loadingÄven hos underleverantörerna startas maskiner när bilfabrikerna drar igång igen. Här tillverkas plåtkomponenter hos Nordiq Group i Habo, norr om Jönköping, som främst gör delar till lastbilstillverkarna Volvo och Scania. Foto: Adam Ihse/TT-arkivbild
Även hos underleverantörerna startas maskiner när bilfabrikerna drar igång igen. Här tillverkas plåtkomponenter hos Nordiq Group i Habo, norr om Jönköping, som främst gör delar till lastbilstillverkarna Volvo och Scania. Foto: Adam Ihse/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Volvo rullar igen – "jättestort signalvärde"

TT

När Europas bilfabriker startar, tänds ett hopp om framtiden hos underleverantörerna.

– Det har ett jättestort signalvärde, säger Fredrik Sidahl i leverantörsorganisationen FKG om Volvo Cars omstart som inleds på fredagen.

Cirka 80 000 personer har under den senaste tiden varit korttidspermitterade från något av de omkring 1 200 företagen i Fordonskomponentgruppen (FKG).

– Förmodligen kommer många fortfarande att vara korttidspermitterade under uppstartsperioden, säger Fredrik Sidahl, vd i FKG.

Volvo Cars börjar bygga karosser på sin anläggning i Göteborg under fredagen. I själva bilfabriken görs omstarten av nattskiftet som stämplar in på söndag kväll.

Kör – sedan ledigt

Underleverantörerna välkomnar Volvos planering av igångsättandet.

– De kör ett begränsat antal dagar i veckan, och har sedan ledigt. Det innebär att leverantörer kan följa Volvos takt och utnyttja sin egen korttidsvecka, säger Fredrik Sidahl.

– Det finns ingen som kör fullt ännu i Europas bilindustri, påpekar han.

Men fler än Volvo startar i begränsad omfattning, bland dem Volkswagen och Daimler under nästa vecka.

Samtidigt måste en mängd små och stora leverantörer komma igång. Även FKG:s medlemsföretag får i sin tur leveranser från många håll.

– Detta är ett nätverk. Det är vanligt att man har leveranser från Spanien, Frankrike, Tyskland och Baltikum för att tillverka en enda komponent som sedan skickas till bilfabriken, säger Fredrik Sidahl.

Flyg inte billigt

I Kina är bilindustrin igång efter coronastoppet sedan en tid tillbaka.

– Men det tar ytterligare några veckor innan leveranser hinner hit med båt. Vi kan inte räkna med ett normalt fartygs- och containerflöde förrän i slutet av maj.

Under tiden flygs särskilt viktiga komponenter från Kina till Europa.

– Till en vansinnig kostnad, beskriver Fredrik Sidahl.

Unik uppförandekod

I samband med omstarten har fordonsbranschen i Europa antagit en uppförandekod om att företag ska vara hänsynsfulla mot varandra och personalen.

– Den är en unik viljeyttring. Detta har inte hänt förut. Men det har ju inte covid-19 heller, säger Sidahl.

– Den handlar först och främst om hur man behandlar sina anställda på arbetsplatsen, till exempel genom att hålla avstånd även om produktionstakten påverkas. Och det är inte rätt tid för företag att bråka om klausuler i kontrakt, om förseningsavgifter eller så. Vi behöver samarbeta i god anda för att få detta att flyta, säger Fredrik Sidahl.

Koden har skrivits under av Acea, som organiserar Europas biltillverkare, och Clepa, som organiserar underleverantörerna.

(Micke Larsson/TT)

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingÄven hos underleverantörerna startas maskiner när bilfabrikerna drar igång igen. Här tillverkas plåtkomponenter hos Nordiq Group i Habo, norr om Jönköping, som främst gör delar till lastbilstillverkarna Volvo och Scania. Foto: Adam Ihse/TT-arkivbild
Även hos underleverantörerna startas maskiner när bilfabrikerna drar igång igen. Här tillverkas plåtkomponenter hos Nordiq Group i Habo, norr om Jönköping, som främst gör delar till lastbilstillverkarna Volvo och Scania. Foto: Adam Ihse/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Volvo rullar igen – "jättestort signalvärde"

TT

När Europas bilfabriker startar, tänds ett hopp om framtiden hos underleverantörerna.

– Det har ett jättestort signalvärde, säger Fredrik Sidahl i leverantörsorganisationen FKG om Volvo Cars omstart som inleds på fredagen.

Cirka 80 000 personer har under den senaste tiden varit korttidspermitterade från något av de omkring 1 200 företagen i Fordonskomponentgruppen (FKG).

– Förmodligen kommer många fortfarande att vara korttidspermitterade under uppstartsperioden, säger Fredrik Sidahl, vd i FKG.

Volvo Cars börjar bygga karosser på sin anläggning i Göteborg under fredagen. I själva bilfabriken görs omstarten av nattskiftet som stämplar in på söndag kväll.

Kör – sedan ledigt

Underleverantörerna välkomnar Volvos planering av igångsättandet.

– De kör ett begränsat antal dagar i veckan, och har sedan ledigt. Det innebär att leverantörer kan följa Volvos takt och utnyttja sin egen korttidsvecka, säger Fredrik Sidahl.

– Det finns ingen som kör fullt ännu i Europas bilindustri, påpekar han.

Men fler än Volvo startar i begränsad omfattning, bland dem Volkswagen och Daimler under nästa vecka.

Samtidigt måste en mängd små och stora leverantörer komma igång. Även FKG:s medlemsföretag får i sin tur leveranser från många håll.

– Detta är ett nätverk. Det är vanligt att man har leveranser från Spanien, Frankrike, Tyskland och Baltikum för att tillverka en enda komponent som sedan skickas till bilfabriken, säger Fredrik Sidahl.

Flyg inte billigt

I Kina är bilindustrin igång efter coronastoppet sedan en tid tillbaka.

– Men det tar ytterligare några veckor innan leveranser hinner hit med båt. Vi kan inte räkna med ett normalt fartygs- och containerflöde förrän i slutet av maj.

Under tiden flygs särskilt viktiga komponenter från Kina till Europa.

– Till en vansinnig kostnad, beskriver Fredrik Sidahl.

Unik uppförandekod

I samband med omstarten har fordonsbranschen i Europa antagit en uppförandekod om att företag ska vara hänsynsfulla mot varandra och personalen.

– Den är en unik viljeyttring. Detta har inte hänt förut. Men det har ju inte covid-19 heller, säger Sidahl.

– Den handlar först och främst om hur man behandlar sina anställda på arbetsplatsen, till exempel genom att hålla avstånd även om produktionstakten påverkas. Och det är inte rätt tid för företag att bråka om klausuler i kontrakt, om förseningsavgifter eller så. Vi behöver samarbeta i god anda för att få detta att flyta, säger Fredrik Sidahl.

Koden har skrivits under av Acea, som organiserar Europas biltillverkare, och Clepa, som organiserar underleverantörerna.

(Micke Larsson/TT)

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024