loadingDagligvaruhandeln går något bättre än sällanköpshandeln, men kurvorna pekar nedåt. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Dagligvaruhandeln går något bättre än sällanköpshandeln, men kurvorna pekar nedåt. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Ekonomi & Näringsliv

Nya mardrömssiffror för svenska handlare

TT

Under sensommaren och hösten trodde handlarna på en återhämtning. Men nu ser läget återigen nattsvart ut.

– Konsekvenserna av restriktionerna tas i väldigt stor utsträckning av näringslivet, säger Svensk Handels vd Karin Johansson.

De två shoppinghögtiderna Black Friday och jul väntar runt hörnet, men ändå ser handlare i Sverige negativt på framtiden. I Svensk Handels barometer för november faller indikatorvärdet, som visar hur handlare inom alla sektorer tror att deras försäljning kommer att utvecklas framöver.

Värdet för butiker är nu 79,1. Ett tal under 100 innebär negativ framtidstro.

– Det är väldigt dystert och det blir inte bättre. Företagen såg en liten uppgång i somras och hoppades på att rusta sig för den otroligt viktiga julhandeln. Men det blir snarare tvärtom, säger Karin Johansson.

Tomt i ladorna

Tuffast är läget för sällanköpshandeln, men dagligvaruhandeln går något bättre. Även där pekar kurvan dock nedåt, vilket Karin Johansson förklarar med färre fester och middagar samt att många matbutiker och kiosker inne i städer har det tufft.

Fortsätter den negativa utvecklingen är handeln snart tillbaka där de var i våras – med en viktig skillnad.

– I våras hade många att ta av i ladorna. Nu har man redan använt det. Det gör att läget är väldigt dystert för väldigt många, säger Karin Johansson.

För att undvika konkurser och arbetslöshet menar Svensk Handel att regeringen bör vara snabb med mer ekonomisk hjälp, till exempel ett expanderat omställningsstöd.

E-handeln bättre

Ljusglimten i undersökningen finns inom e-handeln, där handlarna fortsatt ser positivt på framtiden.

– Många har både butiker och näthandel och lägger om kapaciteten till e-handel. Men det kompenserar inte fullt ut för tappet i butikerna, säger Karin Johansson.

Hur det blir med julhandeln är inte klart, men HUI:s prognoser pekar på att vi kan få se ett ras för sällanköpshandeln med upp till 22 procent. För vissa handlare är julhandelns betydelse svår att överskatta.

– Hos många företag är julhandeln ryggraden i ett års försäljning, säger Karin Johansson.

(Henning Eklund/TT)

Så viktig är Black Friday för handeln

(TT)

I år infaller Black Friday den 27 november.

Under Black Friday 2019, den 29 november, handlade svenskarna varor på rea för 7,1 miljarder kronor. Det är cirka 300 miljoner mer än föregående år.

96 procent av Sveriges befolkning uppmärksammade att det var Black Friday, medan en av tre handlade. I genomsnitt handlade varje person för 2 980 kronor.

30 procent av de som handlade under dagen handlade enbart i fysiska butiker, 53 procent handlade enbart på nätet och 16 procent handlade både i fysiska butiker och på internet. 10 procent av de som handlade på Black Friday handlade även varor från utländska sajter.

De mest populära varorna att handla var kläder, hemelektronik, skönhet/hälsa och media.

Källa: Postnord

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingDagligvaruhandeln går något bättre än sällanköpshandeln, men kurvorna pekar nedåt. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Dagligvaruhandeln går något bättre än sällanköpshandeln, men kurvorna pekar nedåt. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Ekonomi & Näringsliv

Nya mardrömssiffror för svenska handlare

TT

Under sensommaren och hösten trodde handlarna på en återhämtning. Men nu ser läget återigen nattsvart ut.

– Konsekvenserna av restriktionerna tas i väldigt stor utsträckning av näringslivet, säger Svensk Handels vd Karin Johansson.

De två shoppinghögtiderna Black Friday och jul väntar runt hörnet, men ändå ser handlare i Sverige negativt på framtiden. I Svensk Handels barometer för november faller indikatorvärdet, som visar hur handlare inom alla sektorer tror att deras försäljning kommer att utvecklas framöver.

Värdet för butiker är nu 79,1. Ett tal under 100 innebär negativ framtidstro.

– Det är väldigt dystert och det blir inte bättre. Företagen såg en liten uppgång i somras och hoppades på att rusta sig för den otroligt viktiga julhandeln. Men det blir snarare tvärtom, säger Karin Johansson.

Tomt i ladorna

Tuffast är läget för sällanköpshandeln, men dagligvaruhandeln går något bättre. Även där pekar kurvan dock nedåt, vilket Karin Johansson förklarar med färre fester och middagar samt att många matbutiker och kiosker inne i städer har det tufft.

Fortsätter den negativa utvecklingen är handeln snart tillbaka där de var i våras – med en viktig skillnad.

– I våras hade många att ta av i ladorna. Nu har man redan använt det. Det gör att läget är väldigt dystert för väldigt många, säger Karin Johansson.

För att undvika konkurser och arbetslöshet menar Svensk Handel att regeringen bör vara snabb med mer ekonomisk hjälp, till exempel ett expanderat omställningsstöd.

E-handeln bättre

Ljusglimten i undersökningen finns inom e-handeln, där handlarna fortsatt ser positivt på framtiden.

– Många har både butiker och näthandel och lägger om kapaciteten till e-handel. Men det kompenserar inte fullt ut för tappet i butikerna, säger Karin Johansson.

Hur det blir med julhandeln är inte klart, men HUI:s prognoser pekar på att vi kan få se ett ras för sällanköpshandeln med upp till 22 procent. För vissa handlare är julhandelns betydelse svår att överskatta.

– Hos många företag är julhandeln ryggraden i ett års försäljning, säger Karin Johansson.

(Henning Eklund/TT)

Så viktig är Black Friday för handeln

(TT)

I år infaller Black Friday den 27 november.

Under Black Friday 2019, den 29 november, handlade svenskarna varor på rea för 7,1 miljarder kronor. Det är cirka 300 miljoner mer än föregående år.

96 procent av Sveriges befolkning uppmärksammade att det var Black Friday, medan en av tre handlade. I genomsnitt handlade varje person för 2 980 kronor.

30 procent av de som handlade under dagen handlade enbart i fysiska butiker, 53 procent handlade enbart på nätet och 16 procent handlade både i fysiska butiker och på internet. 10 procent av de som handlade på Black Friday handlade även varor från utländska sajter.

De mest populära varorna att handla var kläder, hemelektronik, skönhet/hälsa och media.

Källa: Postnord

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024