loading


Sjöfartsverkets räddningshelikopter Lifeguard 007 (AW 139 SE-JRN). Foto: Johan Nilsson/TT-arkivbild
Sjöfartsverkets räddningshelikopter Lifeguard 007 (AW 139 SE-JRN). Foto: Johan Nilsson/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Piloter vägrade flyga räddningshelikoptrar

Epoch Times

Piloterna som flyger de svenska sjö- och flygräddningshelikoptrarna saknar förtroende för Sjöfartsverkets ledning, skriver de i ett brev till regeringen.

Konflikten gjorde att piloterna vägrade flyga under flera timmar. Under den tiden var bara en svensk räddningshelikopter i tjänst, rapporterar SVT:s Uppdrag Granskning.

Uppdrag granskning har begärt ut teknisk data som ska förklara en incident med en av helikoptrarna för tre veckor sedan. Sjöfartsverket har lagt sekretess på loggen som har begärts ut och frågan ska nu prövas i Kammarrätten. Det här gör besättningen mycket oroad, den är bekymrad över vad ett utlämnande av uppgifterna kan innebära, enligt Uppdrag granskning.

Kritiserar ledningen

I brevet som 82 personer i besättningen har skickat till infrastrukturminister Anna Johansson står det: "Att känna sig övervakad och granskad är oerhört belastande, speciellt i den verksamhet vi bedriver."

De riktar hård kritik mot ledningen i brevet: "Sjöfartsverkets helikopterverksamhet försvårar med sitt sätt att bedriva verksamheten flygsäkerhetsarbetet och i förlängningen även förmågan att rädda liv."

Konflikten eskalerade förra helgen när den tillförordnade generaldirektören Ove Eriksson personligen beordrat tekniker att i väntan på kammarrättens dom samla in informationen kring incidenten, skriver Uppdrag granskning. Det var då flera besättningar anmälde att man inte kan ta på sig några räddningsuppdrag på grund av psykisk stress. Vid en nödsituation hade Sverige tvingats förlita sig på grannländernas helikopterresurser.

"Extremt pressade situationer"

Mattias Hyllert, direktör för sjö- och flygräddningen på Sjöfartsverket säger till programmet att det skapar stor stress och oro att en av helikoptrarnas svarta låda har begärts ut, eftersom den svarta lådan bevakar allt som sker i helikoptern.

– Vad som sägs, vad som görs, varenda rörelse som piloterna gör. Även under extremt pressade situationer när liv står på spel. Att den begärts ut och görs till offentlig handling är något som oroar och bekymrar oss mycket, säger Mattias Hyllert till Uppdrag granskning..

(TT)

Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar

Sjöfartsverkets helikopterbesättningar består av fyra personer; två piloter, vinschoperatör och ytbärgare. I samband med ett normaluppdrag ska besättningen vara ombytt och klar för tjänstgöring och helikoptern ska vara utdragen ur hangaren och klar att lyfta senast 15 minuter efter larm. Tiden från att larmet kommer in till att helikoptern kan lyfta påverkas av vilket planeringsbehov som finns kopplat till insatsen.

Källa: Sjöfartsverket

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading


Sjöfartsverkets räddningshelikopter Lifeguard 007 (AW 139 SE-JRN). Foto: Johan Nilsson/TT-arkivbild
Sjöfartsverkets räddningshelikopter Lifeguard 007 (AW 139 SE-JRN). Foto: Johan Nilsson/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Piloter vägrade flyga räddningshelikoptrar

Epoch Times

Piloterna som flyger de svenska sjö- och flygräddningshelikoptrarna saknar förtroende för Sjöfartsverkets ledning, skriver de i ett brev till regeringen.

Konflikten gjorde att piloterna vägrade flyga under flera timmar. Under den tiden var bara en svensk räddningshelikopter i tjänst, rapporterar SVT:s Uppdrag Granskning.

Uppdrag granskning har begärt ut teknisk data som ska förklara en incident med en av helikoptrarna för tre veckor sedan. Sjöfartsverket har lagt sekretess på loggen som har begärts ut och frågan ska nu prövas i Kammarrätten. Det här gör besättningen mycket oroad, den är bekymrad över vad ett utlämnande av uppgifterna kan innebära, enligt Uppdrag granskning.

Kritiserar ledningen

I brevet som 82 personer i besättningen har skickat till infrastrukturminister Anna Johansson står det: "Att känna sig övervakad och granskad är oerhört belastande, speciellt i den verksamhet vi bedriver."

De riktar hård kritik mot ledningen i brevet: "Sjöfartsverkets helikopterverksamhet försvårar med sitt sätt att bedriva verksamheten flygsäkerhetsarbetet och i förlängningen även förmågan att rädda liv."

Konflikten eskalerade förra helgen när den tillförordnade generaldirektören Ove Eriksson personligen beordrat tekniker att i väntan på kammarrättens dom samla in informationen kring incidenten, skriver Uppdrag granskning. Det var då flera besättningar anmälde att man inte kan ta på sig några räddningsuppdrag på grund av psykisk stress. Vid en nödsituation hade Sverige tvingats förlita sig på grannländernas helikopterresurser.

"Extremt pressade situationer"

Mattias Hyllert, direktör för sjö- och flygräddningen på Sjöfartsverket säger till programmet att det skapar stor stress och oro att en av helikoptrarnas svarta låda har begärts ut, eftersom den svarta lådan bevakar allt som sker i helikoptern.

– Vad som sägs, vad som görs, varenda rörelse som piloterna gör. Även under extremt pressade situationer när liv står på spel. Att den begärts ut och görs till offentlig handling är något som oroar och bekymrar oss mycket, säger Mattias Hyllert till Uppdrag granskning..

(TT)

Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar

Sjöfartsverkets helikopterbesättningar består av fyra personer; två piloter, vinschoperatör och ytbärgare. I samband med ett normaluppdrag ska besättningen vara ombytt och klar för tjänstgöring och helikoptern ska vara utdragen ur hangaren och klar att lyfta senast 15 minuter efter larm. Tiden från att larmet kommer in till att helikoptern kan lyfta påverkas av vilket planeringsbehov som finns kopplat till insatsen.

Källa: Sjöfartsverket

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024