loadingScanias vd Henrik Henriksson. Foto: Jonas Ekströmer/TT-arkivbild
Scanias vd Henrik Henriksson. Foto: Jonas Ekströmer/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Scania laddar för nystart

TT

Coronapandemin har fått Scania att stoppa hela sin globala produktion. Men nästa vecka planerar fordonsjätten för att trycka på startknappen igen.

– Det värsta scenariot just nu är att vi misslyckas med den här omstarten och den koordinering som behövs för att få igång samhället, säger vd:n Henrik Henriksson till TT.

Sista veckan i mars arbetsbefriade Scania omkring 25 000 anställda – varav nästa samtliga 19 000 medarbetare i Sverige. Närmare en månad senare planerar fordonsjätten att trycka på startknappen igen. Runt den 21 april ska det europeiska systemet väckas till liv, följt av den latinamerikanska produktionen en vecka senare.

Den avgörande faktorn är när leverantörerna kan starta sin produktion – som i de senaste veckorna har hållit Scania tillbaka. Nu signalerar en klar majoritet i Europa att de är redo.

– Det är väldigt olika regler och förutsättningar i olika länder, men vi tror att vi kan provstarta systemet och se hur det fungerar. Det kan vara så att det blir mycket störningar och då får vi se hur vi kan parera och agera därefter, säger Henrik Henriksson till TT.

– Det här betyder inte att vi ute ur krisen eller att vi kan producera på vanliga nivåer, tillägger han.

Fortsatt ovisshet

Fordonsjätten måste även se över den egna styrka och säkerställa symtomfri personal för att hålla igång uppstarten.

– Vi har en känsla för hur många som är helt friska och kan jobba, men det är dagsfärsk information. Framöver får vi också se om det finns några order att bygga på. Vi gick in i krisen med en stark orderbok, men hur mycket som beställs framöver vet vi inte än. Det kommer att avgöra till vilken takt vi kan återstarta och vilken takt vi kan hålla resten av året.

Börjar orderläget stabiliseras till slutet av maj kommer de anställda inte påverkas mer än i dagsläget. Tar det däremot längre tid måste bolaget se över nya strukturer och uppsägning av personal.

– Det finns definitivt en överhängande risk.

Via sina uppkopplade fordon hos kunder i södra Europa ser Scania att kilometerantalet har minskat 30-35 procent per dag jämfört med före krisen - en indikator på att efterfrågan komma minska.

– Å andra sidan ser vi positiva siffror i Kina och i Sydkorea som kanske har kommit igenom det värsta, iallafall i första vågen av krisen, konstaterar Henrik Henriksson.

Omprioriteringar

I det bästa möjliga scenariot är produktionen tillbaka som vanligt något efter sommaren. I värsta fall kan det ta upp till ett och ett halvt år. Resultatet kommer i vilket fall påverkas markant, och att det är ett jättetufft år framöver är det ingen tvekan om enligt Scania. Det gör att bolaget måste se över sina tyngsta prioriteringar, från nya fabriker till utveckling av elektrifiering av sina fordon.

– Vi måste gå igenom hela portföljen och se över vad vi har råd med och vad måste vi prioritera. Det är svåra beslut. Vi kan också behöva hjälpa våra leverantörer och återförsäljare som har det tufft. Det är de här strategiska besluten som vi står och bollar med just nu, säger Henrik Henriksson.

– Det som är svårast är att hela situationen är så svårbedömd. Samtidigt måste vi orka jobba för framtiden. Vi vet inte heller exakt vad det är för signaler vi behöver innan vi kan komma igång helt eller när det kan tänkas bli, fortsätter han.

Transparens – ett måste

Under tiden förväntar sig Scania en koordinering mellan samhälle, politik och industrin för att få ekonomin att vakna igen.

– Jag tror att det värsta scenariot just nu är att vi misslyckas med den här omstarten och den koordinering som behövs för att få igång samhället – då riskerar vi hamna i en negativ spiral. Det måste finnas en transparens mellan industrin, näringslivet och politiker, säger han.

Men det finns många positiva signaler från omvärlden – inte minst det faktum att företag och individer ställer upp för varandra. I Sveriges situation har det svenska ledarskapet, som bygger på involvering, delegerat ansvar och spridning av information lyst igenom stark och gett industrin en hjälp i rätt riktning, anser vd:n.

– Det är det som skapar den här initiativförmågan så många vill hjälpa till i krisen. Jag tror att det är på grund av det här ledarskapet som vi är så snabbt tillbaka för att testa verksamheten igen, säger Henrik Henriksson.

