loading

Foto: Göteborgsoperan
Foto: Göteborgsoperan
Musik

Ariadne på Naxos: Film, Fellini och 50-tal på operan

Epoch Times

Ariadne på Naxos med premiär 3 februari placerar Strauss opera i Medelhavets eleganta 1950-tal. I det snillrika dramat om konsten och pengarna ställs Annalena Perssons primadonna mot en komisk Sofie Asplund. I rollistan även internationellt efterfrågade Daniel Frank och Ann-Kristin Jones i ”byxrollen” som – ”det manliga geniet” – Kompositören. 

Göteborg inleder det nya året med film på flera sätt. När filmfestivalen går mot sitt slut kan cineasten byta biomörkret mot GöteborgsOperans salong. I operan Ariadne på Naxos med premiär 3 februari förläggs nämligen dramat till en filminspelning med doft av Federico Fellinisstudio i Roms Cinecittà. Vi ser filmkameror och målade kulisser, en himmelsfond och en klippa i havet. Först är vi på inspelningsplatsen, sedan förs vi in i själva filmen och allt mixas ihop till en seriöst kul kamp mellan tragedi och underhållning.

Enligt uppsättningens grekiska regissör Rodula Gaitanou har operakonsten en alldeles särskild kraft:

– Opera kan skänka oss den snudd på utrotade upplevelsen av katharsis. Ett slags återfödelse som kanske, kanske kan göra oss till lite bättre människor. Det är bara opera som erbjuder detta. Opera och havet. Och horisonten.

Ariadne på Naxos ställer konflikten mellan så kallad fin- och populärkultur på sin spets. En rik man vill imponera på sina gäster med både en nyskriven opera om antikens Ariadne och en lättsam, akrobatisk fars. Till artisternas förfäran måste delarna improviserat vävas ihop och spelas samtidigt för att allt ska hinnas med. Bakom scen bjuds det på dramatik när den Maria Callas-inspirerade primadonnan tvingas dela scen med komedianternas yrväder Zerbinetta, och den seriöse kompositören får se sin skapelse upphackad av clownnummer.

Strauss fantastiska melodibågar förmedlas av GöteborgsOperans dramatiska sopran Annalena Persson i rollen som den olyckliga Ariadne, medan den gladlynta Zerbinetta spelas av Sofie Asplund. Internationellt uppmärksammade tenoren Daniel Frank gör Göteborgsdebut som Bacchus och på dirigentpulten finns Patrik Ringborg, som på GöteborgsOperan tidigare dirigerat bland annat Richard Strauss Salome och urpremiären av Hans Gefors Notorious.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading

Foto: Göteborgsoperan
Foto: Göteborgsoperan
Musik

Ariadne på Naxos: Film, Fellini och 50-tal på operan

Epoch Times

Ariadne på Naxos med premiär 3 februari placerar Strauss opera i Medelhavets eleganta 1950-tal. I det snillrika dramat om konsten och pengarna ställs Annalena Perssons primadonna mot en komisk Sofie Asplund. I rollistan även internationellt efterfrågade Daniel Frank och Ann-Kristin Jones i ”byxrollen” som – ”det manliga geniet” – Kompositören. 

Göteborg inleder det nya året med film på flera sätt. När filmfestivalen går mot sitt slut kan cineasten byta biomörkret mot GöteborgsOperans salong. I operan Ariadne på Naxos med premiär 3 februari förläggs nämligen dramat till en filminspelning med doft av Federico Fellinisstudio i Roms Cinecittà. Vi ser filmkameror och målade kulisser, en himmelsfond och en klippa i havet. Först är vi på inspelningsplatsen, sedan förs vi in i själva filmen och allt mixas ihop till en seriöst kul kamp mellan tragedi och underhållning.

Enligt uppsättningens grekiska regissör Rodula Gaitanou har operakonsten en alldeles särskild kraft:

– Opera kan skänka oss den snudd på utrotade upplevelsen av katharsis. Ett slags återfödelse som kanske, kanske kan göra oss till lite bättre människor. Det är bara opera som erbjuder detta. Opera och havet. Och horisonten.

Ariadne på Naxos ställer konflikten mellan så kallad fin- och populärkultur på sin spets. En rik man vill imponera på sina gäster med både en nyskriven opera om antikens Ariadne och en lättsam, akrobatisk fars. Till artisternas förfäran måste delarna improviserat vävas ihop och spelas samtidigt för att allt ska hinnas med. Bakom scen bjuds det på dramatik när den Maria Callas-inspirerade primadonnan tvingas dela scen med komedianternas yrväder Zerbinetta, och den seriöse kompositören får se sin skapelse upphackad av clownnummer.

Strauss fantastiska melodibågar förmedlas av GöteborgsOperans dramatiska sopran Annalena Persson i rollen som den olyckliga Ariadne, medan den gladlynta Zerbinetta spelas av Sofie Asplund. Internationellt uppmärksammade tenoren Daniel Frank gör Göteborgsdebut som Bacchus och på dirigentpulten finns Patrik Ringborg, som på GöteborgsOperan tidigare dirigerat bland annat Richard Strauss Salome och urpremiären av Hans Gefors Notorious.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024