loading








Kjerstin Dellert under artistpresentationen inför Allsång på Skansen i Stockholm den 11 juni 2013. Foto: Frankie Fouganthin
Kjerstin Dellert under artistpresentationen inför Allsång på Skansen i Stockholm den 11 juni 2013. Foto: Frankie Fouganthin
Musik

Operasångerskan Kjerstin Dellert blev 92 år

Epoch Times

På måndagmorgonen somnade den svenska legendariska operasångerskan Kjerstin Dellert in, 92 år gammal. Det är tack vare Dellert som Sverige har den välbevarade 1700-talsteatern Confidencen, som hon väckte liv i efter 200 års dvala.

Kjerstin Dellert tog sina sista andetag på måndagsmorgonen klockan 08.15, med maken Nils-Åke Häggbom vid sin sida, skriver Expressen.

Enligt Häggbom hade Kjerstin Dellert, förutom hög ålder, svårigheter med ett ben och hög sänka. Hon hade vårdats på sjukhus i flera omgångar, men fick komma hem i torsdags då man ansåg att det inte var mer att göra.

Julen 2016 drabbades Dellert av en stroke, och har haft ytterligare en stroke efter det. Efter den sista stroken blev Dellerts hälsa värre, berättar Häggbom.

– Men hon har inte haft några smärtor och hon har känt igen mig ända till sista andetaget. Hon somnade in fridfullt och smärtfritt. Det fanns ingen väg tillbaka ur det här, säger Nils-Åke Häggbom till Expressen.

Många kända ansikten har hyllat Kjerstin Dellert på sociala medier. Tenoren Rickard Sjöberg, som gjorde en lång intervju med Dellert för P2 i fjol, skriver på Twitter:

"Kjära Kjerstin Dellert, jag hoppas himlen är redo för en storslagen, skönsjungande, gudomlig och mänsklig primadonna. Vila i frid. I musiken kommer du leva för alltid!"

Kjerstin Dellert var länge en av Sveriges mest berömda operasångerskor. Efter sin debut i operetten ”Sköna Helena” på Stora teatern i Göteborg 1951 flyttade hon till Stockholm där hon blev ett av de stora namnen. Bland de mest framstående rolltolkningarna hon gjorde kan nämnas Floria i Puccinis ”Tosca”, Marie i Alban Bergs ”Wozzeck” och dubbelrollen Daisy Doody/La Garçonne i Karl-Birger Blomdahls ”Aniara”.

När Dellert pensionerades från operan 1979 var hon redan i full färd med att väcka den gamla rokokoteatern Confidencen till liv på Ulriksdals Slottsteater i Stockholm. Hon har beskrivit uppgiften som ”ett kall”.

Ulriksdals slottsteater var från början ett kungligt ridhus, men ritades om till en rokokoteater med 200 platser av arkitekten Carl Fredrik Adelcrantz på 1750-talet. Teaterbyggnaden är känd för det tunga matbordet som kan sänkas ned i källaren för att dukas om, så att de kungliga gästerna skulle kunna föra förtroliga samtal, ha en ”confidence”, utan att någon utomstående hörde. Därav namnet. Teatern glömdes bort och förföll efter att Gustav III hade mördats.

Ulriksdals slottsteater, panorama över scen och salong i oktober 2011. Foto: Holger Ellgaard

Det går inte att missförstå det hjärtliga intresse som Kjerstin Dellerts kände för den gamla slottsteatern.

När prinsessan Christina visade den för henne för första gången, en kall vinterdag 1976, låg den nästan i ruiner, berättar Dellert på Confidencens hemsida: den gamla byggnaden stank av smuts, fukt och sopor. Träbjälkarna hade lossnat i taket, golvet var fyllt av diverse skrot, döda duvor och rostiga nattkärl.

”Vi hittade en stege och reste den mot den vägg som täckte det som en gång varit scenöppningen. Nära taket gapade ett kvadrameterstort hål. Jag lyste in i hålet och där låg scenrummet som en svart avgrund,” skriver hon. ”Genom min kropp for en svetslånga av raseri. Både som människa och aktris kände jag mig djupt sårad över att teatern fått stå och förfalla i nästan två sekel.”

Det fanns inga pengar till restaurering, men våren 1977 städade Kjerstin Dellert själv upp i byggnaden med hjälp av ett par bundsförvanter. På våren kunde de ge en första konsert, i samarbete med Dramaten och Kungliga operan.

”I början hade jag inte haft en tanke på pengar, men för att genomföra det jag lovat min inre röst, att väcka teatern till liv och trygga dess framtid, var ekonomin nu en realitet,” skriver Dellert. ”Jag uppvaktade flera kulturministrar, men ingen var speciellt intresserad av att bidra till att Sveriges äldsta rokokoteater väcktes ur sin törnrosasömn.”

Till slut hittade hon personer som ville sponsra projektet, och intresset för denna kulturskatt har sakteliga växt upp till en levande teater igen.

”Den förfallna salongen har återfått sin glans och fylls åter med förväntansfull publik. Och på den plats där jag på en stege kikade in genom den igenmurade scenöppningen går nu varje sommar ridån upp för en säsong av opera, balett och konserter,” skriver Kjerstin Dellert på Confidencens hemsida.

– Vi sörjer hennes bortgång och känner samtidigt glädje, tacksamhet och stolthet över att hon under så många år drivit och engagerat sig i Confidencen. Vi kommer att minnas hennes brinnande engagemang, oräddhet och den värme och kärlek hon alltid visat sin omgivning. Våra tankar går nu till familjen och hennes nära och kära, säger Confidencens vd Fredrik Forslund, enligt Aftonbladet.

