loading
Högt tryck i Adlibris lager i Morgongåva. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Högt tryck i Adlibris lager i Morgongåva. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Ekonomi & Näringsliv

Högtryck i julhandeln — paketet kan dröja

TT

Postnord säger sig vara förberedd på att arbeta för högtryck i e-handeln inför jul. Men med exceptionellt högt tryck får konsumenter räkna med något längre leveranstider.

Pandemin har lyft e-handeln till rekordhöjder och årets julhandelsprognoser pekar på nya toppnoteringar.

– Nu är vi mitt i ruschen. Julhandeln har kickat i gång, i år flera veckor tidigare än normalt. Senaste månaden har försäljningen till konsument ökat med mer än 50 procent och vi tror inte att den ökningen kommer att avta, säger Jonas Karlén, vd för e-bokhandeln Adlibris.

"Inga vanliga dagar"

Fredagen, som kallas Black Friday och i år inföll den 27 november, är den enskilda dag då trycket på beställningar är som hårdast eftersom många handlare har reaerbjudanden som gäller just den dagen.

Under ett enskilt dygn, tisdagen efter Black Friday i fjol, passerade över en miljon paket och varubrev Postnords terminaler.

– Det finns inga vanliga dagar längre, men de senaste veckorna har dygnssnittet legat på 600 000–800 000 paket. Vi har haft en jätteökning i och med corona, säger Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik hos Postnord.

Hur många paket och varubrev (som mindre försändelser kallas) som kommer att behöva hanteras de kommande dygnen är omöjligt att säga på förhand, påpekar han. En hel rad med leveransfirmor, som Budbee och Airmee med flera, har också dykt upp som tar en del av kakan. Men det finns en beredskap för ett kraftigt ökat tryck.

Extrapersonal har anställts, leveranserna har utökats både till ombuden och direkt till hemmen och tillfälliga ombud har inrättats. Bland annat öppnar Postnord ett tillfälligt rekordstort paketombud i Älvsjömässan i Stockholm. Delvis som en smittskyddsåtgärd då det är tänkt att paketutlämningen ska ske utan att kunderna behöver lämna sin bil.

Men trots att alla prognoser pekar på ovanligt stora mängder paket tror Postnord inte på något paketkaos.

– Jag tycker att vi har tagit höjd för det som kan tänkas komma, säger Peter Hesslin.

Även paketleverantören DHL räknar med att kunna hantera anstormningen utan störningar. Förberedelserna har pågått i månader.

– Vi kommer kunna hantera det här. I år har vi förberett oss mer än vanligt eftersom vi har fått indikationer att covid-situationen gör att det kan öka ännu mer, säger Johan Widman,

Längre leveranser

Samtidigt konstaterar Peter Hesslin på Postnord att det finns ett slags produktionstak, eftersom det är maskiner som sköter en stor del av sorteringen.

– Jag räknar inte med några större förseningar men man får nog räkna med att det kan ta en dag extra, säger Peter Hesslin, och påpekar att Postnord inte styr över hela leveranskedjan.

Leveranstiden beror också på hur många ordrar e-handelsföretaget har att hantera och hur lång tid det tar för dem.

Även Adlibris tar höjd för ett ökat tryck, bland annat med 400 extra säsongsanställda, vilket kan jämföras med att företaget normalt har 300–350 personer som arbetar hos sig.

– Vi ökar alltid under den här delen av säsongen men det här året är det exceptionellt, säger Jonas Karlén.

Leveranstiderna beror av flera faktorer, bland annat om varan finns i lagret eller behöver beställas från leverantören. Sedan påverkar självklart ordertrycket.

– Nu, under Black Friday, är det sådan anstormning så då blir det lite längre leveranstider. Beställningar under fredagen räknar vi med att kunna skicka i mitten av nästa vecka, säger Jonas Karlén.

Också hemelektronikkedjan Mediamarkt ser risker för längre leveranstider på grund av stora volymer.

"När det gäller vår egen hantering av produkter har vi en viss fördröjning i hanteringen av större vitvaror och tv och vi försöker vara så transparenta som möjligt med att längre leveranstider kan förekomma", skriver Jenny Pedersén, pressansvarig på Mediamarkt, i ett mejl till TT.

Julklappar som beställs redan nu bör det inte vara något problem att få fram i tid enligt dem som TT har talat med. Men medskicket är att inte vänta för länge med beställningarna.

– Vänta inte till den 21 december med att beställa julklappar. Det är mycket som kan hända med corona och vädret, säger Peter Hesslin.

(Helena Wande/TT)

E-handeln växer

(TT)

E-handeln i Sverige ökade med 39 procent under tredje kvartalet jämfört med motsvarande period i fjol. Kvartalet före var tillväxten på årsbasis 49 procent.

Årets julhandel på nätet väntas landa på 10,6 miljarder kronor i år, en ökning med 26 procent jämfört med i fjol, enligt konsumenternas egna uppskattningar i Postnords e-handelsbarometer som släpptes den 17 november.

Postnords prognos är en e-handelstillväxt på 33 procent för helåret 2002 jämfört med 2019.