(Åsa Johansson/TT)

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingScanias vd Henrik Henriksson. Foto: Jonas Ekströmer/TT-arkivbild
Scanias vd Henrik Henriksson. Foto: Jonas Ekströmer/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Scania laddar för nystart

TT

Coronapandemin har fått Scania att stoppa hela sin globala produktion. Men nästa vecka planerar fordonsjätten för att trycka på startknappen igen.

– Det värsta scenariot just nu är att vi misslyckas med den här omstarten och den koordinering som behövs för att få igång samhället, säger vd:n Henrik Henriksson till TT.

Sista veckan i mars arbetsbefriade Scania omkring 25 000 anställda – varav nästa samtliga 19 000 medarbetare i Sverige. Närmare en månad senare planerar fordonsjätten att trycka på startknappen igen. Runt den 21 april ska det europeiska systemet väckas till liv, följt av den latinamerikanska produktionen en vecka senare.

Den avgörande faktorn är när leverantörerna kan starta sin produktion – som i de senaste veckorna har hållit Scania tillbaka. Nu signalerar en klar majoritet i Europa att de är redo.

– Det är väldigt olika regler och förutsättningar i olika länder, men vi tror att vi kan provstarta systemet och se hur det fungerar. Det kan vara så att det blir mycket störningar och då får vi se hur vi kan parera och agera därefter, säger Henrik Henriksson till TT.

– Det här betyder inte att vi ute ur krisen eller att vi kan producera på vanliga nivåer, tillägger han.

Fortsatt ovisshet

Fordonsjätten måste även se över den egna styrka och säkerställa symtomfri personal för att hålla igång uppstarten.

– Vi har en känsla för hur många som är helt friska och kan jobba, men det är dagsfärsk information. Framöver får vi också se om det finns några order att bygga på. Vi gick in i krisen med en stark orderbok, men hur mycket som beställs framöver vet vi inte än. Det kommer att avgöra till vilken takt vi kan återstarta och vilken takt vi kan hålla resten av året.

Börjar orderläget stabiliseras till slutet av maj kommer de anställda inte påverkas mer än i dagsläget. Tar det däremot längre tid måste bolaget se över nya strukturer och uppsägning av personal.

– Det finns definitivt en överhängande risk.

Via sina uppkopplade fordon hos kunder i södra Europa ser Scania att kilometerantalet har minskat 30-35 procent per dag jämfört med före krisen - en indikator på att efterfrågan komma minska.

– Å andra sidan ser vi positiva siffror i Kina och i Sydkorea som kanske har kommit igenom det värsta, iallafall i första vågen av krisen, konstaterar Henrik Henriksson.

Omprioriteringar

I det bästa möjliga scenariot är produktionen tillbaka som vanligt något efter sommaren. I värsta fall kan det ta upp till ett och ett halvt år. Resultatet kommer i vilket fall påverkas markant, och att det är ett jättetufft år framöver är det ingen tvekan om enligt Scania. Det gör att bolaget måste se över sina tyngsta prioriteringar, från nya fabriker till utveckling av elektrifiering av sina fordon.

– Vi måste gå igenom hela portföljen och se över vad vi har råd med och vad måste vi prioritera. Det är svåra beslut. Vi kan också behöva hjälpa våra leverantörer och återförsäljare som har det tufft. Det är de här strategiska besluten som vi står och bollar med just nu, säger Henrik Henriksson.

– Det som är svårast är att hela situationen är så svårbedömd. Samtidigt måste vi orka jobba för framtiden. Vi vet inte heller exakt vad det är för signaler vi behöver innan vi kan komma igång helt eller när det kan tänkas bli, fortsätter han.

Transparens – ett måste

Under tiden förväntar sig Scania en koordinering mellan samhälle, politik och industrin för att få ekonomin att vakna igen.

– Jag tror att det värsta scenariot just nu är att vi misslyckas med den här omstarten och den koordinering som behövs för att få igång samhället – då riskerar vi hamna i en negativ spiral. Det måste finnas en transparens mellan industrin, näringslivet och politiker, säger han.

Men det finns många positiva signaler från omvärlden – inte minst det faktum att företag och individer ställer upp för varandra. I Sveriges situation har det svenska ledarskapet, som bygger på involvering, delegerat ansvar och spridning av information lyst igenom stark och gett industrin en hjälp i rätt riktning, anser vd:n.

– Det är det som skapar den här initiativförmågan så många vill hjälpa till i krisen. Jag tror att det är på grund av det här ledarskapet som vi är så snabbt tillbaka för att testa verksamheten igen, säger Henrik Henriksson.

(Åsa Johansson/TT)

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024