I sommar sätter Drottningholms Slottsteater upp Rameaus ”Pigmalion” under ledning av den japanske mästerkoreografen och ljuskonstnären Saburo Teshigawara. Dessutom skapar regissören Pia Forsgren, tillsammans med några av samtidskonstens främsta, den helt nya barockoperan ”Syskonen i Mantua”.
– Vi har bjudit in konstnärer med starka uttryck och avtryck i den samtida scenkonsten för att skapa något nytt i den världsunika teatermiljön, säger Sofi Lerström, teaterchef på Drottningholmsteatern.
Säsongens första premiär den 28 juli är Pygmalion av Jean-Philippe Rameau. Denna opera-balett hade urpremiär år 1748 och handlar om skulptören Pygmalion som i jakten på perfektion förälskar sig i sitt eget verk – en staty som får liv av kärleksguden Amor. Det är en klassisk historia som återfinns i olika versioner från den romerska skalden Ovidius Metamorfoser till musikalen My Fair Lady.
Allkonstnären Saburo Teshigawara står för regi, koreografi, scenografi och ljussättning. Saburo Teshigawara, känd för sina visuellt intagande och vackra föreställningar bland annat med det egna kompaniet KARAS. Han har tidigare bland annat satt upp Händels opera Acis och Galatea i Aix-en-Provence och är just nu aktuell med dansverket Grand Miroir för Parisoperan med musik av Esa-Pekka Salonen.
Dirigent är italienske Vittorio Ghielmi och i rollerna hörs bland andra tenoren Anders J Dahlin och sopranen Kerstin Avemo. Drottningholmsteaterns orkester spelar på tidstypiska instrument.
Syskonen i Mantua
Den 8 september är det urpremiär för ”Syskonen i Mantua”, en ny opera med gammal musik. ”Syskonen i Mantua” har sina rötter i 1600-talets Europa, en politiskt laddad tid inte så olik vår egen: Den bygger på den sanna historien om tonsättaren Salamone Rossi och hans syster Europa, som levde i den italienska staden Mantua runt sekelskiftet 1600. Salamone Rossi komponerade underskön musik och var tonsättare vid hovet, där också systern var hyllad sångerska. De var båda uppskattade konstnärer, men också utsatta på grund av sin judiska börd.
Operan skapas för Drottningholmsteatern. Bakom originalidén står Pia Forsgren, regissör, och Maria Lindal, Drottningholmsteaterns musikaliska ledare.
– Jag vill jag knyta ihop nu och då, och få igång ett samtal som fortsätter utanför teatersalongen, säger Pia Forsgren.
Librettot är nyskrivet av Magnus Florin och musiken består bland annat av sällan spelade verk av Salamone Rossi och nykomponerat av Djuro Zivkovic. Internationellt hyllade konstnären Mamma Andersson skapar scenbilden utifrån teaterns dekorer, modeskaparen Behnaz Aram gör kostymerna och musiken framförs av Drottningholmsteaterns orkester.
"Syskonen i Mantua" har fått 2018 års "Mikael T Zielinski-pris".
Biljetter till båda föreställningarna släpps den 23 februari. Hela Drottningholmsteaterns program med bland annat visningar och publika evenemang under rubriken Esprit! kommer att släppas i mars 2018. Föreställningssäsongen börjar med säsongsinvigning den 6 juni och avslutas i september.
Mer om Pygmalion
Premiär den 28 juli. Spelas därefter den 31 juli samt 2, 4, 5, 7, 9, 11 augusti.
Musik: Jean-Philippe Rameau
Libretto:Sylvain Ballot de Sauvot
Dirigent: Vittorio Ghielmi
Regi/koreografi/scenografi/ljus/kostym: Saburo Teshigawara
Konstnärlig medarbetare till Saburo Teshigawara: Rihoko Sato
Sångare: Anders J Dahlin, Kerstin Avemo, ytterligare två sångare, kör
Dansare: Rihoko Sato, Saburo Teshigawara och dansare från KARAS danskompani
Drottningholmsteaterns orkester.
Föreställningen spelas tillsammans med en prolog/epilog i två akter.
Mer om Syskonen i Mantua
Urpremiär den 8 september. Spelas därefter den 11, 13, 15, 17, 20, 22 september.
Idé och koncept: Pia Forsgren och Maria Lindal
Libretto: Magnus Florin
Regi: Pia Forsgren
Musikalisk ledare: Maria Lindal
Scenografi: Mamma Andersson
Ljus: Jenny André
Kostym: Behnaz Aram
Musik: Salamone Rossi, Claudio Monteverdi, Francesca Caccini, Djuro Zivkovic och Andreas Edlund
Medverkande: Yaniv d’Or, Claire Meghnagi, Karim Sulayman, Markus Schwartz, Carl Unander-Scharin, kör, dansare, Drottningholmsteaterns orkester.
I samarbete med Robert Weil Family Foundation och med stöd från Drottningholmsteaterns Vänner ur Stiftelsen Henrik Nordmarks fond.