Källa: Postnord

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Högt tryck i Adlibris lager i Morgongåva. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Högt tryck i Adlibris lager i Morgongåva. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Ekonomi & Näringsliv

Högtryck i julhandeln — paketet kan dröja

TT

Postnord säger sig vara förberedd på att arbeta för högtryck i e-handeln inför jul. Men med exceptionellt högt tryck får konsumenter räkna med något längre leveranstider.

Pandemin har lyft e-handeln till rekordhöjder och årets julhandelsprognoser pekar på nya toppnoteringar.

– Nu är vi mitt i ruschen. Julhandeln har kickat i gång, i år flera veckor tidigare än normalt. Senaste månaden har försäljningen till konsument ökat med mer än 50 procent och vi tror inte att den ökningen kommer att avta, säger Jonas Karlén, vd för e-bokhandeln Adlibris.

"Inga vanliga dagar"

Fredagen, som kallas Black Friday och i år inföll den 27 november, är den enskilda dag då trycket på beställningar är som hårdast eftersom många handlare har reaerbjudanden som gäller just den dagen.

Under ett enskilt dygn, tisdagen efter Black Friday i fjol, passerade över en miljon paket och varubrev Postnords terminaler.

– Det finns inga vanliga dagar längre, men de senaste veckorna har dygnssnittet legat på 600 000–800 000 paket. Vi har haft en jätteökning i och med corona, säger Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik hos Postnord.

Hur många paket och varubrev (som mindre försändelser kallas) som kommer att behöva hanteras de kommande dygnen är omöjligt att säga på förhand, påpekar han. En hel rad med leveransfirmor, som Budbee och Airmee med flera, har också dykt upp som tar en del av kakan. Men det finns en beredskap för ett kraftigt ökat tryck.

Extrapersonal har anställts, leveranserna har utökats både till ombuden och direkt till hemmen och tillfälliga ombud har inrättats. Bland annat öppnar Postnord ett tillfälligt rekordstort paketombud i Älvsjömässan i Stockholm. Delvis som en smittskyddsåtgärd då det är tänkt att paketutlämningen ska ske utan att kunderna behöver lämna sin bil.

Men trots att alla prognoser pekar på ovanligt stora mängder paket tror Postnord inte på något paketkaos.

– Jag tycker att vi har tagit höjd för det som kan tänkas komma, säger Peter Hesslin.

Även paketleverantören DHL räknar med att kunna hantera anstormningen utan störningar. Förberedelserna har pågått i månader.

– Vi kommer kunna hantera det här. I år har vi förberett oss mer än vanligt eftersom vi har fått indikationer att covid-situationen gör att det kan öka ännu mer, säger Johan Widman,

Längre leveranser

Samtidigt konstaterar Peter Hesslin på Postnord att det finns ett slags produktionstak, eftersom det är maskiner som sköter en stor del av sorteringen.

– Jag räknar inte med några större förseningar men man får nog räkna med att det kan ta en dag extra, säger Peter Hesslin, och påpekar att Postnord inte styr över hela leveranskedjan.

Leveranstiden beror också på hur många ordrar e-handelsföretaget har att hantera och hur lång tid det tar för dem.

Även Adlibris tar höjd för ett ökat tryck, bland annat med 400 extra säsongsanställda, vilket kan jämföras med att företaget normalt har 300–350 personer som arbetar hos sig.

– Vi ökar alltid under den här delen av säsongen men det här året är det exceptionellt, säger Jonas Karlén.

Leveranstiderna beror av flera faktorer, bland annat om varan finns i lagret eller behöver beställas från leverantören. Sedan påverkar självklart ordertrycket.

– Nu, under Black Friday, är det sådan anstormning så då blir det lite längre leveranstider. Beställningar under fredagen räknar vi med att kunna skicka i mitten av nästa vecka, säger Jonas Karlén.

Också hemelektronikkedjan Mediamarkt ser risker för längre leveranstider på grund av stora volymer.

"När det gäller vår egen hantering av produkter har vi en viss fördröjning i hanteringen av större vitvaror och tv och vi försöker vara så transparenta som möjligt med att längre leveranstider kan förekomma", skriver Jenny Pedersén, pressansvarig på Mediamarkt, i ett mejl till TT.

Julklappar som beställs redan nu bör det inte vara något problem att få fram i tid enligt dem som TT har talat med. Men medskicket är att inte vänta för länge med beställningarna.

– Vänta inte till den 21 december med att beställa julklappar. Det är mycket som kan hända med corona och vädret, säger Peter Hesslin.

(Helena Wande/TT)

E-handeln växer

(TT)

E-handeln i Sverige ökade med 39 procent under tredje kvartalet jämfört med motsvarande period i fjol. Kvartalet före var tillväxten på årsbasis 49 procent.

Årets julhandel på nätet väntas landa på 10,6 miljarder kronor i år, en ökning med 26 procent jämfört med i fjol, enligt konsumenternas egna uppskattningar i Postnords e-handelsbarometer som släpptes den 17 november.

Postnords prognos är en e-handelstillväxt på 33 procent för helåret 2002 jämfört med 2019.

Källa: Postnord

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024