(TT)
1. Avtalet gäller i fem och ett halvt år. Under den tiden kan piloterna inte omförhandla kollektivavtalet eller gå ut i strejk. Kollektivavtalet omfattar även piloter som är anställda i SAS två dotterbolag SAS Link och SAS Connect, som tidigare hade andra kollektivavtal än piloterna anställda i moderbolaget.
2. De piloter som varslades under pandemin återanställs. 450 piloter återgår till sitt arbete med en gradvis upptrappning till heltid, i takt med att flygbolagets verksamhet ska skalas upp fram till 2024. 110 av de totalt 560 piloter som varslades under pandemin har redan återanställts i moderbolaget SAS Scandinavia under första halvåret i år.
3. Längre arbetsdagar och lägre lön. Det nya kollektivavtalet ger piloterna en övre arbetstid på 60 arbetstimmar i veckan mot tidigare 47 timmar. I avtalet har piloterna även gått med på en lönesänkning på fem procent. Under vintersäsongen kommer piloterna att jobba färre dagar än de har gjort tidigare, men få längre dagar. Något som också kommer att innebära en lönesänkning på cirka 8 procent per år, när pilotlönen baseras på antalet dagar som man arbetar.
4. Ledningens löner ska frysas. Det är inte bara piloterna som ska gå ned i lön. Även SAS-ledningen har gått med på att lönerna ska frysas från 2019 till och med 2025.