loadingInställda avgångar på Arlanda när 900 SAS-piloter går ut i strejk. Det handlar om mellan 200 och 250 plan dagligen, uppemot 30|000 passagerare berörs. Foto: Ali Lorestani/TT
Inställda avgångar på Arlanda när 900 SAS-piloter går ut i strejk. Det handlar om mellan 200 och 250 plan dagligen, uppemot 30|000 passagerare berörs. Foto: Ali Lorestani/TT
Ekonomi & Näringsliv

Fackförbund på SAS provoceras av pilotstrejken

Amanda Alvarsson

Samtidigt som förhandlingarna mellan SAS och pilotfacken står stilla tar andra fackförbund i flygbolaget till orda. SAS Akademiker och SAS Ledarklubb beskriver strejken som "provocerande" och uppmanar de strejkande piloterna att i stället stötta SAS Forward – företagets krisplan.

Förhandlingarna mellan flygbolaget och pilotfacken har pågått i flera veckor. Konflikten handlar om lön och arbetsvillkor sedan piloternas avtal löpte ut den 1 april. Därefter har parterna inte lyckats komma överens om ett nytt avtal – vilket lett till att hundratals SAS-piloter gick ut i strejk i måndags.

"Det är anmärkningsvärt en personalgrupp sätter sina egna men också alla andras jobb på spel genom att i detta ansträngda läge gå ut i strejk", skriver företrädare för SAS Akademiker och SAS Ledarklubb i ett uttalande .

Detta har hänt i konflikten mellan SAS och pilotfacken

(TT)

Konflikten mellan SAS och piloterna handlar om lön och arbetsvillkor och piloternas avtal löpte ut den 1 april. Därefter har man inte lyckats komma överens om ett nytt avtal.

9 juni: Svensk pilotförening lämnar in sitt strejkvarsel från och med den 29 juni till Medlingsinstitutet.

13 juni: Medlarna påbörjar arbetet med att hitta vägar ut ur hotet om strejk från piloterna hos SAS.

14 juni: Konflikten mellan flygbolaget SAS och pilotfacken hårdnar. Facken har i ett brev till sina medlemmar uppgett att det inte längre är aktuellt att gå med på några kostnadssänkningar. I stället skärper man kraven och vill ha höjda löner och bättre villkor.

21 juni: SAS-mekaniker i Danmark har varslat om sympatistrejk från den 5 juli om inte bolagets piloter når fram till en uppgörelse med arbetsgivaren.

23 juni: Flygbolaget SAS varslar om lockout på Arlanda, vilket innebär att anställda stängs ute från arbetet.

29 juni: En första tidsfrist i förhandlingarna löper ut och piloterna flyttar fram strejkvarslet. SAS och pilotfacken fortsätter förhandlingarna om ett nytt avtal. Ny deadline blir i stället om 72 timmar.

30 juni: SAS och facket gör framsteg och pratar nu direkt med varandra utan medlares inblandning.

1 juli: Trots att tidsfristen passerats fortsatte förhandlingarna in på småtimmarna och skjuts upp flera gånger under helgen. Ny tid sätts till måndagen den 4 juli klockan 12.

4 juli: Parterna kommer inte överens och 900 SAS-piloter går ut i strejk.

5 juli: SAS ledning meddelar att man ska ansöka om konkursskydd i USA, ett så kallat Chapter 11-förfarande.

6 juli: 200 danska flygmekaniker planerar att gå ut i sympatistrejk vid midnatt.

7 juli: Sedan SAS-piloterna tagits ut i strejk är läget låst mellan parterna men pilotfacken öppnar för att flyga hem en del av de charterresenärer som riskerar att bli strandsatta på sina destinationer.

