loadingNu vill regeringen stöpa om subventionerna av arbetsresor. Samåkning och kollektivtrafik ska löna sig mer. Arkivbild. Foto: Christine Olsson/TT
Nu vill regeringen stöpa om subventionerna av arbetsresor. Samåkning och kollektivtrafik ska löna sig mer. Arkivbild. Foto: Christine Olsson/TT
Inrikes

Regeringen vill ändra reseavdragen

TT

Reseavdragen gynnar mest höginkomsttagare i storstäder, men det vill regeringen ändra på.

– Det är hög tid att även låg- och medelinkomsttagare ska få del av systemet, säger finansmarknadsminister Åsa Lindhagen (MP).

Dagens reseavdrag innebär att kostnaden för resorna får dras av från inkomsten. De med högre kostnader och högre inkomster gynnas mest av avdraget, men det vill nu regeringen ändra på.

Förslag om ny skattereduktion för arbetsresor

(TT)

Förslaget innebär att skatteavdragen för arbetsresor försvinner och ersätts med en skattereduktion.

Skattreduktionen med en viss summa innebär att skatten minskas med så mycket, medan skatteavdragen görs tidigare i skatteuträkningen och kan få olika effekter beroende på inkomst och marginalskatt.

Skattereduktionen föreslås bli 5 kronor per mil utanför storstäderna för den del av resan som överstiger 1,5 mil, enkel väg. För dem som bor i ett antal storstadskommuner är det i stället resor över 3 mil enkel väg som gäller. Syftet är enligt regeringen att spegla till tillgången till kollektivtrafik i olika delar av landet.

Den övre gränsen för skattereduktion är 8 mil enkel väg. I underlaget ska även väg-, bro- och färjeavgifter ingå, däremot inte trängselskatter.

För att ha rätt till skattereduktionen krävs minst 30 resdagar per år, och högst 210 dagar per år.

Förslaget går nu ut på remiss, och regeringens plan är att det ska träda ikraft 1 januari 2023.

Förslaget rör inte tjänstebilar eller förmånsbilar, de följer andra regler.

Källa: Regeringen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingNu vill regeringen stöpa om subventionerna av arbetsresor. Samåkning och kollektivtrafik ska löna sig mer. Arkivbild. Foto: Christine Olsson/TT
Nu vill regeringen stöpa om subventionerna av arbetsresor. Samåkning och kollektivtrafik ska löna sig mer. Arkivbild. Foto: Christine Olsson/TT
Inrikes

Regeringen vill ändra reseavdragen

TT

Reseavdragen gynnar mest höginkomsttagare i storstäder, men det vill regeringen ändra på.

– Det är hög tid att även låg- och medelinkomsttagare ska få del av systemet, säger finansmarknadsminister Åsa Lindhagen (MP).

Dagens reseavdrag innebär att kostnaden för resorna får dras av från inkomsten. De med högre kostnader och högre inkomster gynnas mest av avdraget, men det vill nu regeringen ändra på.

Förslag om ny skattereduktion för arbetsresor

(TT)

Förslaget innebär att skatteavdragen för arbetsresor försvinner och ersätts med en skattereduktion.

Skattreduktionen med en viss summa innebär att skatten minskas med så mycket, medan skatteavdragen görs tidigare i skatteuträkningen och kan få olika effekter beroende på inkomst och marginalskatt.

Skattereduktionen föreslås bli 5 kronor per mil utanför storstäderna för den del av resan som överstiger 1,5 mil, enkel väg. För dem som bor i ett antal storstadskommuner är det i stället resor över 3 mil enkel väg som gäller. Syftet är enligt regeringen att spegla till tillgången till kollektivtrafik i olika delar av landet.

Den övre gränsen för skattereduktion är 8 mil enkel väg. I underlaget ska även väg-, bro- och färjeavgifter ingå, däremot inte trängselskatter.

För att ha rätt till skattereduktionen krävs minst 30 resdagar per år, och högst 210 dagar per år.

Förslaget går nu ut på remiss, och regeringens plan är att det ska träda ikraft 1 januari 2023.

Förslaget rör inte tjänstebilar eller förmånsbilar, de följer andra regler.

Källa: Regeringen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024