Under årets Black Week valde fler svenskar än någonsin att shoppa online, visar färsk statistik från Klarna och Nets.
Försäljningen ökade med 41 procent under veckan, måndag till fredag, jämfört med förra året, enligt Klarna. Under bara fredagen ökade försäljningen med 16 procent. Klarna hanterar omkring hälften av alla onlineköp i Sverige.
"Vi har sett en stor ökning i e-handeln under hela veckan och årets Black Friday blev den största e-handelsdagen någonsin," säger Viveka Söderbäck, konsumentexpert på Klarna, enligt ett pressmeddelande.
Även Nets, ett företag som erbjuder lösningar för digital betalning, konstaterar att veckans totala försäljning ökade jämfört med förra året – med nio procent. Nets tar fram sina siffror genom att undersöka transaktioner hos svenska webbutiker samt genom undersökningar bland konsumenter och handlare.
Enligt Nets minskade dock e-handeln under själva fredagen med nio procent.
Tidigare var fredagen den allra största shoppingdagen under veckan men kundernas vanor har börjat ändras och handlandet sprids numera ut mer under flera dagar, enligt Klarna.
De produkter som ökar mest jämfört med en vanlig dag är elektronik, barnprodukter och underhållning. Det är bland personer i åldrarna 66-75 år som nätshoppandet ökat mest jämfört med förra året.
(TT)