loading




Uteblivna biljettintäkter och ingen kompensation gör att SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafik. Foto: Schäferle/Pixabay
Uteblivna biljettintäkter och ingen kompensation gör att SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafik. Foto: Schäferle/Pixabay
Inrikes

SJ slutar att köra tåg i Mälardalen

Epoch Times

SJ upphör med att köra tåg i Mälardalen. Uteblivna biljettintäkter på närmare en halv miljard kronor på grund av pandemin, och svårigheter att omförhandla avtalet gör att bolaget blöder. SJ har inte heller erhållit kompensation för att upprätthålla trafiken under pandemin.

I ett pressmeddelande säger SJ att man har försökt omförhandla villkoren i avtalet för regionaltågtrafiken i Mälardalen under hela pandemiåret utan att lyckas. Den 12 mars sades därför avtalet upp i förtid, och i september slutar SJ köra trafiken enligt nuvarande avtal.

Avtalet mellan SJ och Mälardalstrafik, ett bolag som samägs av sex regioner i Mälardalen, innebär att SJ ansvarar för både biljettintäkter och kostnader. Eventuella överintäkter delas av beställare och operatör medan förluster bärs av operatören enbart.

SJ: Har inte fått någon respons

Enligt avtalet har SJ rätt att omförhandla villkoren om förutsättningarna förändras väsentligt. Och redan i mars 2020, när effekterna av pandemin blev märkbara, begärdes en omförhandling av avtalet vilket ännu inte har lyckats.

– SJ skulle gärna fortsätta bedriva trafiken, men tyvärr upplever vi att vi inte har fått någon respons, det har inte funnits något intresse från beställarens sida att omförhandla avtalet, säger SJ:s vd och koncernchef Monica Lingegård i pressmeddelandet.

– Vi har försökt hålla ut och hoppas på antingen en öppning i diskussionerna, eller en avmattning i pandemin. Nu ser vi inga tecken på att Mälardalstrafik är beredda att dela den ekonomiska bördan som pandemin orsakat och mitt ansvar som vd i ett bolag som uteslutande lever på intäkter från våra kunder är att agera för att stoppa vårt finansiella blodflöde.

”Väcker många frågor”

Mälardalstrafiks ägare har krävt och mottagit miljardbelopp från staten för att kompensera för uteblivna intäkter på grund av pandemin, pengar som dock inte till någon del har förmedlats till SJ.

Kristoffer Tamson, trafikregionråd i Region Stockholm, reagerar starkt på beskedet om att avtalet sägs upp.

– Att statens eget järnvägsbolag agerar på detta sätt, under en pågående pandemi samtidigt som företrädare för regeringen uttalat krav på att samhällsviktig trafik inte ska dras ned, väcker många frågor, säger han i ett uttalande

Sveriges nya satsning inom nationell och internationell nyhetsjournalistik i tryck. Teckna din provprenumeration idag – endast 99 kr, avslutas automatiskt – klicka på bilden nedan för mer info:

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading




Uteblivna biljettintäkter och ingen kompensation gör att SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafik. Foto: Schäferle/Pixabay
Uteblivna biljettintäkter och ingen kompensation gör att SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafik. Foto: Schäferle/Pixabay
Inrikes

SJ slutar att köra tåg i Mälardalen

Epoch Times

SJ upphör med att köra tåg i Mälardalen. Uteblivna biljettintäkter på närmare en halv miljard kronor på grund av pandemin, och svårigheter att omförhandla avtalet gör att bolaget blöder. SJ har inte heller erhållit kompensation för att upprätthålla trafiken under pandemin.

I ett pressmeddelande säger SJ att man har försökt omförhandla villkoren i avtalet för regionaltågtrafiken i Mälardalen under hela pandemiåret utan att lyckas. Den 12 mars sades därför avtalet upp i förtid, och i september slutar SJ köra trafiken enligt nuvarande avtal.

Avtalet mellan SJ och Mälardalstrafik, ett bolag som samägs av sex regioner i Mälardalen, innebär att SJ ansvarar för både biljettintäkter och kostnader. Eventuella överintäkter delas av beställare och operatör medan förluster bärs av operatören enbart.

SJ: Har inte fått någon respons

Enligt avtalet har SJ rätt att omförhandla villkoren om förutsättningarna förändras väsentligt. Och redan i mars 2020, när effekterna av pandemin blev märkbara, begärdes en omförhandling av avtalet vilket ännu inte har lyckats.

– SJ skulle gärna fortsätta bedriva trafiken, men tyvärr upplever vi att vi inte har fått någon respons, det har inte funnits något intresse från beställarens sida att omförhandla avtalet, säger SJ:s vd och koncernchef Monica Lingegård i pressmeddelandet.

– Vi har försökt hålla ut och hoppas på antingen en öppning i diskussionerna, eller en avmattning i pandemin. Nu ser vi inga tecken på att Mälardalstrafik är beredda att dela den ekonomiska bördan som pandemin orsakat och mitt ansvar som vd i ett bolag som uteslutande lever på intäkter från våra kunder är att agera för att stoppa vårt finansiella blodflöde.

”Väcker många frågor”

Mälardalstrafiks ägare har krävt och mottagit miljardbelopp från staten för att kompensera för uteblivna intäkter på grund av pandemin, pengar som dock inte till någon del har förmedlats till SJ.

Kristoffer Tamson, trafikregionråd i Region Stockholm, reagerar starkt på beskedet om att avtalet sägs upp.

– Att statens eget järnvägsbolag agerar på detta sätt, under en pågående pandemi samtidigt som företrädare för regeringen uttalat krav på att samhällsviktig trafik inte ska dras ned, väcker många frågor, säger han i ett uttalande

Sveriges nya satsning inom nationell och internationell nyhetsjournalistik i tryck. Teckna din provprenumeration idag – endast 99 kr, avslutas automatiskt – klicka på bilden nedan för mer info:

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024