8 juli: På fredagen pågår inga nya förhandlingar mellan SAS och pilotfacken men en av medlarna, Mats Wilhelm Ruland, säger till norska NRK att konflikten är så pass allvarlig att medlarna snart kommer att kalla parterna till nya rundor.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingInställda avgångar på Arlanda när 900 SAS-piloter går ut i strejk. Det handlar om mellan 200 och 250 plan dagligen, uppemot 30|000 passagerare berörs. Foto: Ali Lorestani/TT
Inställda avgångar på Arlanda när 900 SAS-piloter går ut i strejk. Det handlar om mellan 200 och 250 plan dagligen, uppemot 30|000 passagerare berörs. Foto: Ali Lorestani/TT
Ekonomi & Näringsliv

Fackförbund på SAS provoceras av pilotstrejken

Amanda Alvarsson

Samtidigt som förhandlingarna mellan SAS och pilotfacken står stilla tar andra fackförbund i flygbolaget till orda. SAS Akademiker och SAS Ledarklubb beskriver strejken som "provocerande" och uppmanar de strejkande piloterna att i stället stötta SAS Forward – företagets krisplan.

Förhandlingarna mellan flygbolaget och pilotfacken har pågått i flera veckor. Konflikten handlar om lön och arbetsvillkor sedan piloternas avtal löpte ut den 1 april. Därefter har parterna inte lyckats komma överens om ett nytt avtal – vilket lett till att hundratals SAS-piloter gick ut i strejk i måndags.

"Det är anmärkningsvärt en personalgrupp sätter sina egna men också alla andras jobb på spel genom att i detta ansträngda läge gå ut i strejk", skriver företrädare för SAS Akademiker och SAS Ledarklubb i ett uttalande .

Detta har hänt i konflikten mellan SAS och pilotfacken

(TT)

Konflikten mellan SAS och piloterna handlar om lön och arbetsvillkor och piloternas avtal löpte ut den 1 april. Därefter har man inte lyckats komma överens om ett nytt avtal.

9 juni: Svensk pilotförening lämnar in sitt strejkvarsel från och med den 29 juni till Medlingsinstitutet.

13 juni: Medlarna påbörjar arbetet med att hitta vägar ut ur hotet om strejk från piloterna hos SAS.

14 juni: Konflikten mellan flygbolaget SAS och pilotfacken hårdnar. Facken har i ett brev till sina medlemmar uppgett att det inte längre är aktuellt att gå med på några kostnadssänkningar. I stället skärper man kraven och vill ha höjda löner och bättre villkor.

21 juni: SAS-mekaniker i Danmark har varslat om sympatistrejk från den 5 juli om inte bolagets piloter når fram till en uppgörelse med arbetsgivaren.

23 juni: Flygbolaget SAS varslar om lockout på Arlanda, vilket innebär att anställda stängs ute från arbetet.

29 juni: En första tidsfrist i förhandlingarna löper ut och piloterna flyttar fram strejkvarslet. SAS och pilotfacken fortsätter förhandlingarna om ett nytt avtal. Ny deadline blir i stället om 72 timmar.

30 juni: SAS och facket gör framsteg och pratar nu direkt med varandra utan medlares inblandning.

1 juli: Trots att tidsfristen passerats fortsatte förhandlingarna in på småtimmarna och skjuts upp flera gånger under helgen. Ny tid sätts till måndagen den 4 juli klockan 12.

4 juli: Parterna kommer inte överens och 900 SAS-piloter går ut i strejk.

5 juli: SAS ledning meddelar att man ska ansöka om konkursskydd i USA, ett så kallat Chapter 11-förfarande.

6 juli: 200 danska flygmekaniker planerar att gå ut i sympatistrejk vid midnatt.

7 juli: Sedan SAS-piloterna tagits ut i strejk är läget låst mellan parterna men pilotfacken öppnar för att flyga hem en del av de charterresenärer som riskerar att bli strandsatta på sina destinationer.

8 juli: På fredagen pågår inga nya förhandlingar mellan SAS och pilotfacken men en av medlarna, Mats Wilhelm Ruland, säger till norska NRK att konflikten är så pass allvarlig att medlarna snart kommer att kalla parterna till nya rundor.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024