Här kan du höra Kjerstin Delelrt berätta om sitt liv i en intervju 2015:

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading








Kjerstin Dellert under artistpresentationen inför Allsång på Skansen i Stockholm den 11 juni 2013. Foto: Frankie Fouganthin
Kjerstin Dellert under artistpresentationen inför Allsång på Skansen i Stockholm den 11 juni 2013. Foto: Frankie Fouganthin
Musik

Operasångerskan Kjerstin Dellert blev 92 år

Epoch Times

På måndagmorgonen somnade den svenska legendariska operasångerskan Kjerstin Dellert in, 92 år gammal. Det är tack vare Dellert som Sverige har den välbevarade 1700-talsteatern Confidencen, som hon väckte liv i efter 200 års dvala.

Kjerstin Dellert tog sina sista andetag på måndagsmorgonen klockan 08.15, med maken Nils-Åke Häggbom vid sin sida, skriver Expressen.

Enligt Häggbom hade Kjerstin Dellert, förutom hög ålder, svårigheter med ett ben och hög sänka. Hon hade vårdats på sjukhus i flera omgångar, men fick komma hem i torsdags då man ansåg att det inte var mer att göra.

Julen 2016 drabbades Dellert av en stroke, och har haft ytterligare en stroke efter det. Efter den sista stroken blev Dellerts hälsa värre, berättar Häggbom.

– Men hon har inte haft några smärtor och hon har känt igen mig ända till sista andetaget. Hon somnade in fridfullt och smärtfritt. Det fanns ingen väg tillbaka ur det här, säger Nils-Åke Häggbom till Expressen.

Många kända ansikten har hyllat Kjerstin Dellert på sociala medier. Tenoren Rickard Sjöberg, som gjorde en lång intervju med Dellert för P2 i fjol, skriver på Twitter:

"Kjära Kjerstin Dellert, jag hoppas himlen är redo för en storslagen, skönsjungande, gudomlig och mänsklig primadonna. Vila i frid. I musiken kommer du leva för alltid!"

Kjerstin Dellert var länge en av Sveriges mest berömda operasångerskor. Efter sin debut i operetten ”Sköna Helena” på Stora teatern i Göteborg 1951 flyttade hon till Stockholm där hon blev ett av de stora namnen. Bland de mest framstående rolltolkningarna hon gjorde kan nämnas Floria i Puccinis ”Tosca”, Marie i Alban Bergs ”Wozzeck” och dubbelrollen Daisy Doody/La Garçonne i Karl-Birger Blomdahls ”Aniara”.

När Dellert pensionerades från operan 1979 var hon redan i full färd med att väcka den gamla rokokoteatern Confidencen till liv på Ulriksdals Slottsteater i Stockholm. Hon har beskrivit uppgiften som ”ett kall”.

Ulriksdals slottsteater var från början ett kungligt ridhus, men ritades om till en rokokoteater med 200 platser av arkitekten Carl Fredrik Adelcrantz på 1750-talet. Teaterbyggnaden är känd för det tunga matbordet som kan sänkas ned i källaren för att dukas om, så att de kungliga gästerna skulle kunna föra förtroliga samtal, ha en ”confidence”, utan att någon utomstående hörde. Därav namnet. Teatern glömdes bort och förföll efter att Gustav III hade mördats.

Ulriksdals slottsteater, panorama över scen och salong i oktober 2011. Foto: Holger Ellgaard

Det går inte att missförstå det hjärtliga intresse som Kjerstin Dellerts kände för den gamla slottsteatern.

När prinsessan Christina visade den för henne för första gången, en kall vinterdag 1976, låg den nästan i ruiner, berättar Dellert på Confidencens hemsida: den gamla byggnaden stank av smuts, fukt och sopor. Träbjälkarna hade lossnat i taket, golvet var fyllt av diverse skrot, döda duvor och rostiga nattkärl.

”Vi hittade en stege och reste den mot den vägg som täckte det som en gång varit scenöppningen. Nära taket gapade ett kvadrameterstort hål. Jag lyste in i hålet och där låg scenrummet som en svart avgrund,” skriver hon. ”Genom min kropp for en svetslånga av raseri. Både som människa och aktris kände jag mig djupt sårad över att teatern fått stå och förfalla i nästan två sekel.”

Det fanns inga pengar till restaurering, men våren 1977 städade Kjerstin Dellert själv upp i byggnaden med hjälp av ett par bundsförvanter. På våren kunde de ge en första konsert, i samarbete med Dramaten och Kungliga operan.

”I början hade jag inte haft en tanke på pengar, men för att genomföra det jag lovat min inre röst, att väcka teatern till liv och trygga dess framtid, var ekonomin nu en realitet,” skriver Dellert. ”Jag uppvaktade flera kulturministrar, men ingen var speciellt intresserad av att bidra till att Sveriges äldsta rokokoteater väcktes ur sin törnrosasömn.”

Till slut hittade hon personer som ville sponsra projektet, och intresset för denna kulturskatt har sakteliga växt upp till en levande teater igen.

”Den förfallna salongen har återfått sin glans och fylls åter med förväntansfull publik. Och på den plats där jag på en stege kikade in genom den igenmurade scenöppningen går nu varje sommar ridån upp för en säsong av opera, balett och konserter,” skriver Kjerstin Dellert på Confidencens hemsida.

– Vi sörjer hennes bortgång och känner samtidigt glädje, tacksamhet och stolthet över att hon under så många år drivit och engagerat sig i Confidencen. Vi kommer att minnas hennes brinnande engagemang, oräddhet och den värme och kärlek hon alltid visat sin omgivning. Våra tankar går nu till familjen och hennes nära och kära, säger Confidencens vd Fredrik Forslund, enligt Aftonbladet.

Här kan du höra Kjerstin Delelrt berätta om sitt liv i en intervju 2015:

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024