loadingUtan textrutor är vi helt utlämnade till det visuella språket. Foto: Teinosuke Kinugasa, Eiji Tsuburaya oc Kohei Sugiyama
Utan textrutor är vi helt utlämnade till det visuella språket. Foto: Teinosuke Kinugasa, Eiji Tsuburaya oc Kohei Sugiyama
Film

Ett cinematografiskt mästerverk

Anton Carlson

A Page of Madness är en japansk stumfilm som påminner oss om filmens stora möjligheter att uttrycka något helt unikt för sin konstform. Här bildar innehåll och form en sällsam enhet.

Under många år ansågs A Page of Madness ha gått förlorad. Lyckligtvis hittades den av filmens regissör Teinosuke Kinugasa, som dock klippte i den innan den visades igen. I dag vet man inte med säkerhet vad som fattas av originalet. Ytterligare en fördunklande aspekt är att det i Japan var vanligt att inte använda textremsor för att föra fram filmens handling. I stället hade man en benshi; en person som navigerar tittaren genom berättelsen. Detta kunde ske genom att benshin agerade röstskådespelare åt karaktärerna. Filmen var alltså från början avsedd att vara mer lättfattlig än vad den i dag är. Avsaknaden av textrutor ger dock ett oanat mervärde – få filmer har i denna omfattning tagit vara på filmens fundament av att vara rörlig bild.

A Page of Madness

Orginaltitel: Kurutta ichipeji
År: 1926
Regi: Teinosuke Kinugasa
Speltid: 71 minuter
Tillgänglig: Gratis på Youtube

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingUtan textrutor är vi helt utlämnade till det visuella språket. Foto: Teinosuke Kinugasa, Eiji Tsuburaya oc Kohei Sugiyama
Utan textrutor är vi helt utlämnade till det visuella språket. Foto: Teinosuke Kinugasa, Eiji Tsuburaya oc Kohei Sugiyama
Film

Ett cinematografiskt mästerverk

Anton Carlson

A Page of Madness är en japansk stumfilm som påminner oss om filmens stora möjligheter att uttrycka något helt unikt för sin konstform. Här bildar innehåll och form en sällsam enhet.

Under många år ansågs A Page of Madness ha gått förlorad. Lyckligtvis hittades den av filmens regissör Teinosuke Kinugasa, som dock klippte i den innan den visades igen. I dag vet man inte med säkerhet vad som fattas av originalet. Ytterligare en fördunklande aspekt är att det i Japan var vanligt att inte använda textremsor för att föra fram filmens handling. I stället hade man en benshi; en person som navigerar tittaren genom berättelsen. Detta kunde ske genom att benshin agerade röstskådespelare åt karaktärerna. Filmen var alltså från början avsedd att vara mer lättfattlig än vad den i dag är. Avsaknaden av textrutor ger dock ett oanat mervärde – få filmer har i denna omfattning tagit vara på filmens fundament av att vara rörlig bild.

A Page of Madness

Orginaltitel: Kurutta ichipeji
År: 1926
Regi: Teinosuke Kinugasa
Speltid: 71 minuter
Tillgänglig: Gratis på Youtube

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024