loadingUtställningen Tillväxt – vad är det? pågick hos Malmö Museer från april till november 2022 och ville uppmuntra till att ifrågasätta tillväxt som framgångsmått. Foto: Matso Pamucina
Utställningen Tillväxt – vad är det? pågick hos Malmö Museer från april till november 2022 och ville uppmuntra till att ifrågasätta tillväxt som framgångsmått. Foto: Matso Pamucina
Inrikes

Satsningar på kultur kritiseras för skatteslöseri

Eva Sagerfors

Föreningen Skattebetalarna vill se medborgerlig nytta vid användning av skattemedel. Fyra kulturprojekt är kandidater till Årets värsta slöseri. En av dem är utställningen Tillväxt – vad är det? i Malmö, där besökares åsikter välkomnas.

Christian Ekström, vd för föreningen Skattebetalarna som anordnar omröstningen, säger att de får in många tips på projekt som ses som slöseri med skattemedel. Det gäller inte minst kulturprojekt.

– Hos många handlar det inte om att de avskyr kultur utan om att de tycker att en del av de pengar som går till kulturen kanske hade gjort större nytta någon annanstans, säger han och fortsätter:

Årets värsta slöseri

Skattebetalarna är en ideell, partipolitiskt obunden förening som har verkat i över 100 år för lägre skatter och minskat slöseri med skattemedel.

Slöseriombudsmannen är en del i föreningen för att lyfta missbruk av skattemedel på olika nivåer, utifrån medborgartips. Slöseriombudsmannen anordnar tävlingen Årets värsta slöseri, med syfte att synliggöra och väcka debatt kring slöseri av skattemedel.

Kandidaterna väljs utifrån medborgartips. Urvalet visar på olika typer av slöseri i olika omfattning. Det kan gälla fusk i system som inte är organiserade på ett bra och säkert sätt, eller att konsekvensanalyser inte är bra genomförda.

2022 års kandidater är förutom kulturprojekten:

- Trafikverkets varumärkesbyggande reklamfilm för 650 000 kronor

- 900 000 kronor från Sida till biståndssamarbetet med den palestinska miljömyndigheten

- Region Gävleborgs satsning på vindkraft med en förlust på 127 miljoner kronor

- Arbetsförmedlingens utbetalning på 10 miljoner kronor för utbildningsplatser som inte nyttjades

- Uddevallas satsning på nytt medborgarhus för en miljard kronor

- 700 miljoner kronor för EU-reklam

Omröstningen pågår till mitten av januari.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingUtställningen Tillväxt – vad är det? pågick hos Malmö Museer från april till november 2022 och ville uppmuntra till att ifrågasätta tillväxt som framgångsmått. Foto: Matso Pamucina
Utställningen Tillväxt – vad är det? pågick hos Malmö Museer från april till november 2022 och ville uppmuntra till att ifrågasätta tillväxt som framgångsmått. Foto: Matso Pamucina
Inrikes

Satsningar på kultur kritiseras för skatteslöseri

Eva Sagerfors

Föreningen Skattebetalarna vill se medborgerlig nytta vid användning av skattemedel. Fyra kulturprojekt är kandidater till Årets värsta slöseri. En av dem är utställningen Tillväxt – vad är det? i Malmö, där besökares åsikter välkomnas.

Christian Ekström, vd för föreningen Skattebetalarna som anordnar omröstningen, säger att de får in många tips på projekt som ses som slöseri med skattemedel. Det gäller inte minst kulturprojekt.

– Hos många handlar det inte om att de avskyr kultur utan om att de tycker att en del av de pengar som går till kulturen kanske hade gjort större nytta någon annanstans, säger han och fortsätter:

Årets värsta slöseri

Skattebetalarna är en ideell, partipolitiskt obunden förening som har verkat i över 100 år för lägre skatter och minskat slöseri med skattemedel.

Slöseriombudsmannen är en del i föreningen för att lyfta missbruk av skattemedel på olika nivåer, utifrån medborgartips. Slöseriombudsmannen anordnar tävlingen Årets värsta slöseri, med syfte att synliggöra och väcka debatt kring slöseri av skattemedel.

Kandidaterna väljs utifrån medborgartips. Urvalet visar på olika typer av slöseri i olika omfattning. Det kan gälla fusk i system som inte är organiserade på ett bra och säkert sätt, eller att konsekvensanalyser inte är bra genomförda.

2022 års kandidater är förutom kulturprojekten:

- Trafikverkets varumärkesbyggande reklamfilm för 650 000 kronor

- 900 000 kronor från Sida till biståndssamarbetet med den palestinska miljömyndigheten

- Region Gävleborgs satsning på vindkraft med en förlust på 127 miljoner kronor

- Arbetsförmedlingens utbetalning på 10 miljoner kronor för utbildningsplatser som inte nyttjades

- Uddevallas satsning på nytt medborgarhus för en miljard kronor

- 700 miljoner kronor för EU-reklam

Omröstningen pågår till mitten av januari.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024