loadingSJ trafikerar i dag sträckan mellan Oslo och Stockholm. Arkivbild. Foto: Jon Olav Nesvold/NTB/TT
SJ trafikerar i dag sträckan mellan Oslo och Stockholm. Arkivbild. Foto: Jon Olav Nesvold/NTB/TT
Inrikes

Tågplaner: Oslo–Stockholm under tre timmar

TT-NTB

Oslo–Stockholm med tåg på under tre timmar. Det är visionen bolag i ett norsksvenskt samarbete vill göra verklighet av.

Det rör sig om det norska bolaget med namnet Oslo-Stockholm under 3 timer och det svenska dotterbolaget Oslo-Stockholm 2.55 som vill göra verklighet av järnvägsprojektet som ska förkorta restiden med tåg mellan de båda huvudstäderna, rapporterar Aftenposten.

En resa mellan Stockholm och Oslo tar i dagsläget drygt fem timmar.

För att kunna gå vidare med projektet krävs dock bland annat att norska Stortinget säger ja till planerna som innebär att tågsträckan förändras på vissa delar av den befintliga järnvägen samt moderniseras.

För att korta ned restiden till två timmar och 55 minuter behövs exempelvis "genvägar" på sträckorna Lillestrøm-Bjørkelangen-Arvika och Kristinehamn-Örebro.

Avsikten är att uppgraderingen ska finansieras med privata pengar. Totalt beräknas det kosta 55 miljarder norska kronor, eller runt 53 miljarder kronor.

Planen är att snabbtrafiken på sträckan ska öppna 2030.

Den norska transportministern Knut Arild Hareide (KrF) säger till Aftenposten att han ser potential i planerna och avser att kontakta Sveriges infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) för en gemensam utvärdering av projektet.

Oslo-Stockholm 2.55 ägs av Karlstad kommun, Region Värmland, Region Västmanland, Region Örebro län, Västerås stad och Örebro kommun.

(TT-NTB)

 

Hjälp oss att driva tidningen vidare! 

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Här ser du hur du kan stödja oss.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingSJ trafikerar i dag sträckan mellan Oslo och Stockholm. Arkivbild. Foto: Jon Olav Nesvold/NTB/TT
SJ trafikerar i dag sträckan mellan Oslo och Stockholm. Arkivbild. Foto: Jon Olav Nesvold/NTB/TT
Inrikes

Tågplaner: Oslo–Stockholm under tre timmar

TT-NTB

Oslo–Stockholm med tåg på under tre timmar. Det är visionen bolag i ett norsksvenskt samarbete vill göra verklighet av.

Det rör sig om det norska bolaget med namnet Oslo-Stockholm under 3 timer och det svenska dotterbolaget Oslo-Stockholm 2.55 som vill göra verklighet av järnvägsprojektet som ska förkorta restiden med tåg mellan de båda huvudstäderna, rapporterar Aftenposten.

En resa mellan Stockholm och Oslo tar i dagsläget drygt fem timmar.

För att kunna gå vidare med projektet krävs dock bland annat att norska Stortinget säger ja till planerna som innebär att tågsträckan förändras på vissa delar av den befintliga järnvägen samt moderniseras.

För att korta ned restiden till två timmar och 55 minuter behövs exempelvis "genvägar" på sträckorna Lillestrøm-Bjørkelangen-Arvika och Kristinehamn-Örebro.

Avsikten är att uppgraderingen ska finansieras med privata pengar. Totalt beräknas det kosta 55 miljarder norska kronor, eller runt 53 miljarder kronor.

Planen är att snabbtrafiken på sträckan ska öppna 2030.

Den norska transportministern Knut Arild Hareide (KrF) säger till Aftenposten att han ser potential i planerna och avser att kontakta Sveriges infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) för en gemensam utvärdering av projektet.

Oslo-Stockholm 2.55 ägs av Karlstad kommun, Region Värmland, Region Västmanland, Region Örebro län, Västerås stad och Örebro kommun.

(TT-NTB)

 

Hjälp oss att driva tidningen vidare! 

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Här ser du hur du kan stödja oss.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024