loading

Stora ytor på nya Gardermoen. Foto: Gorm Kallestad/NTB scanpix/TT-arkivbild
Stora ytor på nya Gardermoen. Foto: Gorm Kallestad/NTB scanpix/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Gardermoen utbyggd för att slå Kastrup

Epoch Times

Efter sex års arbete och 14 miljarder spenderade norska kronor är nu Oslos flygplats Gardermoen nästan dubbelt så stor.

– Detta kommer att ge Norge ökad konkurrenskraft internationellt, sade flygorganet Avinors koncernchef Dag Falk-Petersen vid invigningen på torsdagen, rapporterar nyhetsbyrån NTB.

Frågan är därmed om Köpenhamns dagar som Nordens flyghuvudstad är räknade. Storflygplatsen i Kastrup har länge varit ledande, och hade förra året över 29 miljoner passagerare. Gardermoen slutade då på knappt 26 miljoner, medan Arlanda fick nöja sig med uppemot 25 miljoner.

Nya Gardermoen är dimensionerad för 32 miljoner årliga passagerare, men det återstår förstås att se om det blir så många - och i vilken mån Köpenhamns flygplats fortsätter att växa, trots att en planerad utbyggnad där knappt har lämnat ritbordet.

Gardermoens utvidgning är en signal om fortsatt goda tider för flygbranschen i Norge, trots att man där infört en flygskatt av den typ som nu debatteras hett i Sverige.

Flygplatserna för Nordens två övriga huvudstäder är mindre, med drygt 17 miljoner passagerare i Helsingfors och knappt 7 miljoner för Reykjavik under 2016.

(TT)



Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading

Stora ytor på nya Gardermoen. Foto: Gorm Kallestad/NTB scanpix/TT-arkivbild
Stora ytor på nya Gardermoen. Foto: Gorm Kallestad/NTB scanpix/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Gardermoen utbyggd för att slå Kastrup

Epoch Times

Efter sex års arbete och 14 miljarder spenderade norska kronor är nu Oslos flygplats Gardermoen nästan dubbelt så stor.

– Detta kommer att ge Norge ökad konkurrenskraft internationellt, sade flygorganet Avinors koncernchef Dag Falk-Petersen vid invigningen på torsdagen, rapporterar nyhetsbyrån NTB.

Frågan är därmed om Köpenhamns dagar som Nordens flyghuvudstad är räknade. Storflygplatsen i Kastrup har länge varit ledande, och hade förra året över 29 miljoner passagerare. Gardermoen slutade då på knappt 26 miljoner, medan Arlanda fick nöja sig med uppemot 25 miljoner.

Nya Gardermoen är dimensionerad för 32 miljoner årliga passagerare, men det återstår förstås att se om det blir så många - och i vilken mån Köpenhamns flygplats fortsätter att växa, trots att en planerad utbyggnad där knappt har lämnat ritbordet.

Gardermoens utvidgning är en signal om fortsatt goda tider för flygbranschen i Norge, trots att man där infört en flygskatt av den typ som nu debatteras hett i Sverige.

Flygplatserna för Nordens två övriga huvudstäder är mindre, med drygt 17 miljoner passagerare i Helsingfors och knappt 7 miljoner för Reykjavik under 2016.

(TT)



Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024