loadingMiljö- och klimat­minister samt vice stats­minister Isabella Lövin (MP). Foto: Janerik Henriksson/TT-arkivbild
Miljö- och klimat­minister samt vice stats­minister Isabella Lövin (MP). Foto: Janerik Henriksson/TT-arkivbild
Inrikes

Lövin: MP vill inte bygga ut flygkapaciteten

Epoch Times

Miljöpartiet och Socialdemokraterna är inte överens om att bygga ut kapaciteten på Arlanda, säger miljö- och klimatminister Isabella Lövin (MP) till TT.

I måndags sade infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) motsatsen till TT.

– Vi är inte överens om en färdplan för Arlanda. Vi är överens om att flygets utsläpp måste minska kraftigt och då behöver vi ha åtgärder för att flytta över trafik till järnväg, och vi är också överens om att blanda in biodrivmedel i flygets bränsle så att utsläppen ska minska, säger Isabella Lövin.

Enligt Tomas Eneroth (S) har regeringen en gemensam uppfattning. Han hänvisar till att statsråd från båda partierna tillsammans arbetar enligt regeringens flygstrategi. Den antogs 2017 och ledde till att Arlandarådet bildades, vars syfte är att utveckla Arlanda till Nordens ledande flygplats.

Helt orealistiskt

Rådets färdplan skulle ha presenterats i december, men är försenad. Enligt vad TT erfar så vill Tomas Eneroth, som sitter i Arlandarådet, göra färdplanen till regeringens politik. Den skulle innebära en utbyggnad av Arlandas kapacitet.

– Vi diskuterar fortsatt kring de här frågorna i regeringen, men för Miljöpartiets del är det helt orealistiskt att vi ska bygga ut flygkapaciteten samtidigt som flyget ska minska sina utsläpp radikalt och vi ska vara nere på noll 2045. Det är ju vad Parisavtalet säger, säger Isabella Lövin.

Däremot behöver man bygga ut kapaciteten för att använda biodrivmedel, enligt Lövin.

Inget konstigt

TT: Det låter som att det är en konflikt mellan S och MP i regeringen i den här frågan.

– Det är ju poängen med att vi ska diskutera detta i regeringskansliet, att vi måste bli överens, säger Lövin.

I en skriftlig kommentar till TT säger infrastrukturminister Tomas Eneroth att det inte är särskilt konstigt att Arlanda behöver byggas ut.

"En utbyggnad och modernisering av Arlanda behöver ske, inte minst för att rymma inrikesflyget om Bromma ska läggas ned – något som det nu finns en uppslutning kring både i näringsliv och i regionen. Om så sker behöver vi bygga ut kapaciteten på Arlanda."

I Arlandarådet sitter tre statsråd, företrädare för Trafikverket, Luftfartsverket, statliga Swedavia samt företrädare för näringsliv, kommuner och regioner.

(Owe Nilsson/TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingMiljö- och klimat­minister samt vice stats­minister Isabella Lövin (MP). Foto: Janerik Henriksson/TT-arkivbild
Miljö- och klimat­minister samt vice stats­minister Isabella Lövin (MP). Foto: Janerik Henriksson/TT-arkivbild
Inrikes

Lövin: MP vill inte bygga ut flygkapaciteten

Epoch Times

Miljöpartiet och Socialdemokraterna är inte överens om att bygga ut kapaciteten på Arlanda, säger miljö- och klimatminister Isabella Lövin (MP) till TT.

I måndags sade infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) motsatsen till TT.

– Vi är inte överens om en färdplan för Arlanda. Vi är överens om att flygets utsläpp måste minska kraftigt och då behöver vi ha åtgärder för att flytta över trafik till järnväg, och vi är också överens om att blanda in biodrivmedel i flygets bränsle så att utsläppen ska minska, säger Isabella Lövin.

Enligt Tomas Eneroth (S) har regeringen en gemensam uppfattning. Han hänvisar till att statsråd från båda partierna tillsammans arbetar enligt regeringens flygstrategi. Den antogs 2017 och ledde till att Arlandarådet bildades, vars syfte är att utveckla Arlanda till Nordens ledande flygplats.

Helt orealistiskt

Rådets färdplan skulle ha presenterats i december, men är försenad. Enligt vad TT erfar så vill Tomas Eneroth, som sitter i Arlandarådet, göra färdplanen till regeringens politik. Den skulle innebära en utbyggnad av Arlandas kapacitet.

– Vi diskuterar fortsatt kring de här frågorna i regeringen, men för Miljöpartiets del är det helt orealistiskt att vi ska bygga ut flygkapaciteten samtidigt som flyget ska minska sina utsläpp radikalt och vi ska vara nere på noll 2045. Det är ju vad Parisavtalet säger, säger Isabella Lövin.

Däremot behöver man bygga ut kapaciteten för att använda biodrivmedel, enligt Lövin.

Inget konstigt

TT: Det låter som att det är en konflikt mellan S och MP i regeringen i den här frågan.

– Det är ju poängen med att vi ska diskutera detta i regeringskansliet, att vi måste bli överens, säger Lövin.

I en skriftlig kommentar till TT säger infrastrukturminister Tomas Eneroth att det inte är särskilt konstigt att Arlanda behöver byggas ut.

"En utbyggnad och modernisering av Arlanda behöver ske, inte minst för att rymma inrikesflyget om Bromma ska läggas ned – något som det nu finns en uppslutning kring både i näringsliv och i regionen. Om så sker behöver vi bygga ut kapaciteten på Arlanda."

I Arlandarådet sitter tre statsråd, företrädare för Trafikverket, Luftfartsverket, statliga Swedavia samt företrädare för näringsliv, kommuner och regioner.

(Owe Nilsson/TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024