Under 2018 har Skolinspektionen gjort flera skarpa ingripanden vad gäller skolor med allvarliga brister. Myndigheten tvingades stänga sex skolor förra året. Det visar en ny rapport.
Skolor som fick viten efter att man har konstaterat omfattande brister ökade från 101 skolor år 2016 till 121 år 2017. Förra året hade det ökat till 125 skolor. I början av året tvingades myndigheten också ta över den kommunala skolan, Storvretaskolan i Botkyrka, på grund av att det fanns för många brister.
”Svag styrning”
”De områden som fortsatt har störst andel brister är elevhälsa, arbetet med extra anpassningar och särskilt stöd till elever, samt trygghet och studiero”, kan man läsa i Skolinspektionens rapport.
Många skolor har också brister vad gäller rektors styrning och utvecklingen av verksamheten. En tredjedel av grundskolorna under 2018 har rektorer som brister i det systematiska kvalitetsarbetet i olika avseenden. På gymnasieskolorna var motsvarande andel ännu större.
– Gemensamt är att vi ser att huvudmannen inte har tagit tag i problem i tid. Det har handlat mycket om svag styrning. Man har till exempel inte försäkrat att elever får rätt till stöd, och det har också varit många obehöriga lärare, säger Skolinspektionens generaldirektör Helén Ängmo till SvD.
Förra året gjordes en särskild genomgång för ett 50-tal skolor med omfattande brister. Skolinspektionen konstaterar att det var vanligt att skolorna hade en låg andel behöriga lärare. Samtidigt var det ofta hög lärar- och rektorsomsättning. Detta i sin tur har ofta lett till stökig och orolig skolmiljö.
Stora skillnader i kvalitet
Myndigheten konstaterar att de stora skillnaderna vad gäller kvalitet i utbildningen ökar. På skolor där de finns elever med bakgrund med sämre socioekonomiska förutsättningar, som exempelvis nyanlända elever, finns det brister i kvaliteten.
Hälften av skolorna hade brister vad gäller förutsättningar av lärande och trygghet. När det kommer till brister i styrning och utveckling av verksamheten rör det sig 33 och 40 procent i grundskolan respektive gymnasiet.
Nästan fyra av tio grundskolor brister i trygghet, studiero och åtgärder mot kränkande behandling. I gymnasieskolorna är motsvarande siffra 33 procent. Nästan två av tio (18 procent) av skolorna brister i undervisning och lärande.