma. Även färdiglagad fryst mat säljer mer när hungriga skolungdomar behöver ett snabbt mål mat under hemmastudierna.

Kanske tröstäts det en del också. Godisförsäljningen har gått upp sedan förra året, men vi köper hellre godis i förslutna påsar än lösgodis.

Många vill fortfarande undvika butiker så mycket det går och trycket på online-försäljning och hemleveranser fortsätter att vara högt och väntetiderna är längre än vanligt.

(Boel Holm/TT)

Så bunkrade svenskarna

(TT)

Redan i början av mars såg matvarukedjorna en ökad försäljning av vissa varor. I mitten av månaden märktes en tydlig förändring av vad folk köpte.

Framför allt varor med längre hållbarhet, som torrvaror och konserver gick åt. Mjöl, socker, pasta, ris och havregryn försvann snabbt från hyllorna. Abba-fabriken i Kungshamn femdubblade tillverkningen av fiskbullar. Även försäljningen av hygienprodukter som två, och inte minst toalettpapper, sköt i höjden.

Livsmedelskedjorna har hela tiden betonat att det inte varit någon verklig brist på varor. Däremot har man inte alltid lyckats fylla på i butikerna i samma takt som varorna sålts.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingI mitten av mars var det stundvis tomt på butikshyllorna, men nu har vi hamstrat färdigt. Foto: Johan Nilsson/TT-arkivbild
I mitten av mars var det stundvis tomt på butikshyllorna, men nu har vi hamstrat färdigt. Foto: Johan Nilsson/TT-arkivbild
Inrikes

Slut på hamstrandet – fullt på hyllorna

TT

I mitten av mars gapade hyllorna plötsligt tomma i butikerna. Pasta, jäst och toalettpapper gick knappt att uppbåda. Men en månad senare är ordningen i stort sett återställd.

Magnus Törnblom, presschef på Axfood, där bland annat Willys, Hemköp och Tempo ingår, bekräftar att svenskarnas inköpsmönster gått från stora inköp av torrvaror, konserver och hygienprodukter till mer normala mängder.

Försäljningen är fortsatt hög, men nu speglar inköpen hemmasittande till följd av sjukdom eller restriktioner. Många jobbar hemma och få går ut och äter på restaurang.

Torrjäst och kryddor hör till varorna som säljer bra, meddelar Kim Rydeheim, pressekreterare på Coop. Men då handlar det inte om att man köper lager på lager utan snarare för att man äter hemma. Även färdiglagad fryst mat säljer mer när hungriga skolungdomar behöver ett snabbt mål mat under hemmastudierna.

Kanske tröstäts det en del också. Godisförsäljningen har gått upp sedan förra året, men vi köper hellre godis i förslutna påsar än lösgodis.

Många vill fortfarande undvika butiker så mycket det går och trycket på online-försäljning och hemleveranser fortsätter att vara högt och väntetiderna är längre än vanligt.

(Boel Holm/TT)

Så bunkrade svenskarna

(TT)

Redan i början av mars såg matvarukedjorna en ökad försäljning av vissa varor. I mitten av månaden märktes en tydlig förändring av vad folk köpte.

Framför allt varor med längre hållbarhet, som torrvaror och konserver gick åt. Mjöl, socker, pasta, ris och havregryn försvann snabbt från hyllorna. Abba-fabriken i Kungshamn femdubblade tillverkningen av fiskbullar. Även försäljningen av hygienprodukter som två, och inte minst toalettpapper, sköt i höjden.

Livsmedelskedjorna har hela tiden betonat att det inte varit någon verklig brist på varor. Däremot har man inte alltid lyckats fylla på i butikerna i samma takt som varorna sålts.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024