loadingValen verkar härstamma från en annan värld än vår. Den är död, men påminner oss om livet. Foto: Bèla Tarr
Valen verkar härstamma från en annan värld än vår. Den är död, men påminner oss om livet. Foto: Bèla Tarr
Film

När världen plötsligt öppnar sig

Anton Carlson

En konserverad val kommer till staden i en lastbil. Valen väcker såväl anstöt som beundran, och frågor kring andlighet och materialism, inre och yttre värld, skönhet och det fula, totalitarism och öppenhet, ställs plötsligt på sin spets i denna vackra film.

Filmens titel är en hänvisning till musikologen Andreas Werckmeister. Han föddes på 1600-talet och utvecklade den stämningsmetod vi i dag använder på flera musikinstrument. Meningen med detta var att göra det möjligt att med hjälp av instrumentet kunna spela i alla tonarter. I en scen beklagar en karaktär att detta skedde, för även om det blev möjligt att nå fler tonarter menar han att vi därmed förlorade musikens renhet. Explicit handlar filmen dock inte om musik i övrigt, men det är en ingång till dess teman. För filmmusiken står Mihály Vig. Musiken är bara med vid fyra tillfällen. Det är toner som berättar för oss att något avgörande har skett; om vi bara lyssnar till musiken förstår vi exakt vad det är, desto svårare är det när vi tankemässigt försöker begripa.

Filmens händelser utspelar sig för det mesta från János Valuskas perspektiv, en empatisk man i trettioårsåldern. Han bor i ett kyligt samhälle – både till mentalitet och klimat – i det kommunistiska Ungern. En natt kommer en stor lastbil dit. Inne i lastbilen förvaras en uppstoppad val, som är ett slags utställningsföremål som åker från stad till stad. Valen väcker raseri hos invånarna i samhället, som ser uppståndelsen kring den som ett hån mot den materiella nöd som råder.

Werckmeister harmóniák

Orginaltittel: Werckmeister harmóniák

Premiärår: 2000

Regi: Béla Tarr

Speltid: 145 minuter

 

 

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingValen verkar härstamma från en annan värld än vår. Den är död, men påminner oss om livet. Foto: Bèla Tarr
Valen verkar härstamma från en annan värld än vår. Den är död, men påminner oss om livet. Foto: Bèla Tarr
Film

När världen plötsligt öppnar sig

Anton Carlson

En konserverad val kommer till staden i en lastbil. Valen väcker såväl anstöt som beundran, och frågor kring andlighet och materialism, inre och yttre värld, skönhet och det fula, totalitarism och öppenhet, ställs plötsligt på sin spets i denna vackra film.

Filmens titel är en hänvisning till musikologen Andreas Werckmeister. Han föddes på 1600-talet och utvecklade den stämningsmetod vi i dag använder på flera musikinstrument. Meningen med detta var att göra det möjligt att med hjälp av instrumentet kunna spela i alla tonarter. I en scen beklagar en karaktär att detta skedde, för även om det blev möjligt att nå fler tonarter menar han att vi därmed förlorade musikens renhet. Explicit handlar filmen dock inte om musik i övrigt, men det är en ingång till dess teman. För filmmusiken står Mihály Vig. Musiken är bara med vid fyra tillfällen. Det är toner som berättar för oss att något avgörande har skett; om vi bara lyssnar till musiken förstår vi exakt vad det är, desto svårare är det när vi tankemässigt försöker begripa.

Filmens händelser utspelar sig för det mesta från János Valuskas perspektiv, en empatisk man i trettioårsåldern. Han bor i ett kyligt samhälle – både till mentalitet och klimat – i det kommunistiska Ungern. En natt kommer en stor lastbil dit. Inne i lastbilen förvaras en uppstoppad val, som är ett slags utställningsföremål som åker från stad till stad. Valen väcker raseri hos invånarna i samhället, som ser uppståndelsen kring den som ett hån mot den materiella nöd som råder.

Werckmeister harmóniák

Orginaltittel: Werckmeister harmóniák

Premiärår: 2000

Regi: Béla Tarr

Speltid: 145 minuter

 

 

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024