loadingMidsommarhelgen är den fjärde viktigaste högtiden för landets livsmedelshandlare. Foto: Svensk Handel
Midsommarhelgen är den fjärde viktigaste högtiden för landets livsmedelshandlare. Foto: Svensk Handel
Ekonomi & Näringsliv

Matförsäljningen väntas öka med 900 miljoner kronor till midsommar

Lotta Svedin

På fredag är det midsommarafton och många fyller kylskåp och skafferi inför firandet. Enligt Svensk Handels prognos väntas matförsäljningen öka med 900 miljoner kronor till midsommar. Dessutom väntas fler turister i sommar, både inhemska och från våra nordiska grannländer.

För livsmedelshandlarna är midsommarveckan ett av årets viktigaste försäljningstillfällen och för många handlare är den viktig för hela verksamheten. Enligt prognosen väntas matförsäljningen öka med 14 procent, motsvarande 900 miljoner kronor. Som vanligt är det klassiska varor som sill, gräddfil, färskpotatis, glass och insektsmedel som svenskarna lägger i varukorgen.

Även i sommar påverkar pandemin våra konsumtionsvanor och resebeteende vilket gynnar detaljhandeln. I sällanköpsvaruhandeln märks det att fler spenderar semesterveckorna hemma. Särskilt förväntas byggvaruhandeln och sporthandeln fortsätta gå bra. Men även vädret inverkar på vad vi handlar under semestern.

– Vi ser att trenden från föregående år håller i sig och att det blir en ”svemester” för många även i år. Det kommer att gynna detaljhandeln och vi tror på en positiv omsättningstillväxt, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Fler turister väntas i sommar

Turismen är en viktig inkomstkälla för många handlare under sommaren. Förra årets stora trend med ”svemester” ser ut att öka ännu mer i år. Dessutom förväntas fler turister från våra nordiska grannländer Danmark, Norge och Finland sedan inreserestriktionerna avskaffades. 

– Att inreserestriktionerna nu lättats är efterlängtat, inte minst för gränshandeln som lidit oerhört under pandemin. Däremot lär vi få vänta ytterligare på en ökning av besökare från övriga Europa, säger Johan Davidson.

Många får sommarjobb i butik

För många unga är sommarjobb i butik det första steget in på arbetsmarknaden. Enligt Svensk handels rapport förväntas 11 500 sommarjobb inom handeln i år vilket är lite fler än förra året. Men jämfört med 2019, då 19 000 personer fick sommarjobb inom handeln, har pandemin satt tydliga spår.

– Det är glädjande att fler nu ges möjlighet att extrajobba i sommar, men samtidigt ser vi att pandemin fortsatt sätter sina spår. Det blir därför inte lika många unga som vanligt som får möjlighet att arbeta inom handeln och skaffa sig nyttig arbetslivserfarenhet, säger Johan Davidson.

 Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingMidsommarhelgen är den fjärde viktigaste högtiden för landets livsmedelshandlare. Foto: Svensk Handel
Midsommarhelgen är den fjärde viktigaste högtiden för landets livsmedelshandlare. Foto: Svensk Handel
Ekonomi & Näringsliv

Matförsäljningen väntas öka med 900 miljoner kronor till midsommar

Lotta Svedin

På fredag är det midsommarafton och många fyller kylskåp och skafferi inför firandet. Enligt Svensk Handels prognos väntas matförsäljningen öka med 900 miljoner kronor till midsommar. Dessutom väntas fler turister i sommar, både inhemska och från våra nordiska grannländer.

För livsmedelshandlarna är midsommarveckan ett av årets viktigaste försäljningstillfällen och för många handlare är den viktig för hela verksamheten. Enligt prognosen väntas matförsäljningen öka med 14 procent, motsvarande 900 miljoner kronor. Som vanligt är det klassiska varor som sill, gräddfil, färskpotatis, glass och insektsmedel som svenskarna lägger i varukorgen.

Även i sommar påverkar pandemin våra konsumtionsvanor och resebeteende vilket gynnar detaljhandeln. I sällanköpsvaruhandeln märks det att fler spenderar semesterveckorna hemma. Särskilt förväntas byggvaruhandeln och sporthandeln fortsätta gå bra. Men även vädret inverkar på vad vi handlar under semestern.

– Vi ser att trenden från föregående år håller i sig och att det blir en ”svemester” för många även i år. Det kommer att gynna detaljhandeln och vi tror på en positiv omsättningstillväxt, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Fler turister väntas i sommar

Turismen är en viktig inkomstkälla för många handlare under sommaren. Förra årets stora trend med ”svemester” ser ut att öka ännu mer i år. Dessutom förväntas fler turister från våra nordiska grannländer Danmark, Norge och Finland sedan inreserestriktionerna avskaffades. 

– Att inreserestriktionerna nu lättats är efterlängtat, inte minst för gränshandeln som lidit oerhört under pandemin. Däremot lär vi få vänta ytterligare på en ökning av besökare från övriga Europa, säger Johan Davidson.

Många får sommarjobb i butik

För många unga är sommarjobb i butik det första steget in på arbetsmarknaden. Enligt Svensk handels rapport förväntas 11 500 sommarjobb inom handeln i år vilket är lite fler än förra året. Men jämfört med 2019, då 19 000 personer fick sommarjobb inom handeln, har pandemin satt tydliga spår.

– Det är glädjande att fler nu ges möjlighet att extrajobba i sommar, men samtidigt ser vi att pandemin fortsatt sätter sina spår. Det blir därför inte lika många unga som vanligt som får möjlighet att arbeta inom handeln och skaffa sig nyttig arbetslivserfarenhet, säger Johan Davidson.

 Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024