loadingOst minskar i pris, men juicen ökar. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg /TT
Ost minskar i pris, men juicen ökar. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg /TT
Inrikes

Matpriserna fortsatte upp – Ica höjer mest

Annika Andersson/TT

Efter att matpriserna legat stilla i några månader höjdes de igen i november för andra månaden i rad, enligt den oberoende sajten Matpriskollen.

– De varor som sticker iväg, de sticker iväg riktigt mycket, säger Ulf Mazur, vd och grundare.

Under november månad har var fjärde vara gått upp i pris, visar Matpriskollens undersökning av drygt 44 000 artiklar hos de större kedjorna. Det är något färre än under oktober, då var tredje vara ökade i pris. Totalt sett steg priserna i november med 0,2 procent jämfört med månaden innan.

Stigande matpriser för andra månaden i rad

(TT)

I november ökade priserna med 0,2 procent jämfört med månaden innan. Det är en något mindre ökning än i oktober, när priserna steg med 0,3 procent jämfört med månaden innan. I september var priserna på mat oförändrade.

23 procent av alla de drygt 44 000 varor som Matpriskollen undersökt har höjts i pris. 63 procent har legat stilla, medan 14 procent har minskat i pris.

Bland de kategorier som har höjts mest i november finns olja och vinäger ( 2,3%), bär ( 1,8%) och juice, fruktdryck och smoothie ( 1,8%).

De kategorier som minskat mest i pris i november är kaffe (-1,4%), lamm och vilt (-1,0%) och naturgodis (-0,7%).

Matpriskollen är ett företag som driver en app för konsumenter och som samlar in matpriser från de olika kedjorna. Konsumenter kan använda appen gratis för att jämföra priser och erbjudanden. Företaget är fristående och finansierar sin verksamhet genom att sälja uppgifter om priser och kampanjer som analysunderlag.

Källa: Matpriskollen

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingOst minskar i pris, men juicen ökar. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg /TT
Ost minskar i pris, men juicen ökar. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg /TT
Inrikes

Matpriserna fortsatte upp – Ica höjer mest

Annika Andersson/TT

Efter att matpriserna legat stilla i några månader höjdes de igen i november för andra månaden i rad, enligt den oberoende sajten Matpriskollen.

– De varor som sticker iväg, de sticker iväg riktigt mycket, säger Ulf Mazur, vd och grundare.

Under november månad har var fjärde vara gått upp i pris, visar Matpriskollens undersökning av drygt 44 000 artiklar hos de större kedjorna. Det är något färre än under oktober, då var tredje vara ökade i pris. Totalt sett steg priserna i november med 0,2 procent jämfört med månaden innan.

Stigande matpriser för andra månaden i rad

(TT)

I november ökade priserna med 0,2 procent jämfört med månaden innan. Det är en något mindre ökning än i oktober, när priserna steg med 0,3 procent jämfört med månaden innan. I september var priserna på mat oförändrade.

23 procent av alla de drygt 44 000 varor som Matpriskollen undersökt har höjts i pris. 63 procent har legat stilla, medan 14 procent har minskat i pris.

Bland de kategorier som har höjts mest i november finns olja och vinäger ( 2,3%), bär ( 1,8%) och juice, fruktdryck och smoothie ( 1,8%).

De kategorier som minskat mest i pris i november är kaffe (-1,4%), lamm och vilt (-1,0%) och naturgodis (-0,7%).

Matpriskollen är ett företag som driver en app för konsumenter och som samlar in matpriser från de olika kedjorna. Konsumenter kan använda appen gratis för att jämföra priser och erbjudanden. Företaget är fristående och finansierar sin verksamhet genom att sälja uppgifter om priser och kampanjer som analysunderlag.

Källa: Matpriskollen

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024