loading

Från och med den 1 juli 2022 börjar krav på förarbevis att gälla. Foto: Tony Wu/Pixabay
Från och med den 1 juli 2022 börjar krav på förarbevis att gälla. Foto: Tony Wu/Pixabay
Inrikes

Riksdagen säger ja till förarbevis för vattenskoter

Tony Lingefors

Nästa sommar kommer det att krävas förarbevis för vattenskoter. Det beslutade riksdagen på onsdagen.

Det innebär att man måste ha fyllt 15 år och genomgått en särskild utbildning med godkänt resultat för att få köra vattenskoter.

Förarbevis kommer att börja gälla från den 1 maj 2022. Samtidigt börjar regler för utbildare och utfärdare av förarbevis att gälla från den 1 juli 2021.

– Det är kort om tid både för utbildare och förare. Målet är att inga förare ska bli strandsatta under nästa säsong. För att lyckas med det behöver utbildarna börja boka in elever på sina utbildningar på en gång. Så nu förbereder vi oss för att kunna godkänna utbildarnas ansökningar utan dröjsmål, säger Bo Bergström, sektionschef på Transportstyrelsen, i ett uttalande.

Riksdagen säger att man välkomnar de nya reglerna ”men anser att de är för snävt utformade och inte tar hänsyn till teknikutvecklingen”.

Därför uppmanar man regeringen att ta hänsyn till tekniken samt inse vikten av att dra ”nytta av de organisationer och företag som i dag bedriver utbildning för förarintyg för fritidsbåt”.

Vidare vill man det ska finnas en samordnande myndighet som ”bejakar möjligheten att ge båtlivets befintliga utbildningsorganisation och andra externa aktörer som erbjuder utbildning och examination möjlighet att utfärda förarbevis”.

Enligt Transportstyrelsen finns det många som är intresserade av att bedriva utbildningar. Cirka 40 utbildare har i nuläget meddelat att de ska ansöka om att få utbilda blivande vattenskoterförare.

– Vi kan konstatera att intresset för att få bedriva utbildning är stort. Vi arbetar för att få till en jämn geografisk spridning av utbildare över landet. Från Luleå i norr, längs med hela Sveriges kuster och ända ner till Malmö i söder, säger Bo Bergström.

 

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading

Från och med den 1 juli 2022 börjar krav på förarbevis att gälla. Foto: Tony Wu/Pixabay
Från och med den 1 juli 2022 börjar krav på förarbevis att gälla. Foto: Tony Wu/Pixabay
Inrikes

Riksdagen säger ja till förarbevis för vattenskoter

Tony Lingefors

Nästa sommar kommer det att krävas förarbevis för vattenskoter. Det beslutade riksdagen på onsdagen.

Det innebär att man måste ha fyllt 15 år och genomgått en särskild utbildning med godkänt resultat för att få köra vattenskoter.

Förarbevis kommer att börja gälla från den 1 maj 2022. Samtidigt börjar regler för utbildare och utfärdare av förarbevis att gälla från den 1 juli 2021.

– Det är kort om tid både för utbildare och förare. Målet är att inga förare ska bli strandsatta under nästa säsong. För att lyckas med det behöver utbildarna börja boka in elever på sina utbildningar på en gång. Så nu förbereder vi oss för att kunna godkänna utbildarnas ansökningar utan dröjsmål, säger Bo Bergström, sektionschef på Transportstyrelsen, i ett uttalande.

Riksdagen säger att man välkomnar de nya reglerna ”men anser att de är för snävt utformade och inte tar hänsyn till teknikutvecklingen”.

Därför uppmanar man regeringen att ta hänsyn till tekniken samt inse vikten av att dra ”nytta av de organisationer och företag som i dag bedriver utbildning för förarintyg för fritidsbåt”.

Vidare vill man det ska finnas en samordnande myndighet som ”bejakar möjligheten att ge båtlivets befintliga utbildningsorganisation och andra externa aktörer som erbjuder utbildning och examination möjlighet att utfärda förarbevis”.

Enligt Transportstyrelsen finns det många som är intresserade av att bedriva utbildningar. Cirka 40 utbildare har i nuläget meddelat att de ska ansöka om att få utbilda blivande vattenskoterförare.

– Vi kan konstatera att intresset för att få bedriva utbildning är stort. Vi arbetar för att få till en jämn geografisk spridning av utbildare över landet. Från Luleå i norr, längs med hela Sveriges kuster och ända ner till Malmö i söder, säger Bo Bergström.

 

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024