loadingNätshoppandet ökade under Black Week, jämfört med 2019. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani/TT
Nätshoppandet ökade under Black Week, jämfört med 2019. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani/TT
Ekonomi & Näringsliv

Rekordökning för e-handeln under Black Week

TT

Under årets Black Week valde fler svenskar än någonsin att shoppa online, visar färsk statistik från Klarna och Nets.

Försäljningen ökade med 41 procent under veckan, måndag till fredag, jämfört med förra året, enligt Klarna. Under bara fredagen ökade försäljningen med 16 procent. Klarna hanterar omkring hälften av alla onlineköp i Sverige.

"Vi har sett en stor ökning i e-handeln under hela veckan och årets Black Friday blev den största e-handelsdagen någonsin," säger Viveka Söderbäck, konsumentexpert på Klarna, enligt ett pressmeddelande.

Även Nets, ett företag som erbjuder lösningar för digital betalning, konstaterar att veckans totala försäljning ökade jämfört med förra året – med nio procent. Nets tar fram sina siffror genom att undersöka transaktioner hos svenska webbutiker samt genom undersökningar bland konsumenter och handlare.

Enligt Nets minskade dock e-handeln under själva fredagen med nio procent.

Tidigare var fredagen den allra största shoppingdagen under veckan men kundernas vanor har börjat ändras och handlandet sprids numera ut mer under flera dagar, enligt Klarna.

De produkter som ökar mest jämfört med en vanlig dag är elektronik, barnprodukter och underhållning. Det är bland personer i åldrarna 66-75 år som nätshoppandet ökat mest jämfört med förra året.

(TT)

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingNätshoppandet ökade under Black Week, jämfört med 2019. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani/TT
Nätshoppandet ökade under Black Week, jämfört med 2019. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani/TT
Ekonomi & Näringsliv

Rekordökning för e-handeln under Black Week

TT

Under årets Black Week valde fler svenskar än någonsin att shoppa online, visar färsk statistik från Klarna och Nets.

Försäljningen ökade med 41 procent under veckan, måndag till fredag, jämfört med förra året, enligt Klarna. Under bara fredagen ökade försäljningen med 16 procent. Klarna hanterar omkring hälften av alla onlineköp i Sverige.

"Vi har sett en stor ökning i e-handeln under hela veckan och årets Black Friday blev den största e-handelsdagen någonsin," säger Viveka Söderbäck, konsumentexpert på Klarna, enligt ett pressmeddelande.

Även Nets, ett företag som erbjuder lösningar för digital betalning, konstaterar att veckans totala försäljning ökade jämfört med förra året – med nio procent. Nets tar fram sina siffror genom att undersöka transaktioner hos svenska webbutiker samt genom undersökningar bland konsumenter och handlare.

Enligt Nets minskade dock e-handeln under själva fredagen med nio procent.

Tidigare var fredagen den allra största shoppingdagen under veckan men kundernas vanor har börjat ändras och handlandet sprids numera ut mer under flera dagar, enligt Klarna.

De produkter som ökar mest jämfört med en vanlig dag är elektronik, barnprodukter och underhållning. Det är bland personer i åldrarna 66-75 år som nätshoppandet ökat mest jämfört med förra året.

(TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024