Aida är Giuseppe Verdis mest storslagna opera men också hans mest intima. Regissör Michael Cavanaghs uppsättning, som har premiär på Kungliga Operan den 24 februari 2018, griper in i dagens samhällsutveckling med krig, politiska kriser och interna konflikter. Huvudrollerna Aida och Radamès görs av två unga sångare som för första gången gör stora roller på Kungliga Operans stora scen – Christina Nilsson och Ivan Defabiani.
Michael Cavanaghs Aida kunde lika gärna vara en scen från dagens tragiska krigssituationer runtom i världen, dystopiska och sönderfallande samhällen som drabbar varje människa i krigförande land.
Det blir en nytolkning av verket, obunden i tid och rum med fokus på mellanmänskliga relationer, en historia som berättar om hur det är att vara människa drabbad av inre och yttre samvetskval
Aida är en av Verdis bästa intima skildringar. Alltså ett triangeldrama, där Radamès, Aida och Amneris dras mellan sina starka privata känslor och offentliga skyldigheter.
– Hela dramat snurrar kring vad huvudpersonerna förväntas att göra och vad de sedan väljer att göra, säger Cavanagh som är tillbaka på Kungliga Operan efter succén Nixon in China.
Aida hade urpremiär 1871 i Kairo och blev snabbt ett av operarepertoarens mest älskade verk. Verdi sa själv att Aida är ”mer intensivt, mer dramatiskt” än något av hans andra verk. Vid urpremiären utspelade sig Aida i faraonernas Egypten, men i den här uppsättningen ligger fokus på nutidens påtryckningar och den inre oro som slukar de hjältemodiga men sårbara människorna.
– Aida slutar aldrig att fascinera oss, en kärlekshistoria som egentligen är omöjlig, men som med musiken kastar oss mellan hopp och förtvivlan, säger operachefen Birgitta Svendén.
Christina Nilsson debuterar som Aida på Kungliga Operans stora scen. Hon vann i höstas den internationella sångtävlingen, Renata Voice Competition, i Italien. Ivan Defabiani upptäcktes så sent som i höstas av operachefen Birgitta Svendén i samband med att hon var i italienska Parma då dirigenten Pier Giorgio Morandi tipsade henne om att besöka Piacenza där Ivan medverkade i Verdis Simone Boccanegra, med Morandi på pulten. Amneris sjungs av hovsångerskan Katarina Dalayman som firat triumfer som dramatisk sopran, i Sverige och internationellt, och närmast haft stor framgång i karaktärsrollsfacket som Klymtämnestra i Kungliga Operans Elektra.
Magdalena Åberg, som bland annat gjort scenografi till ett flertal uppsättningar på Dramaten och Operan, har signerat en anslående dekor som domineras av guld och betong:
– Det finns varken tid eller rum i den här uppsättningen, men eftersom vi använder kamerateknik i vissa scener kommer det också att bli lätt att associera till minnet. Jag skulle vilja kalla det för känslornas palats.
För ljussättningen svarar Linus Fellbom, som senast stod för regi och ljus till Kungliga Operans omtalade Dracula-uppsättning.
I föreställningen medverkar Kungliga Operans solister, kör och hovkapell under ledning av Pier Giorgio Morandi, som inte minst gjort sig känd för tolkningar av den italienska operarepertoaren. Som gästsolister medverkar förutom Ivan Defabiani också Alessandro Cacciamani i rollen som Ramfis.
Aida når ut brett och sänds inte bara i radio, utan även på bio och via Opera Vision.
Premiärsamtal 19/2 i Guldfoajén
Live i radio SR P2 24/2
Öppen föreläsning med Stockholms Universitet 8/3 i Guldfoajén
Live på bio och via Opera Vision 17/3