Hot och våld har ökat kraftigt på en grundskola i Stockholm det senaste året. Lärarnas riksförbud tror att det har att göra med att man började använda metoden lågaffektivt bemötande när eleven missköter sig. Nu vill facket att metoden stoppas, skriver Skolvärlden.
Under det senaste halvåret har ett femtiotal incidenter om hot och våld rapporterats på Hjulsta grundskola i nordvästra Stockholm.
Undvika konflikt
Irene Ziverts, Lärarnas riksförbunds huvudskyddsombud, säger att hon aldrig har varit med om så många incidenter om hot och våld på skola under en så kort period. Tillsammans med sina fackliga kolleger har de gjort bedömningen att det ökade våldet beror på att man införde metoden lågaffektivt bemötande på skolan.
– Vi kan inte se någon annan anledning till det ökade våldet. Rektorn tycker dock inte detta. Men vi har haft möten med skolledning och grundskolechef och försökt fråga rektorn om vad hon tror att anledningarna kan vara – men det kan hon inte svara på, säger hon till tidningen.
Tidigare har personal på skolan handlat direkt när en elev exempelvis har agerat hotfullt. Men med den nya rutinen ska man undvika att skapa en konflikt. I stället ska man gå därifrån och sedan be elevens mentor att ringa hem till vårdnadshavarna, enligt Skolvärlden.
”Våldet har exploderat”
– Nu upplever eleverna att det inte händer någonting och då sprider oron sig. Våldet har exploderat och LR:s skyddsombud på skolan har påpekat våldsökningen redan under våren 2018 och säger att det inte fungerar, säger Ziverts till tidningen.
Enligt henne har rektorn vidhållit att man ska använda sig av lågaffektivt bemötande. Enligt Ziverts finns det elever som är så pass rädda att de inte vågar äta i skolmatsalen eftersom de är rädda för de elever som styr och ställer. Hon säger också till Skolvärlden att även lärarna är rädda för eleverna.
Heléne Hodges, som tog över som rektor på skolan i mars förra året, säger till SvD att införandet av lågaffektivt bemötande inte har med de ökande hot- och våldsincidenterna.
”Oerhört komplext”
– Det är oerhört komplext. Det finns inga enkla förklaringar till varför det just nu blivit fler händelser än tidigare. Det beror på individer, det beror på elever, det beror på sammanhang, säger hon till tidningen.
De 50 incidenterna som finns med i Lärarnas riksförbunds anmälan har lämnats in till Arbetsmiljöverket.
I ett av fallen gick en elev i femman in på en lektion och tog stryptag på en av eleverna. I ett annat hotade en elev att skjuta en lärare. En annan elev knuffade en lärare så att denne slog i bakhuvudet i dörröppningen till matsalen.
I början av mars kommer Lärarnas Riksförbund i Stockholm tillsammans med Arbetsmiljöverket och skolledningen att följa upp våldsincidenterna.