loadingReducerad färjetrafik och inställda kryssningar gör att Sjöfartsverkets inkomster från lots- och farledsavgifter minskar drastiskt. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT-arkivbild
Reducerad färjetrafik och inställda kryssningar gör att Sjöfartsverkets inkomster från lots- och farledsavgifter minskar drastiskt. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Minskad sjötrafik slår mot Sjöfartsverket

TT

Sjöfartsverket räknar med att få ett underskott på mer än 300 miljoner kronor i år på grund av coronakrisen. Minskade intäkter från farleds- och lotsavgifter är den direkta orsaken, skriver Sjöfartstidningen.

Inställda kryssningar, begränsad färjetrafik och även minskad handelssjöfart gör att Sjöfartsverkets intäkter från avgifter sjunker.

Samtidigt är verkets egen verksamhet igång i princip som vanligt, med bland annat lotsar och annan beredskap för den fartygstrafik som pågår. Något varsel av personal är inte aktuellt.

Om coronakrisen fortsätter hela året förvärras problemet.

– Då kan underskottet bli 430 miljoner, säger Magnus Stephansson, finansdirektör på Sjöfartsverket, till tidningen.

Nu hoppas Sjöfartsverket få extra pengar från regeringen. Men till att börja med får man spara.

– Vi kommer att vara återhållsamma med satsningar på nya fartyg, nya sjösäkerhetsanläggningar och på it-lösningar, säger Magnus Stephansson.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingReducerad färjetrafik och inställda kryssningar gör att Sjöfartsverkets inkomster från lots- och farledsavgifter minskar drastiskt. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT-arkivbild
Reducerad färjetrafik och inställda kryssningar gör att Sjöfartsverkets inkomster från lots- och farledsavgifter minskar drastiskt. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Minskad sjötrafik slår mot Sjöfartsverket

TT

Sjöfartsverket räknar med att få ett underskott på mer än 300 miljoner kronor i år på grund av coronakrisen. Minskade intäkter från farleds- och lotsavgifter är den direkta orsaken, skriver Sjöfartstidningen.

Inställda kryssningar, begränsad färjetrafik och även minskad handelssjöfart gör att Sjöfartsverkets intäkter från avgifter sjunker.

Samtidigt är verkets egen verksamhet igång i princip som vanligt, med bland annat lotsar och annan beredskap för den fartygstrafik som pågår. Något varsel av personal är inte aktuellt.

Om coronakrisen fortsätter hela året förvärras problemet.

– Då kan underskottet bli 430 miljoner, säger Magnus Stephansson, finansdirektör på Sjöfartsverket, till tidningen.

Nu hoppas Sjöfartsverket få extra pengar från regeringen. Men till att börja med får man spara.

– Vi kommer att vara återhållsamma med satsningar på nya fartyg, nya sjösäkerhetsanläggningar och på it-lösningar, säger Magnus Stephansson.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024