Musik

Recension: En klingande stjärna på festivalhimlen

Kristina I Kleinert

Då är det dags för årets höjdpunkt för alla som älskar tidig musik. Under veckan genomförs Stockholm Early Music festival i Gamla stans tidsenliga kvarter, och det bjuds på ett program med både djup och bredd med musik från medeltid till barock.

Genom idogt arbete av grundaren till festivalen Peter Pontvik och den ideella föreningen Stockholm Early Music Festival (SEMF) är arrangemanget inne på sitt sjuttonde år. Under H.M Drottning Silvias permanenta beskydd och med hjälp av ett stort antal nationella och internationella sponsorer och samarbetspartners har festivalen utvecklats till att bli ledande inom sin genre i Norden.

Det kommer gäster och deltagare från när och fjärran och årets arrangemang bjuder på såväl svensk jojk som afgansk tidig musik. Det som står i centrum är emellertid europeisk musik, från bland annat Tjeckien, Spanien och England. De som har barockens tonsättare som favoriter kommer inte att bli besvikna, utan har flera konserter att välja på, där de stora mästarna Bach, Händel, Vivaldi och Telemann framförs.

Att tidig musik kan hänföra, beröra och föra åskådare och artister till höga höjder är inget nytt. De som en gång upptäckt denna skatt av klingande pärlor utvecklar ofta en livslång och passionerad relation till kulturarvet, som av den sanna entusiasten upplevs som tidlöst och modernt. Tidig musik har mycket att erbjuda många med sina sköna och intrikata melodier och klanger liksom stundtals häftiga och dramatiska rytmer.

Gränsen mellan det andliga och världsliga suddas ut i musiken, och människan omfamnas som en varelse av såväl kött och blod som ande. För att ge flera möjligheten att upptäcka denna musikaliska skattkista framförs för de yngsta åhörarna föreställningen Balladen om prinsessan Silene, Göran, Draken och hjärtats makt flera gånger under veckan.

Ensemble Inégal & Prague Baroque Soloists. Foto: SEMF

Festivalens invigning under tisdagskvällen vid Tyska kyrkan inleddes festligt med barockpukor och trumpeter, samt tal av bland annat chefen för EU-kommissionens representant i Sverige Katarina Areskoug Mascarenhas och Tjeckiens ambassadör Jiri Sitler. Därpå följde kvällens höjdpunkt: konserten Psalmi Vespertini av den böhmiska tonsättaren Jan Dismas Zelenka, framförd av Ensemble Inégal & Prague Baroque Soloists. Verket komponerades till det katolska kyrkoårets vespergudstjänst mellan 1725 och 1728 och är uppbyggd av olika så kallade cykler (satser).

Med den inledande Dixit Dominus trollband barockens klangvärld och ensemblens musikaliska förmåga, och med de följande cyklerna visade musiker liksom sångare på teknisk och konstnärlig skicklighet. Med innerlighet och närvaro framförde sångsolisterna texter på latin som besjöng Guds storhet. Men det var inte med någon lågmäld ton, utan med barockens svulstighet, nyansrikedom och kraftfullhet. Trots en relativt stor ensemble på närmare trettio musiker och sångare gav ändå orkestreringen utrymme för de olika instrumenten att höras enskilt med tydlighet och stringens. Genom dirigenten Adam Viktorias säkra hand och fingertoppskänsla skapades ett dynamiskt och exakt tonspråk. Det förstärktes av de tidsenliga barockinstrumenten med strängar av djursenor som förmedlade den varma och vibrerande klang som kännetecknar tidsepoken, och som inga moderna instrument går att mäta sig med.

Det var en magisk föreställning där den stora publiken med entusiasm och andakt njöt av Zelenkas storslagna verk. Likt en lysande stjärna på himlen i den tidiga musikens sfär följde de klingande tonerna publiken ut i sommarnatten.

Stockholm Early Music Festival

Datum: 5-10 juni 2018

Plats: Gamla Stan, Stockholm